شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

حقوق کامل بازنشستگی با چندسال سابقه پرداخت می‌شود؟

24 خرداد 1401
حقوق کامل بازنشستگی با چندسال سابقه پرداخت می‌شود؟

به گزارش بانک اول بر اساس قانون، بازنشستگی شاغلان در دستگاه‌های اجرایی با در نظر گرفتن وصف ماده ۷۶ قابل اجرا است.

افراد شاغل در دستگاه‌های اجرایی که مشمول قانون تامین اجتماعی شده‌اند و توام با آن کسوری مرتبط با صندوق بازنشستگی کشوری داشته‌اند، می‌خواهند که بر اساس الزامات قانون مدیریت خدمات کشوری و بر مبنای اعمال سوابق مشترک در مخرج ۳۰ سال، بازنشسته شوند اما این موضوع در مورد آنها مصداق ندارد.

سال ۱۳۹۸، اداره کل امور فنی مستمری‌ها در پاسخ به استعلام تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هرگونه شرایط بازنشستگی پیش از موعد باید با الزامات ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی برابری کند.

 

به بیان دیگر بازنشستگی تنها در شرایطی قابل تصور است که با حالات در نظر گرفته شده در قانون تامین اجتماعی تطابق داشته باشد که این به معنای لحاظ شدن سوابق در ظرف ۳۰ سال بیمه‌پردازی مستمر در نظام تامین اجتماعی است.

چنانچه این الزام رعایت نشده باشد، سازمان تامین اجتماعی هم آن را به رسمیت نمی‌شناسد و در ضمن بازنشستگی مثلا با ۱۵ سال بیمه‌پردازی در صندوق کشوری و ۱۵ سال بیمه‌پردازی در تامین اجتماعی قابل تسری به نظام بازنشستگی تامین اجتماعی یا صندوق کشوری نیست.

با این وصف سوابقی که بر روی نظام بازنشستگی تامین اجتماعی قرار می‌گیرند، باید با شرایط این قانون تطبق داشته باشند و ۳۰ سال بیمه‌پردازی را در قالب مشاغل کارگری، قرار گیرند.

 

در نتیجه، در مورد افرادی که بخشی از سوابق خدمت آنها کارگری (شرکتی) بوده است، سوابق خدمات از وصف قانون مدیریت خدمات کشوری خارج است و باید مطابق قانون مورد محاسبه قرار گیرد.

به هر ترتیب، دستگاه مشمول خدمات کشوری، نمی‌تواند سوابق بیمه تامین اجتماعی را به سوابق سال‌های بیمه‌پردازی در قالب صندوق‌های دیگر تسری دهد و یا اینکه در قالب بازنشستگی‌های زودتر از موعد (حالات قانون مدیریت خدمات کشوری) لحاظ کند.

در نتیجه مطالبی که اخیرا در مورد، بازنشستگی‌های کارکنان دستگاه‌های اجرایی مطرح شده و مبنا را بر سوابق مشترک در بازنشستگی قرار داده، اعتباری ندارند.

بر این اساس چنانچه، دستگاهی، کارمند خود را با سوابق تامین اجتماعی به صورت زودتر از موعد بازنشسته کند، سازمان تامین اجتماعی تنها آن را با در نظر گرفتن سنوات ارفاقی‌اش لحاظ می‌کند، در نتیجه به هر صورت باید مابه‌التفاوت کسور بازنشستگی را به سازمان اجتماعی پرداخت کرد.

اخبار مرتبط
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها