جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

تاثیر مذاکرات بر بازار طلا/ تا یک ماه آینده طلا نخرید!

24 خرداد 1401
تاثیر مذاکرات بر بازار طلا/ تا یک ماه آینده طلا نخرید!

به گزارش بانک اول مذاکرات برای احیای برجام که به نشست وین معروف است، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم متوقف شد.

اکنون که حدود پنج ماه از آغاز به کار دولت سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد، قرار است مذاکرات از سر گرفته شود.

برخی کارشناسان بازارهای مالی در مدت اخیر در لایوهای اینستاگرامی پیش‌بینی‌های خود از قیمت طلا را در سناریوهای مختلف برجامی و روند قیمتی آن را در ماه‌های آینده، بیان کرده‌اند.

نظر برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

عباسیان: اونس روند صعودی دارد

علی عباسیان، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بازار طلا گفت: به دلیل سویه جدید کرونا بازارهای مالی روندی نزولی داشتند و انس جهانی طلا هم ریزش زیادی کرد.

او افزود: به نظرم طلا روز دوشنبه با باز شدن بازارهای جهانی روندی صعودی خواهد داشت.

کریمی‌شاد: طلای داخلی با رشد دلار بازار جذابی می‌شود

سامان کریمی‌شاد، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز در این خصوص بیان کرد: خبر سویه جدید کرونا باعث شد تا بازارهای مالی ریزش زیادی داشته باشند اما به نظرم طلا گارد صعودی دارد و انس جهانی طلا احتمالا تا هزار و ۸۵۰ دلار رشد می‌کند.

این کارشناس گفت: طلای داخلی در صورت رشد دلار بازار جذابی خواهد بود اما اگر دلار ریزش کند سرمایه‌گذاری در طلا زیاد جذاب نیست.

نام‌آور: طلا رفتاری مشابه دلار دارد

همچنین امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی گفت: قیمت اونس جهانی احتمالا صعودی است و می‌توان به دو هزار دلار نیز برسد. در بازار داخلی، طلا شرایطی مشابه با دلار را تجربه می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: اقتصاد آمریکا، تورمی است و اونس جهانی و بیت‌کوین در درازمدت صعودی هستند، اما امکان اصلاح در مقاطعی نیز وجود دارد.

سماواتی: رشد ۲۸ درصدی قیمت طلا امکان‌پذیر است

مهدی سماواتی، کارشناس بازارهای مالی، نیز گفت: تا پایان سال میلادی کنونی اونس جهانی ثابت است اما در سال آینده احتمالا روند افزایشی پیدا می‌کند.

او افزود: با توجه به نرخ ارز در ایران، امکان بازدهی حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد در بازه زمانی ۸ ماهه، وجود دارد. اما به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری طلا، بهتر است افراد گواهی سپرده خریداری کنند.

صادقین: تا یک ماه آینده طلا نخرید

همچنین علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: در کوتاه‌مدت اونس کاهشی و در درازمدت احتمالا صعودی خواهد بود. در ایران، مساله نرخ ارز هم مهم است که به مذاکرات گره خورده است.

او گفت: افراد تا یک ماه آینده بهتر است خریدی در بازار طلا انجام دهند چرا که ریسک آن زیاد است.

آگاهی: احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت طلا وجود دارد

نیما آگاهی، کارشناس بازارهای مالی نیز در این مورد گفت: بازار اونس جهانی چندان نوسانی ندارد اما طلا در ایران بیشتر تحت تاثیر قیمت ارز قرار می‌گیرد.

او افزود: اونس جهانی صعودی است و در داخل هم، مانند بازار ارز، احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت وجود دارد. نقطه تعادی قیمت طلا، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

مزیت بازار طلا نسبت به بازارهای دیگر

آگاهی یکی از مزیت‌های بازار طلا را نسبت به بازارهای دیگر، آسیب‌پذیری کمتر آن از دخالت‌های دستوری دولت دانست و گفت: حتی در دولت پیشین که در مقطعی خروج ارز را قاچاق اعلام کرد، طلا بازار ایمن‌تری داشت.

او بیان کرد: عامه مردم با بازار طلا ارتباط بیشتری دارند به همین دلیل معمولا از تیررس دولت‌ها دورتر است.

حشمتی: قیمت اونس به ۲ هزار دلار نمی‌رسد

محمد حشمتی، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز گفت: بازار طلا همان نوسانات قیمت دلار را تجربه می‌کند.

او در مورد اونس جهانی گفت: قیمت جهانی طلا افزایش شدیدی نخواهد داشت و بعید است در آینده نزدیک، به قیمت‌های دو هزار دلاری برسد.

حشمتی، توضیح داد: یک اتفاق خوب و یک عامل بد بر بازار طلا تاثیر می‌گذارد. اولی چاپ پول و افزایش نقدینگی توسط دولت‌های بزرگ برای رونق بخشیدن به اقتصاد است. در چنین شرایطی طلا دارایی امنی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

افزود: اما از سوی دیگر، افزایش واکسیناسیون و کاهش خطر کرونا، درهای اقتصاد کشورها رو گشوده است و در نتیجه تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن کاهش می‌یابد.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، دو عامل مثبت و منفی تقریبا یکدیگر را حنثی می‌کنند و در نتیجه صعود شدید قیمت جهانی طلا بعید است.

او قیمت جهانی اونس را حدود هزار و ۸۰۰ تا هزار و ۹۰۰ دلار پیش‌بینی کرد و اعتقاد داشت که طلا در سطح داخلی نیز همان رفتار دلار را در پیش می‌گیرد.

دیبا: تورم در آمریکا بر اونس جهانی طلا موثر است

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی نیز در این مورد گفت: طلا یکی از دارایی‌هایی که می‌تواند در سبد افراد باشد و تبدیل دارایی به طلا، از جمله گزینه‌های مناسب محسوب می‌شود.

او قیمت طلا در بازار داخلی را تابعی از نرخ دلار و اونس جهانی دانست و افزود: اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزور آمریکا در مورد تورم قرار دارد که اکنون نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد. هفته گذشته لحن فدرال رزور از اطمینان در زمینه کنترل تورم به تردید و نگرانی در این مورد تغییر کرد. این موضوع، آینده بازار موارد اولیه را تورمی کرده است.

دیبا ادامه داد: تورم، به خودی خود مشکل‌ساز نیست اما پیوستگی و طولانی شدن آن است که ایجاد مشکل می‌کند. پیوستگی تورم در آمریکا هم چالش‌هایی را ایجاد کرده است. حال، سیاست‌های انقباضی یا انبساطی فدرال رزور می‌تواند روی قیمت اونس موثر باشد.

تاثیر دلار و مذاکرات بر طلا

او گفت: در بازار داخلی طلا، قیمت دلار بیشتر از اونس موثر است. هر زمانی که دلار و اونس هر دو افزایشی باشد، قیمت سکه در ایران رشد  می‌کند، هر گاه اونس کاهشی و دلار افزایشی باشد، دلار تاثیر بیشتری دارد و در مواقعی که هر دو نزولی باشند، قیمت سکه هم کاهش می‌یابد.

به گفته دیبا، قیمت طلا متناسب با نرخ ارز احتمالا چهار تا پنج درصد نوسان پیدا می‌کند.

او افزود: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، احتمال ریزش قیمت وجود دارد البته کمتر از نرخ دلار. در آن صورت فرصت خرید مناسبی است.

صادقی: ارزش واقعی طلا به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد

همچنین میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی در مورد بازار طلا گفت: در ایران رفتار بازار طلا شباهت زیادی به بازار دلار دارد. اما ارزش واقعی طلا با توجه به ارقام اقتصاد کلان، تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود گرمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد اما انتظارات تورمی می‌تواند روی عملی شدن این رقم تاثیر بگذارد.

به گفته او، بر اساس آخرین بررسی‌ها از فعالان اقتصادی بزرگ، انتظارات تورمی در عاملان اقتصادی تا پایان سال، در محدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است و با توجه به نرخ بهره ۱۸ درصدی، می‌توان نرح بهره واقعی را منفی ارزیابی کرد.

صادقی افزود: در چنین شرایطی اگر سناریو رشد را برای بازار طلا در نظر بگیریم، می‌تواند از محدوده قیمت تعادلی خود که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، تا پایان سال ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد و می‌تواند قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را ببیند. البته در کوتاه‌مدت بسیار تحت تاثیر بازار ارز است.

او توضیح داد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ارزش واقعی طلا است و لزوما در عمل اتفاق نمی‌افتد. اما سرمایه‌گذار می‌تواند به آن توجه کند.

مذاکره معجزه نمی‌کند

به گفته صادقی، مذاکرات هم می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد؛ هر چند توافق سریع بعید است اما به هر حال ایران در نهایت چاره‌ای غیر از توافق با اقتصاد جهانی ندارد.

او افزود: اگرچه توافق در گذشته می‌توانست با برد ایران همراه باشد اما اکنون دیگر کشور نمی‌تواند برد نسبی را به دست آورد. تجربه نیز نشان داده که رشد اقتصادی ناشی از توافق، کوتاه‌مدت است.

صادقی گفت: توافقات می‌تواند سیگنالی برای بازارها باشد اما در درازمدت شرایط اقتصادی کشور، متاثر از سیاستگذاری‌ها و ساختارهای داخلی است؛ مگر اینکه دلارهای بلوکه شده آزاد و صرف مسائل غیراقتصادی شوند.

میرزایی: بازار طلا جای رشد زیادی ندارد

نیما میرزایی، کارشناس بازارهای مالی نیز در این مورد گفت: طلا در سطح جهانی جای رشد چندانی ندارد؛ چرا که بازار کریپتو به رقیب جدی آن تبدیل شده است. بر این اساس بعید است قیمت اونس به ارقام ۲ هزار و بالاتر برسد.

وی افزود: قیمت طلا، در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت ارز و البته هیجانات مردم قرار دارد. به این معنا میزان افزایش یا کاهش آن از بازار دلار بیشتر است. چرا که مردم، در مقایسه با دلار، علاقه و دسترسی بیشتری برای خرید طلا دارند.

به گفته او بر این اساس نرخ دلار در نهایت و در صورت به نتیجه نرسیدن برجام، حدود ۱۱ درصد و بازار طلا حداکثر ۱۵ درصد رشد را ممکن است تجربه کند.

محبی: احتمال ثبات اونس جهانی بیشتر است

همچنین مریم محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی، بازار را تحت تاثیر اونس جهانی و قیمت دلار در داخل دانست و افزود: طلا علاوه بر اینکه کالایی سرمایه‌ای و نوعی شبهه پول است اما در واقع کالای ترس هم محسوب می‌شود. به این معنا که هر زمان عاملی نگران‌کننده‌ای در اقتصاد جهان وجود دارد، شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار طلا هستیم.

وی افزود: اکنون سه عامل مهم می‌تواند روی قیمت طلا در سطح جهانی تاثیر بگذارد که شامل سیاست‌های اوراق قرضه آمریکا، کاهش اثرات همه‌گیری کرونا و بحران انرژی در دنیا، و در نتیجه وجود عامل ترس، می‌شود. با بررسی این عوامل، به اعتقاد من اونس جهانی، به صورت بالقوه ظرفیت رشد را دارد.

او ادامه داد: با وجود این، سیاست‌های آمریکا در زمینه اوراق قرضه احتمال بالفعل شدن این ظرفیت را کاهش داده است. در نتیجه رشد یا کاهش چندانی را نمی‌توان برای آن پیش‌بینی کرد و احتمال ثبات نسبی قیمت اونس بیشتر است.

احتمال رشد ۱۵ درصدی بازار داخلی

محبی گفت: من انتظار کاهش شدید در قیمت اونس را ندارم و بازه قیمتی آن را ۱۶۸۰ تا نهایتا ۱۸۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کنم. در مقابل، بازار دلار در ایران را افزایشی می‌دانم. در نتیجه قیمت طلا هم صعودی خواهد بود.

او افزود: البته ممکن است در مقاطعی نیز قیمت طلا کاهشی شود چرا که اکنون در کف قیمتی طلا نیستیم و ممکن است از قیمت‌های کنونی کمتر شود اما در درازمدت و متناسب با قیمت تورم، روند طلا نیز افزایشی است.

به گفته محبی، می‌توان ۱۵ درصد رشد را برای این بازار تا پایان سال متصور بود؛ هر چند قیمت طلا وابستگی بسیار شدیدی به نرخ ارز دارد.

طباطبائی: اونس سقف قبلی خود را نمی‌زند

علی طباطبایی دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز گفت: اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های پولی آمریکا است که احتمالا به سمت ضد تورمی می‌رود. در این صورت طلا نمی‌تواند سقف تاریخی خود را بزند چرا که دلار تقویت می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر بازار رقیب هم ادعا می‌کند که می‌تواند به بازاری امن تبدیل شود. مزیت طلا همیشه در این بوده که بازار امنی محسوب می‌شده است اما اکنون بازار رمزارزها نیز چنین ادعایی دارد.

رشد ۳۰ درصدی در بازه یک سال و نیم

این کارشناس بازارهای مالی گفت: در بازار داخلی، طلا بیشتر از دلار تاثیر می‌‌پذیرد تا اونس.

طباطبائی گفت: اگر بازه نگهداری حدود یک سال و نیم باشد، می‌تواند بازده ۳۰ درصدی برای افراد داشته باشد. البته منظور، طلای اجرت‌دار و سکه نیست.

به گفته او رشد دلار و طلا در بازه یک ساله می‌تواند حدود ۲۵ درصد باشد.

مسعودی: طلا بازار امنی است

همچنین، وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی گفت: طلا در بلندمدت بازار امنی است.

به گفته او، بازار طلا در مقایسه با دلار و رمزارز شرایط بهتری دارد.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها