جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

انواع سفته وکاربردهای آن

24 خرداد 1401
انواع سفته وکاربردهای آن

سفته چیست؟

به گزارش بانک اول طبق ماده 307، سفته یا فته طلب، سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد میدهد مبلغی در موعد معین و یا هر زمان که حامل یا شخصی که سفته را در اختیار دارد، پولش را طلب کند بپردازد.

در حقیقت سفته، برگ سندی است که ضمانت می کند فرد امضاکننده، تعهد می دهد هر زمان که فرد دریافت کننده سفته درخواست پول ذکر شده را کرد باید آن را پرداخت کند، در غیر این صورت دارنده سفته امکان پیگیری قانونی را خواهد داشت.

انواع سفته و کاربردهای آن

سفته ها به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند که هرکدام برای شرایط خاص در نظر گرفته می شود و ارائه دهنده سفته در هر موقعیت تعهدات خاص خود را باید دارا باشد و براساس قوانین مربوط به سفته، تعهدات اجرا کنند.

انواع سفته بر اساس قیمت

سفته ها مبالغ متفاوتی دارند و بر همین اساس آن ها تقسیم می شوند. در واقع همانطور که در بانک ملی موجود است، سفته ها یک میلیون ریالی، 10 میلیون ریال، 20 میلیون ریال، 50 میلیون ریال و … وجود دارد که برای کارهای مختلفی از جمله: استخدام، ضمانت، حسن انجام کار و معاملات و پرداخت دیون خریداری و مورد استفاده قرا میگیرند. ما در ادامه به چند مورد از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

انواع سفته براساس کاربرد

1. سفته جهت ضمانت

در برخی مواقع که افراد قرار است کاری را انجام دهندند و یا پروژه ای را بر عهده میگیرند، برای آن که پروژه را بدرستی و کامل انجام دهند هنگام بستن قراداد یکی از طرفین به عنوان ضمانت سفته می دهند.

2. سفته حسن انجام کار (استخدام)

شرکت ها و سازمان ها زمانی که درخواست نیروی جدید می کنند و فردی را برای استخدام انتخاب میکنند، از وی سفته ضمانت طلب می کنند.

این سفته برای حسن انجام کار پرسنل شرکت است که کار خود را بدون نقص و اشتباه انجام دهند و سعی کنند به طور کامل وظایف خود را انجام دهند و در برابر اطلاعات و حریم خصوصی شرکت مسئول باشند.

3. سفته برای انجام معاملات

گاهی اوقات در بازار و برای موارد کوتاه مدت که باید مبلغی را پرداخت کنند برای ضمانت سفته میدهند تا فروشنده اطمینان پیدا کند که تا در تاریخ معین پول خود را دریافت میکند.

انواع سفته بر اساس نحوه پرکردن

1. سفته بدون امضا

اگر در هنگام صدور سفته آن را امضا نکنید و به شخصی بدهید این اختیار را به فرد داده اید که می تواند خود آن را نقد نکند و به عنوان شخص صادرکننده سفته را در معامله ای دیگر استفاده و به شخص دیگری بدهد.

البته اگر فرد سفته را به امانت به فردی بدهد و وی از سفته سوء استفاده کند، در صورتی که بتواند اثبات کند که به امانت سفته داده شده بود می توان از شخص دارنده سفته شکایت کرد.

2. سفته بدون تاریخ

زمانی که به فردی سفته بدون نوشتن تاریخ داده می شود، به این معنی است که فرد دریافت کننده سفته هر زمانی که بخواهد می تواند مبلغ سفته را از صادرکننده سفته طلب کند و وی موظف است که مبلغ مورد نظر را پرداخت کند.

3. سفته در وجه حامل

اگر بر روی سفته بجای نام گیرنده، “در وجه حامل” نوشته شود، به این معنی است که هر شخصی با هر نامی که سفته را در دست داشته باشد می تواند مبلغ سفته را طلب کند.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها