جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سهامداران دوباره به بورس اعتماد می کنند؟

24 خرداد 1401
سهامداران دوباره به بورس اعتماد می کنند؟

به گزارش بانک اول نوسانات نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری و آینده مذاکرات برجامی نگرانی فعالان بازار سرمایه را دو چندان کرده و باعث شده ته مانده‌ اعتماد سهامداران نیز ته بکشد.

با توجه به شرایط حاکم در بازار و مذاکراتی که در حال انجام است، نکته قابل توجه این است که خوش‌بینی لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در کوتاه مدت وجود نداشته و همزمان با آن، دلار با فشار تقاضا همراه شده است. شاخص‌کل، همچنان در آینده‌ای نامشخص و بهترین موقعیت‌های سرمایه گذاری هم، میلی برای سرمایه گذاران ایجاد نمی‌کند.

نیما آگاهی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار و مذاکراتی هسته‌ای، گفت: به‌نظر می‌رسد، خوش‌بینی لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در کوتاه مدت وجود نداشته و همزمان با آن، بخش تقاضای دلار با فشار همراه شده است. از طرفی دیگر منابع تامین دلار ایران (کشورهای ترکیه، افغانستان، دبی و...)، خود دچار چالش‌هایی هستند و از این نظر هم فشاری در بخش تقاضای دلار ایجاد خواهد شد. به واسطه همین موارد به نظر می‌رسد، دلار در روند صعودی باقی مانده و تا پایان سال به حدود ۳۲هزار تومان برسد.

نکته عجیبی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و در محافل بورسی شنیده می‌شود حاکی از محتمل دانستن شکسته شدن مرز ۳۵هزار تومانی برای قیمت دلار است. اما آگاهی در این باره معتقد است؛ در کوتاه مدت، امکان اینکه دلار به ۳۵هزار تومان برسد، بعید و تا حدی دور از ذهن است. اما اگر حرکت دلار، شتاب‌دار باشد، بخش زیادی از جامعه مایل به انتقال سرمایه خود از ایران هستند. بنابراین می‌توان گفت، اگر این روند به دلیل ترس افراد از افزایش نرخ دلار در قیمت‌های بالاتر، ادامه یابد؛ تقاضای دلار افزایش یافته و قاعدتا رشد نرخ دلار، با شتاب بیشتری همراه خواهد شد.

 

این کارشناس تشریح کرد: در مقطع کنونی ارزندگی بازار، در سطح معقولی قرار دارد و این موضوع باعث شده تا فعالان بازار نگاهی متفاوت به آن داشته باشند. معضل اصلی و عاملی که مانع رشد بازار است، نبود اعتماد به بازار است. وقتی اعتمادی در بازار وجود نداشته باشد، بهترین موقعیتهای سرمایه‌گذاری هم، میلی در سرمایه‌گذاران ایجاد نکرده و عدم شفافیت‌ها، پیرامون آینده و وضعیت سهام موجب فرار سرمایه گذار از معاملات خواهد بود.

 

در بیانی دقیقتر آگاهی عنوان کرد: گذاری دولت، در قبال بازار سرمایه مشخص است. نکته و چالش اساسی این است که نگاه دولت برای بازار سرمایه و معامله‌گران آن جذاب نیست. برای مثال دولت با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف، برای جذاب کردن توجهات به خود و رغبت عمومی، سعی دارد قیمت کالاها در بورس کالا را به شکلی دستوری، پایین نگه دارد. از طرفی دیگر بحث اوراق و نرخ بهره، ته‌مانده‌های اعتماد سهامداران را از بین برده است. اما در مجموع حرکت دلار، یک موتور پیشران برای بورس و با یک فاصله زمانی در صورت تثبیت نرخ دلار، قطعا بازار هم رشد خواهد کرد.

آگاهی بیان کرد: با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد، تا پایان سال به توافقی پایدار در برجام دست نیابیم، بعید است نرخ دلار به کمتر از ۲۷هزار تومان رسیده و روند صعودی برای آن محتمل‌تر است.

بنابراین می‌توان گفت، در موقعیت فعلی و تا زمانی‌که بازار تثبیت نشده، شاید وارد کردن نقدینگی جدید، حرکتی هیجانی باشد. باید منتظر ماند تا شرایط بازار تثبیت شود؛ مادامیکه شفافیت در بازار حاکم نشود قیمت‌ها، جذابیتی برای سهامداران نداشته و باعث می‌شود تا فعالان، محافظه‌کارانه‌تر عمل کنند.

اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها