شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

در چه صورت سفته حسن انجام کار استخدامی را نمی توان به اجرا گذاشت ؟

24 خرداد 1401
در چه صورت سفته حسن انجام کار استخدامی را  نمی توان به  اجرا گذاشت ؟

به گزارش بانک اول آیدا شاهمردی وکیل دادگستری درباره سفته حسن انجام کار اظهار کرد: سفته حسن انجام کار سفته‌ای است که کارفرما هنگام انعقاد قرارداد از کارگر دریافت می‌کند، این اقدام در واقع یک عرف است که در جامعه وجود دارد و قانون نیز این مسئله را پیش بینی کرده است.

شاهمردی بیان کرد: کارفرما در این گونه قرارداد‌ها از کارگر سفته با مبالغ چند صد میلیون تومانی دریافت می‌کند، این در حالی است که مبلغ پیش بینی شده در قانون برای سفته چیزی حدود ۳ برابر دستمزد کارگر است، اما این موضوع در جامعه و روابط کار جا نیفتاده است و اداره کار و ... نیز ایرادی به این روال نمی‌گیرند.

وی  ادامه داد: در پرونده‌ای که این روز‌ها مشغول بررسی آن هستم شخصی که صندوق یک کافی شاپ به او سپرده شده بود اقدام به سرقت و خیانت در امانت کرده، سفته حسن انجام کار در واقع به این منظور گرفته می‌شود که اگر کارگر وظیفه خود را به درستی انجام نداده یا مرتکب خلافی شود که به کارفرماخسارتی وارد کند کارفرما بتواند از محل سفته این خسارت را جبران کند.

این وکیل  درباره استرداد سفته گفت: در برخی شرکت‌ها یک سال پس انعقاد از قرارداد کار و ایجاد رابطه کارگر و کارفرمایی سفته به کارگر بازگردانده می‌شود. کسی که سفته را می دهد  باید تاریخ و محل تعهد را درآن درج کند، برخی کارفرمایان اقدام به دریافت سفته سفید می‌کنند، اما این سفته‌ها هیچ اعتباری ندارد و نیاز است که امضای متعهد را داشته باشند.

شاهمردی تصریح کرد: کارفرمایان باید توجه کنند به صرف داشتن سوء ظن به کارگر یا اقامه دعوا علیه او نمی‌توانند اقدام به واخواست سفته کرده و درخواست مطالبه وجه دهند، چون دراین صورت برای کارگر این حق ایجاد می‌شود که به دلیل خیانت در امانت از کارفرما شکایت کند، زیرا کارگر به عنوان ضمانتی برای حسن انجام کار سفته را به کارفرما سپرده بود و تا زمانی که جرم او اثبات نشود کارفرما اجازه به اجرا گذاشتن سفته نخواهد داشت.

او بیان کرد: برخی کارگر و کارفرمایان هستند که قرارداد مکتوبی ندارند، اما اگر کارفرما به طور مرتب و ماهانه مبلغی را به حساب شخص واریز کند، رابطه کارگر و کارفرمایی میان آن‌ها احراز شده و در واقع این نوعی قرارداد شفاهی محسوب می‌شود.

آیدا شاهمردی گفت: البته باید توجه داشت اگر روابط کارگر و کارفرمایی احراز نشود و در صورتی که در سفته عبارت حسن انجام کار وجود اشته باشد کارفرما نمی‌تواند این سفته را به اجرا بگذارد لذا پیشنهاد می‌شود قرارداد به صورت مکتوب نوشته شود.

این وکیل دادگستری بیان کرد: همانطور که بیان شد در صورت وارد شدن خسارت به کارفرما، او می‌تواند با وصول مبلغ سفته خسارت خود را جبران کند، اما معمولا در صورت ایراد خسارت کارفرما نسبت به دریافت کل مبلغ سفته اقدام می‌کند نه میزانی که باعث ضرر و زیان وی شده است و این ضعف قانون است، زیرا مراجع این گونه استدلال می‌کنند که فرد با آگاهی و رضایت کامل مبلغ سفته را به عنوان ضمانتِ جبران خسارت به کارفرما تحویل داده است.

باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها