جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چگونه به سایت‌های خرید و فروش رمزارز اعتماد کنیم؟

24 خرداد 1401
چگونه به سایت‌های خرید و فروش رمزارز اعتماد کنیم؟

به گزارش بانک اول در این زمینه آگاهی‌بخشی به کاربران ارزهای دیجیتال می‌تواند گامی ‌مهم در راستای تسهیل کنترل بر مسائل حوزه رمزارزها باشد. در همین راستا مدیر فروش هلدینگ نیک‌اندیش عقیده دارد: از پیدایش رمزارز‌ها حدود ۱۲ سال می‌گذرد که در طول این سال‌ها کلاهبرداری‌های بسیاری به وقوع پیوسته که این مسائل غالبا پروژه‌های پانزی بوده‌اند. توکن bitconnect یکی از پروژه‌های بزرگی بود که می‌توان از آن به عنوان یک کلاهبرداری بزرگ یاد کرد. این پروژه که حدودا از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرد بر پایه یک پلت‌فرم بود که کاربران می‌توانستند بیت کوین را تبدیل به توکن بی ارزش bitconnect کنند. این سیستم از طریق مارکتینگ قوی، زیرمجموعه‌گیری و دادن وعده سود‌های نجومی‌ رشد زیادی کرد، اما پس از مدتی در یک روز ارزش آن به صفر رسید و مردمی ‌که در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند متحمل ضرر سنگینی شدند.

حسین منتظر در ادامه گفت: به طور کلی در رابطه با موضوع کلاهبرداری، مردم باید به این نکته مهم توجه کنند که هر چقدر یک بازار صعودی‌تر و نقدینگی آن بیشتر باشد توکن‌های بی‌پایه و اساس و پروژه‌های کلاهبرداری در آن افزایش می‌یابد. به توصیه کاربران با‌تجربه این حوزه، منطقی است که سرمایه‌گذاران، هر پروژه جدیدی در بازار صعودی را تا قبل از بررسی کامل، یک کلاهبرداری جدید تلقی کنند و برای انجام مشارکت در پروژه درباره آن حتما تحقیق و پژوهش کافی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با مشکلاتی که در صفحه معاملات برخی صرافی‌ها وجود دارد و می‌تواند کاربران را متضرر کند، گفت: کاربرانی که در پلت‌فرم‌ها فعالیت می‌کنند باید هنگام ثبت اعداد و ارقام دقت بسیاری اعمال کنند چراکه بعضی صرافی‌ها از نظر قیمتی هیچ محدودیتی در خرید و فروش ارزها ندارند؛ به طور مثال ممکن است کاربر در یک صرافی بیت‌کوین یک میلیارد و ۷۰۰میلیونی خود را به قیمت ۳ میلیارد تومان بخرد یا به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان بفروشد. اما تمامی ‌صرافی‌ها این‌گونه نبوده و صرافی‌های مطلوب دارای این محدودیت‌ها هستند.  حسین منتظر ادامه داد: مورد دیگری که احتمال دارد باعث ضرر کاربران شود حجم پایین است. بدیهی است که قبل از انجام معامله باید به حجمی‌ که افراد برای خرید یا فروش گذاشته‌اند نیز توام با قیمت توجه کرد. باگ‌های دیگری نیز در برخی پلت‌فرم‌ها وجود داشته و برطرف شده که اگر ضرری برای کاربران به وجود آمده باشد صرافی موظف به جبران ضرر خواهد بود. منتظر در ادامه در رابطه با ترفند‌هایی برای افزایش کارمزد غیرمستقیم در برخی سکوهای تبادل ارز دیجیتال گفت: در حال حاضر شاهد صرافی‌هایی هستیم که در آنها کارمزد اعلام شده به مشتری شفافیت ندارد و کاربر تنها پس از انجام معامله یا بعد از پرداخت مبلغ می‌تواند متوجه این مورد شود. همچنین برخی صرافی‌ها معمولا این کارمزد‌ها را متغیر تعیین می‌کنند که این مورد بیشتر در صرافی‌های otc  یا مستقیم قابل مشاهده است و در پلت‌فرم‌های معاملاتی کمتر اتفاق می‌افتد. به طورکلی بهتر است کاربران بعد از رصد تمام کارمزدها با کارشناسان به صورت تلفنی در ارتباط باشند تا کارمزدی اضافه بر سازمان از آنها کسر نشود. مدیر فروش هلدینگ نیک‌اندیش در بخشی از صحبت‌هایش در رابطه با موضوع راهکارهای تشخیص صرافی‌های معتبر گفت: برای تشخیص صرافی معتبر همیشه پارامتر‌هایی به صورت عمومی ‌وجود دارد. مهم‌ترین موردی که می‌توان برای تشخیص صرافی معتبر به آن اعتماد کرد مالکان پروژه هستند. لازم است کاربران یک سکوی تبادل، مالکان و گرداننده‌های صرافی را بشناسند و آنها را از نظر وفاداری به بازار و اعتبار در بین دیگر فعالان حوزه بسنجند. در حال حاضر جوامعی مثل انجمن بلاک چین ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن نصر وجود دارد که از فعالان قابل اعتماد این حوزه بوده و کاربران می‌توانند برای شناخت بهتر مالکان پروژه از نظر متخصصان مربوطه در این بخش‌ها استفاده کنند.

 

او  ادامه داد: اغلب افراد حرفه‌ای در بازار‌های سرمایه ترجیح می‌دهند به جای اعتماد و تمرکز روی یکسری کد‌های برنامه‌نویسی به آدم‌های متولی یک پروژه توجه و اعتماد کنند. همچنین موارد دیگری هم مانند داشتن دفتر فیزیکی که مشتری بتواند به آنجا مراجعه کند، پشتیبانی و پاسخگویی ۲۴ ساعته، نحوه پاسخ‌دهی کارشناسان، امنیت سایت و ظاهر سایت از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت.

دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها