جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

معرفی انواع وام بانک ملی

24 خرداد 1401
 معرفی انواع  وام  بانک  ملی

به گزارش بانک اول تسهیلات بانک  ملی  در قالب مضاربه، سَلَف، سرمایه گذاری، قرض الحسنه ازدواج، مشارکت مدنی، اجاره به شرط تملیک، جعاله مسکن روستاها، تعمیر مسکن و جعاله برای اجرای طرح به متقاضیان ارائه می‌شود. در ادامه هر یک از این طرح‌ها برای اطلاع بیشتر خوانندگان معرفی خواهند شد؛

تسهیلات حساب جاری با نرخ ترجیحی و عقد مضاربه

طرح تسهیلات حساب‌های جاری با نرخ ترجیحی بانک ملی ایران به منظور قدرشناسی از دارندگان حساب‌های جاری و همچنین صاحبان پایانه‌های فروش متصل به حساب این بانک است. طبق اعلام وبسایت بانک، در این طرح مشتریان واجد شرایط براساس میانگین رسوب مانده حساب جاری یا میزان تراکنش‌های پایانه‌های فروش متصل به حساب‌های این بانک امکان بهره‌مندی از تسهیلات با نرخ ترجیحی را دارند. این تسهیلات در قالب عقود مختلف به متقاضیان پرداخت می‌شود.

عقد مضاربه هم نوع دیگری از قرارداد برای اعطای تسهیلات است که به موجب آن هر شخص حقیقی یا حقوقی که در بخش خدمات و بازرگانی فعالیت دارد و شرایط اعطای تسهیلات را فراهم و مدارک مورد نیاز را ارائه کرده باشد، می‌تواند طی قراردادی از این تسهیلات استفاده کند. البته داشتن سابقه خوب و شناخته شده بودن هم برای بانک الزامی است. برای دریافت این تسهیلات قراردادی به صورت سند تنظیم و مدارک لازم از متقاضی دریافت می‌شود. این نوع قرارداد معمولا بیشتر برای خرید کالا کاربرد دارد.

عقد سلف و وام قرض الحسنه ازدواج

معامله سلف به پیش خرید نقدی محصولات واحدهای تولیدی به قیمت معین گفته می‌شود. در واقع با این کار قسمتی از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در تامین است. البته این معامله شرایط و ویژگی‌هایی دارد که از جمله آن پیش خرید کردن کالاهای واحدهای تولیدی در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی است. همچنین فرد معامله کننده باید دارای وسایل و امکانات تولید کالای مورد معامله باشد. برگ درخواست استفاده از تسهیلات سلف پس از ارائه مدارک لازم از طرف متقاضی و بررسی آن در اختیار وی قرار گرفته و فرآیند دریافت تسهیلات آغاز می‌شود.

وام قرض الحسنه ازدواج از جمله وام‌های بانک ملی است که به منظور کم شدن هزینه زندگی جوانان به آن‌ها اعطا می‌شود. البته این وام با داشتن یکسری شرایط سنی و همچنین حساب پس انداز در بانک ملی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه افراد برای دریافت این وام باید یکسری هزینه‌ها مثل باطل کردن تمبر را هم بپردازند.

قرارداد اجاره به شرط تملیک و جعاله

اجاره به شرط تملیک هم دیگر عقودی است که به وسیله انعقاد آن، تسهیلات موردنیاز به افراد متقاضی در اختیار گرفتن ملک پرداخت می‌شود. در واقع اجاره به شرط تمليك عقدي است كه در آن شرط شود مستاجر در پايان مدت اجاره در صورت عمل به شرايط مندرج در قرارداد عين مستاجره را مالك شود.

در حال حاضر این قرارداد بانک ملی برای مالکیت مطب پزشکان، دفاتر وکالت، محل دفتر اسناد رسمی، مراکز آموزشی، واحدهای تولیدی و محل کار کسبه و صنوف به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت ارائه می‌شود.

برای انعقاد این قرارداد، برگ درخواست استفاده از تسهیلات برای شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی صادر شده و پس از مطالعه و تکمیل برگه، کار بررسی صحت امضای متقاضی و درستی اطلاعات ثبت شده و شرایط افراد توسط ماموران اداره امور شعب شروع خواهد شد. سپس در صورت تکمیل بودن اطلاعات، تسهیلات با ارائه سایر مدارک و ملزومات به متقاضی پرداخت می‌‌شود.

جعاله نوع دیگر قرارداد است که بانک ملی در سه نوع مختلف جعاله اجرای طرح، تعمیر مسکن و مسکن روستاها (املاک فاقد سند ثبتی) به متقاضیان ارائه می‌دهد. براساس این نوع قرارداد فرد متقاضی برای انجام کاری یک عامل یا پیمانکار را انتخاب کرده و در مقابل به وی دستمزد پرداخت می‌کند. در این تسهیلات بانک به عنوان عامل ایفای نقش کرده و افراد در مقابل تعمیر مسکن، تعمیر کالا، اجرای طرح و … به بانک بازپرداخت ماهیانه تسهیلات با درصدی سود مشخص را دارند.

اخبار مرتبط
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند.
بانوان متقاضی این وام، می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در سراسر کشور نسبت به افتتاح سپرده مربوطه اقدام و از ۴ مرحله وام قرض الحسنه این بانک(مجموعاً ۲۰۲ میلیون تومان) به صورت متوالی بهره مند شوند.
اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر از سال ۱۳۹۹ به بعد شود نیز می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن، بهره‌مند شود که میزان مبلغ این وام، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد و زمان بازپرداخت آن نیز ۲۰ سال است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها