جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چرا سود بانک ملت کم شد؟

24 خرداد 1401
چرا سود بانک ملت کم شد؟

به گزارش بانک اول بانک ملت اخیرا گزارش عملکرد شش ماهه خود را منتشر کرد. این بانک علاوه بر اصلاح صورت مالی ۶ ماهه خود، گزارشی مبنی بر شفاف‌سازی هم در کدال منتشر کند.

بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه منتشر شده در کدال، وبملت در نیمه نخست امسال در مجموع از تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی درآمدی ۳۰ هزار میلیارد تومانی داشته است که از این میزان بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان را هزینه سود سپرده‌ها کرده است. با کسر هزینه ۱۱ هزار میلیارد تومانی اداری و عمومی و سایر هزینه‌ها، سود خالص عملیات این بانک به سه هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی ۵۶ درصدی داشته است. با این حساب سود خالص هر سهم بانک ملت در شش ماه نخست ۱۴۷ ریال به ثبت رسیده است.

موجودی نقدی وبملت هم در این دوره ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به نیمه نخست پارسال ۸٫۵ درصد کمتر شده است. مجموع بدهی‌های این بانک هم تا پایان شهریور ۸۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پارسال ۱۴ درصد بیشتر شده است.

با این حال بانک ملت در خصوص کاهش قابل ملاحظه سود خود توضیحاتی ارائه کرده است. این بانک دلیل اصلی این کاهش را تغییر نکردن نرخ تسعیر ارز اعلام کرده است. این بانک می‌گوید نرخ تسعیر ارز از ۹ هزار تومان در پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۱ هزار تومان در پایان شهریور ۱۳۹۹ رشد داشت که منجر به ثبت سود ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در صورت مالی شهریور ۹۹ شد.

 

از سوی دیگر با استناد به بند ۴ گزارش حسابرس مستقل روی صورت مالی سالانه ۹۹، این بانک با کسری ذخیره ۲۷ هزار میلیارد تومانی مواجه است و به منظور تعدیل این بند مذکور مبلغ سه هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان هزینه اکچوئری منظور شده است.

با این تفاسیر، این بانک مدعی است در صورت حذف سود تسعیر ارز از گزارش سال گذشته، سود هر سهم این بانک تنها ۴۸ ریال می‌‎بود که از سود ۱۴۷ ریالی شش ماه نخست امسال بسیار کمتر بود. بنابراین بانک ملت می‌گوید با ثابت در نظر گرفتن شرایط، سود خالصش در نیمه نخست امسال تقریبا سه برابر شده است.

اخبار مرتبط
پس از مدت‌ها باز هم شاهد این موضوع هستیم که گروه سیمانی جز ۷ گروه برتر بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی قرار گرفته است. ارزش معاملات این گروه در روز جاری بیش از ۱۳۱ میلیارد تومان است که البته با توجه به ارزش کم معاملات در کل بازار این رقم قابل قبول است. گروه خودرویی همچنان در صدر این جدول قرار دارد و بیش از ۲۷۱ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود گرفته است.
در بازدهی‌های ثبت شده از صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق‌های سهامی و مختلط تقریبا روز منفی‌ای را پشت سر گذاشتند.
شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از ۴۶۱۱ واحدی روی ۷۰۵ هزار و ۶۳۱ واحد ایستاد. در این بازار بیش از ۳۲۰ هزار معامله به ارزشی بالغ بر ۴۹ هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها