پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

بورس به کما رفت! / سهامداران چشم انتظار اخبار برجامی

24 خرداد 1401
بورس به کما رفت! / سهامداران چشم انتظار اخبار برجامی

به گزارش بانک اول نبود نقدینگی کافی در بازار، کاملا مشهود است. این مسئله، بازار را در تنگنا قرار داده است. تابلو معاملات به‌خوبی نشان می‌هد که فشار فروش در بازار وجود ندارد، اما آن چیزی که حس می‌شود، نبود خریدار قوی است.

کاویان عبداللهی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، با بررسی روند دلار، تحلیلی برای بازار ارائه نمود و گفت: در حال حاضر برجام و مذاکرات آن، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. سرانجام این مذاکرات، سناریوهای مختلفی را برای بازار سهام رقم خواهد زد. به ‌نظر می‌رسد در صورت توافق در برجام، بخشی از دارایی‌های ارزی ایران آزاد شده و دلار حداقل در قیمت فعلی خود باقی خواهد ماند.       

 

وی افزود: با توجه به ‌اینکه امکان نتیجه‌‌‌بخشی سریع مذاکرات چندان بالا نیست، بسیاری از کارشناسان بر این باورند این وضع منجر به افزایش انتظارات تورمی در بازار خواهد شد.

 

عبداللهی تصریح کرد: اگر مذاکرات با توافق همراه نشود، همزمان با افزایش قیمت دلار تا محدوده ۳۵هزار تومان، مشکلات عدیدهای کلیت بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس بازاربورس اظهار داشت: سیاست‌ هایی از قبیل ارز ۴۲۰۰تومانی، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین نوسانات نرخ ارز، اصلی‌ترین معضلات بازار هستند و تا زمانی که شرایط شفاف و مطمئنی برای سهامداران ایجاد نشود، اعتماد سرمایه‌گذاران و نقدینگی، به بازار باز نخواهد گشت.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه، سیاست‌های دولت بوده و شرایط کنونی آن تنها تحت تاثیر مذاکرات برجام نیست. بنابراین تا مشخص نشدن سرانجام برجام و رهایی بورس از بلاتکلیفی، به‌نظر می‌رسد وارد کردن نقدینگی جدید، اقدامی صحیح نیست./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها