جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

شرایط افتتاح حساب در بانک‌ها تغییری نکرده است

24 خرداد 1401
شرایط افتتاح حساب در بانک‌ها تغییری نکرده است

به گزارش بانک اول دیروز خبری مبنی بر تغییر شرایط افتتاح حساب در برخی بانک‌ها منتشر شد که در آن مدعی شدند که مشتریان باید مدارک بیشتری برای احراز هویت ارایه دهند. در این خبر قید شده است که برخی از بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی شرط و شروط عجیبی را برای افتتاح حساب اعلام کرده‌اند و حتی یکی از بانک‌ها درباره دلیل درخواست ارایه سند ملک اعلام کرده است با توجه به مقررات جدید قرار بر این است که افتتاح حساب مشتریان در شعبه‌های محدوده‌های محل سکونت افراد انجام شود و بحث مسافت هم مورد ملاک قرار می‌گیرد.

در همین باره، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی ضمن رد تغییر در شرایط افتتاح حساب اظهار کرد: باتوجه به دستورالعمل های بانک مرکزی و براساس مواد 5 و 6 قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، بانک‌ها موظفند در اجرا و شناسایی کامل اشخاص حقیقی مشخصات هویتی اعلام شده از سوی شخص حقیقی را با اصل مدارک تطبیق داده و پس از احراز هویت و استعلام برخط از سازمان ثبت احوال کشور و دریافت کد رهگیری تایید کنند.

علیرضا قیطاسی در گفت وگو با ایبِنا با بیان اینکه نگهداری کد رهگیری معتبر در پرونده ارباب رجوع قابل استفاده است، ادامه داد: براساس دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی موسسات اعتباری شناسایی مشتری برحسب نوع خدمات مورد تقاضای وی (خدمات غیرپایه، خدمات پایه) به دو نوع شناسایی اولیه و شناسایی کامل تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی اولیه گفت: موسسه اعتباری موظف است هنگام ارائه تمامی خدمات بانکی و اعتباری اعم از خدمات غیرپایه و پایه به مشتری اعم از گذری و دائمی و انجام هرگونه عملیات پولی و مالی (حتی کمتر از سقف مقرر) از جمله انجام هرگونه دریافت و پرداخت، حواله، صدور و پرداخت چک، ارائه تسهیلات، صدور انواع کارت دریافت و پرداخت، صدور ضمانتنامه و ... نسبت به شناسایی اولیه مشتری براساس دستورالعمل اقدام و اطلاعات آن را در سیستم‌های بانک ثبت کند.

به گفته قیطاسی، اطلاعات مورد نیاز شناسایی اولیه شخص حقیقی شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، نشانی کامل و کد پستی محل سکونت و شماره تلفن می‌شود. ضمنا بانک موظف است پس از اخذ این اطلاعات از مشتری، آنها را با مندرجات اصل کارت ملی وی تطبیق داده و مراتب را در سند مربوطه تایید کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی با تاکید بر اینکه الزامی مبنی بر اینکه افتتاح حساب باید در شعبه محدوده محل سکونت مشتری انجام شود، وجود ندارد، افزود: از سوی دیگر بانک موظف است نحوه بازشناسی کارت ملی اصلی از جعلی را براساس بخشنامه بانک مرکزی کنترل و استعلام برخط از سامانه سازمان ثبت احوال را انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به شناسایی کامل شخص حقیقی، اظهار کرد: بانک موظف است هنگام ارائه هریک از خدمات پایه به مشتری دائمی علاوه بر شناسایی اولیه نسبت به شناسایی کامل و برآورد سطح فعالیت مورد انتظار از وی اقدام کند.

قیطاسی تاکید کرد: مدارک مورد نیاز برای شناسایی کامل نیز شامل معرفی نامه معتبر با امضای حداقل یک نفر از مشتریان شناخته شده یا اشخاص مورد اعتماد بانک یا معرفی نامه از یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، سازمان‌های دولتی یا نهادها و کانون‌های حرفه‌ای رسمی، سوابق ارتباط مشتری با هریک از موسسه‌های اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و استعلام از آن موسسه به منظور تعییت صحت اطلاعات ارائه شده از سوی مشتری، جواز کسب معتبر به ویژه درباره مشاغل غیرمالی، گواهی اشتغال به کار از اشخاص حقیقی دارای مجوز کسب و یا از اشخاص حقوقی دارای شناسه ملی و اطلاعات درباره نوع میزان و هدف فعالیت مشتری جهت تعیین سطح گردش مورد انتظار مشتری در حوزه فعالیت خود می‌شود./ایبنا

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها