شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط دریافت وام مسکن دانشجویی

24 خرداد 1401
شرایط دریافت وام مسکن دانشجویی

به گزارش بانک اول دانشجویان باید برای دریافت این مسکن اجاره‌نامه خود را در اختیار داشته باشند. این اجاره‌نامه باید رسمی و دارای کد رهگیری از دفاتر مشاورین املاک مجاز بوده و از لحاظ مکانی می‌بایست در شهر محل تحصیل یا محل سکونت دانشجو باشد. این اجاره‌نامه حتما باید به نام دانشجو و یا همسرش و یا هر دو صادر شده باشد. 

مبنای تعیین مبلغ وام براساس شهر محل تنظیم اجاره نامه (تهران، کلان شهرها و سایر شهرها) در هر سال، قبل از شروع سال تحصیلی مطابق مصوبات هیئت امنا صندوق تعیین و اعلام خواهد شد. از طرفی مدت زمان اجاره‌نامه می‌بایست در نیم‌سالی که دانشجو تقاضای وام می‌کند، اعتبار داشته باشد. 

وام مسکن به دانشجوی متاهلی که مسکن اجاره‌ای در اختیار داشته باشد، فقط یک بار برای هر مقطع تحصیلی پرداخت خواهد شد. دانشجو باید پس از فارغ‌التحصیلی مطابق قوانین به صورت یکجا نسبت به بازپرداخت وام اقدام کند. در صورتی که زوجین دانشجو باشند، فقط یکی از آنها می‌تواند از وام مسکن استفاده کنند.دانشجوی متأهل زن دارای فرزند که به علت شهادت، فوت، متارکه و یا از کارافتادگی همسر سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را بر عهده دارد، با ارائه مدارک و مستندات قانونی می‌تواند از این وام بهره‌مند شود.

دانشجوی متأهل ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی و یا غیردولتی (مورد تأیید شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی استان) هم زمان مجاز به استفاده از وام مسکن نیستند.

وام مسکن به دانشجویی که آخرین نیمسال تحصیلی مجاز خود را می‌گذراند، تعلق نخواهند گرفت. در صورت ارائه اجاره‌نامه با مبلغ بیش از میزان مقرر در مبالغ هر شهر، میزان وام پرداختی به دانشجویان از سقف مبلغ تعیین شده بیشتر نخواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا در اجاره‌نامه، مطابق مبلغ مقرر در اجاره نامه وام پرداخت خواهد شد.

اگر پرداخت وام از منابع صندوق باشد، بازپرداخت آن می‌بایست بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجو و مطابق مقررات بازپرداخت به صورت یک‌جا به صندوق تأدیه شود و چنانچه از طریق بانک طرف قرارداد صندوق پرداخت شود، مطابق ضوابط اعلام شده از سوی بانک عامل خواهد بود.

چه مدارکی برای دریافت این وام مورد نیاز است؟

دانشجویان باید سند تعهدنامه الصاقی در سامانه صندوق دانشگاه یا از طریق سامانه برخط ثبت اسناد دریافت کنند. همچنین اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری تنظیم شده در دفاتر مشاورین املاک مجاز را نیز ارائه دهند. تأهل دانشجو که از طریق سامانه استعلام ثبت احوال سنجیده می‌شود. همچنین نامه رسمی سرپرستی فرزند از دادگاه برای دانشجوی متاهل زن دارای شرایط بند (د) شرایط اختصاصی وام مسکن باید توسط دانشجو ارائه شود.

مبلغ وام مسکن دانشجویان

مبلغ وام مسکن براساس شهر محل تنظیم اجاره‌نامه (تهران، کلان شهرها و سایر شهرها)هر سال پس از تصویب هیئت امنا تعیین و ابلاغ می‌شود. اسامی کلان شهرهای اعلام شده توسط وزارت کشور شامل صفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم، کرمانشاه است که در صورت تغییر آن، تعداد کلان‌شهرها نیز قابل تغییر خواهد بود.

اخبار مرتبط
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند.
بانوان متقاضی این وام، می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در سراسر کشور نسبت به افتتاح سپرده مربوطه اقدام و از ۴ مرحله وام قرض الحسنه این بانک(مجموعاً ۲۰۲ میلیون تومان) به صورت متوالی بهره مند شوند.
اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر از سال ۱۳۹۹ به بعد شود نیز می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن، بهره‌مند شود که میزان مبلغ این وام، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد و زمان بازپرداخت آن نیز ۲۰ سال است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها