جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چند پرسش در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی بورسی ها

24 خرداد 1401
چند پرسش در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی بورسی ها

به گزارش بانک اول شاید ارائه وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی، عجیب‌ترین وعده‌ای باشد که طی یک سال گذشته به سهامداران بورسی برای جبران خسارت آن‌ها داده شده است؛ وعده‌ای که حتی مشخص نیست قرار است از چه محلی تامین شود و به زعم کارشناسان بیشتر همانند سرابی است که قرار نیست به چشمه‌ای برسد!

 چند روزی می‌شود که موضوع "پیشنهاد پرداخت وام ۱۰۰میلیونی قرض‌الحسنه به سهامداران متضرر بورس" از سوی  نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح شده است.

آنطور که در خبرها آمده، محمد خدابخشی از پیشنهاد پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی به سهامداران خُرد در قبال قرارگرفتن سهام به‌عنوان وثیقه خبر داده و اعلام کرده است که با توجه به ضرر سهامداران حقیقی خرد در بازار سرمایه، در جلسه با رئیس سازمان بورس پیشنهاد دادم در قبال ارزش تابلو سهامی به‌عنوان وثیقه لحاظ شود، تا وام قرض‌الحسنه‌ای بین ۵۰ تا صد میلیون تومان به آنها پرداخت شود.

به گفته وی، این وام با بازپرداخت سه تا پنج ساله می‌تواند بخشی از ضرر این افراد را جبران و به این سهامداران خرد کمک کند و در مقابل از سهام این افراد می‌توان به‌عنوان وثیقه استفاده کرد.

چند پرسش مهم در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی

درمورد این پیشنهاد، چند سوال اساسی مطرح است که مهمترین آن این سوال است که منبع تامین این وام کجاست؟ این پیشنهاد علاوه بر اینکه در بودجه دیده نشده است، بار مالی زیادی روی دوش دولت می‌گذارد.

از طرف دیگر گفته شده است که وثیقه این وام، همان سهام خریداری شده است، یعنی فرد باید حداقل به اندازه وامی که قصد دارد بگیرد، باید ۱۰۰ میلیون تومان سهام داشته باشد و جالب است که با دریافت این وام، سهام به صورت کامل باید بلوکه و در گرو بانک گذاشته شود.

حتی محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس نیز از این پیشنهاد انتقاد و اعلام کرده است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چنین صحبتی را با رییس سازمان بورس مطرح کرده است اما این صحبت فقط در حد پیشنهاد بوده و اجرای آن غیر ممکن است. مشخص نیست که صحبت مطرح شده در زمینه اعطای وام قرار است از کدام منبع در اختیار سهامداران قرار بگیرد.

علیزاده به حضور میلیون‌ها سهامدار در بازار اشاره کرد و افزود: حتی اگر قرار باشد که رقم ٥٠ میلیون تومان به عنوان وام به سهامداران تعلق بگیرد، عدد به دست آمده به حدی کلان است که هیچ منبع مالی برای چنین واریزی وجود ندارد.

لذا انتظار می‌رود در روزهایی که هنوز هم سهامداران شاهد از بین رفتن سرمایه های خود در بازار سرمایه هستند، مسئولان پیشنهادات اجرایی به مردم ارائه دهند.

ایسنا

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها