جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چند نکته طلایی برای مدیریت خرج و مخارج خانه/ تفاوت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری

24 خرداد 1401
چند نکته طلایی برای مدیریت خرج و مخارج خانه/ تفاوت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری

به گزارش بانک اول در این مطلب 4نکته مهم برای کمک به هزینه کردن بهتر درآمد خانواده جمع‌آوری شده است. فرقی نمی‌کند مرد یا زن کدام یک پول را تامین می‌کنند و کدام یک اختیار بیشتری در خرج کردن دارند. دانستن این نکات باعث می‌شود تناسب بهتری بین دخل و خرج خانواده حاصل بشود.

 

پول را با برنامه خرج کنید

برنامه‌ریزی کردن و برنامه داشتن برای خرج کردن پول شاید یک توصیه زیاد تکراری باشد. اما واقعیت این است که چه برنامه را روی کاغذ بنویسید و چه در ذهن داشته باشید، بدون آن به منابع مالی خود ضربه می‌زنید و کمتر یا بیشتر از آنچه که باید برای خانواده خرج خواهید کرد.

تقسیم‌بندی خرج خانه به کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت یکی از روش‌های موفق برنامه‌ریزی مالی است. در این بین حتما یک سری مخارج هستند که می‌شود تا ماه‌های آینده بدون اینکه مشکلی پیش بیاید آنها را به تعویق انداخت. خرج‌های لازم و روزمره بهتر پوشش داده می‌شوند و در این بین حتما دست بازتری هم برای هزینه کردن خواهید داشت. چون به خوبی می‌دانید در این ماه، ماه‌های آینده و یا هر شروعی که برای خرج و مخارج خود در نظر گرفته‌اید، چه چیزی را خواهید خرید و چه چیزی را نخواهید خرید.

 

بودجه‌ بندید و توافق کنید

حالا نوبت این است که خواسته‌های خانواده و همچنین ضروریات زندگی را لیست کنید. بعضی از نوشتن این موارد روی کاغذ خوششان نمی‌آید و احساس می‌کنند بیش از اندازه تحت معادلات ریاضی دخل و خرج قرار می‌گیرند. اشکالی ندارد! اما این بودجه‌بندی را حتما در ذهن داشته باشید و اگر در خانواده کسی که سرپرست او هستید از شما درخواست مالی دارد، به او اطلاع بدهید که طبق بودجه خانواده چه وقت می‌توانید خواسته مالی او را برآورده کنید.

در این بین، اولویت‌بندی خواسته‌های خانواده‌ طبق بودجه‌بندی هم مهم است. یک درس مهم برای بچه‌ها در همین بودجه‌بندی قابل ارائه است. فرض کنید دختر شما کفشی در بازار دیده و دوست دارد آن را داشته باشد، درحالی که کفشهایش هنوز قابل استفاده است. از طرف دیگر پسر خانواده که لباس ورزشی ندارد، باید یک دست لباس ورزشی بخرد. ماه دیگر بیمه ماشین پدرخانه تمام می‌شود و مادرخانه هم نیاز دارد که به پزشک مراجعه کند.

در حالت طبیعی مراجعه به پزشک و درمان در اولویت مخارج قرار می‌گیرد. نیاز به لباس نیز از دیگر مخارج ضروری است. پدر می‌تواند بخشی از پول بیمه ماشین را در این ماه کنار بگذارد اما خرید کفش نو برای عضوی از خانواده که هنوز کفش دارد به ماه یا ماه‌های آتی موکول می‌شود.

 

 


پس انداز برای همه

پس‌انداز به معنی کنار گذاشتن بخشی از درآمد است و تفاوتی ندارد جزء خانواده پردرآمد باشید یا کم درآمد. برخی تصور می‌کنند اگر چندمیلیون اضافه‌تر داشته باشند می‌توانند آن را به پس‌انداز اختصاص بدهند، درحالی که وسعت درآمد، وسعت خرج و هزینه را هم در پی دارد. پس، پس انداز یک هنر است که باید از هر میزان درآمد حاصل بشود.

خانم‌ها خیلی وقتها در امر پس‌انداز از مردها جلو می‌زنند. آنها گاهی با صرفه‌جویی‌های کوچک در خرجی خانه و بچه‌ها بدون اینکه آسیبی به تامین خانه و خانواده بزنند، می‌توانند پس‌اندازهای بزرگی حاصل کنند.

از طرف دیگر گاهی با کمی سختگیری در خرج کردن و قناعت هم می‌توان پس‌اندازی را به دست آورد که با آن می‌شود به یکی از خرجهای بزرگ خانه یا تفریحات خانوادگی مثل مسافرت پاسخ داد. همیشه باید یادمان باشد که «اندک اندک جمع‌گردد، وانگهی دریا شود»

نکته مهم دیگر درباره پس‌انداز این است که برای خرج کردن آن زمانبندی داشته باشید. مثلا اگر قرار است تا یکسال مبلغ مشخصی را جمع‌آوری کنید بعد از سه ماه، مگر در صورت اضطرار از آن استفاده نکنید. این کار پس‌انداز کردن را وارد یک چرخه بی‌ثمر خواهد کرد.

 

تفاوت سرمایه‌گذاری و پس‌انداز

پس‌انداز کنار گذاشتن مبلغی برای روز مبادا یا هزینه خاصی است. اما در سرمایه‌گذاری، شما بخشی از پول خود را با یک فکر اقتصادی به حرکت درمی‌آورید و البته در سود و زیان آن هم شریک می‌شوید. به همین خاطر مدیریت سرمایه‌گذاری از مدیریت پس‌انداز مهمتر و پیچیده‌تر است.

این روزها راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. اگر پس‌انداز مناسب یا پول کنار گذاشته‌ای دارید با مشورت سرپرستان خانواده سرمایه‌گذاری کنید تا پول در رکود به گردش دربیاید و سود ماهیانه یا هرچندوقت یک بار آن هم نصیبیتان بشود.

اخبار مرتبط
اینستاگرام تنها راه برای درآمدزایی در فضای آنلاین نیست اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که پلتفرم درستی برای شماست، لازم است درباره راه‌های مختلف درآمدزایی از محتوای خود بدانید.
پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است وی اظهار داشت: هر کسی به صورت متناوب چه در دلار، چه در طلا، چه در املاک و مستغلات و چه در خودرو و حتی در سهام با ریسک آن حضور داشته باشد، از ریال خود می‌توان محافظت کند. این اقتصاددان تصریح کرد: در این حالت، به صورت متوسط باید خرید شود، به خصوص در طلا باید این اتفاق بیفتد.
شیطنت‌های ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار ارز و طلا، برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه نهایتا منجر به بازدهی سالانه ۲۹ درصدی شد. نرخ تورم براساس داده‌های رسمی در ۱۴۰۲ کمی بیش از ۳۲ درصد است
بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان در میان کوچکترین کشورهای جهان قرار دارند به‌طوری که اقتصاد آنها در مقایسه با تعداد ساکنان آنها بسیار بزرگ است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها