جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

متوقف شدن پرداخت وام و تسهیلات در برخی از استانها

24 خرداد 1401
متوقف شدن پرداخت وام و تسهیلات در برخی از استانها

به گزارش بانک اول بر اساس تماس ها و پیام های مکرر کاربران و نیز بررسی های بانک اول ٬پرداخت وام و تسهیلات برخی بانک ها مانند بانک ملت و بانک ملی در برخی از استانهای کشور از جمله استان اصفهان از چند روز پیش متوقف شده است.

بر این اساس بسیاری از مشتریان بانک های ملی و ملت هگام مراجعه به شعب بانک های مربوطه جهت دریافت وام با جواب منفی کارمندان بانک مواجه میشوند.

با پیگیری های بانک اول از تعداری شعب یکی از بانکها مشخص گردید این استانها حد مجاز مصارف را رعایت نکرده اند (به عبارت ساده بیشتر از حد مجاز وام و تسهیلات پرداخت کرده اند)٬ بنابراین و بر اساس قوانین و ضوایط بانکی تا اطلاع ثانوی و تا زمانی که وضعیت منفی این استانها بر طرف نگردد ٬ امکان پرداخت وام جدید میسر نمی باشد.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه بانکی راه برون رفت از این مشکل با دو راهکار جذب منابع بیشتر و نیز وصول مطالبات امکان پذیر است.

حد مجاز تسهیلات اعتباری چیست؟

حد مجاز اعتباری

حد مجاز اعتباری یکی از ابزارهای اعمال سیاستهای پولی و برنامه­ریزیهای اعتباری است که توسط شورای پول و اعتبار بمنظور کنترل حجم و مورد مصرف تسهیلات اعطائی تعیین می­گردد.

سقف تعیین شده برای اعطای تسهیلات اعتباری، در قالب یک یا چند نوع معاملات مجاز بانکی به هر نفر متقاضی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی، حد مجاز فردی و مجموع تسهیلات اعتباری که واحدهای تابعه هر اداره امور شعب یا شعبه مستقل می­تواند به متقاضیان اعطاء نماید برای آن اداره امور شعب یا شعبه مستقل حد مجاز جمعی نامیده می­شود. حد مجاز جمعی بانک عبارت است از مجموع حد مجاز جمعی کلیه ادارات امور شعب و شعب مستقل.

تبصره1- حد مجاز فردی و جمعی در هر مقطع زمانی، توسط اداره مرکزی تعیین و به واحدها ابلاغ   می­گردد. ارسال هر گونه پیشنهاد اعطای تسهیلات اعتباری، باید در صورت وجود محل پرداخت (سقف تعیین شده برای حد مجاز جمعی ادارات امور شعب و شعب مستقل) با ارائه مدارک مورد نیاز و اطلاعات کافی و اظهار نظر صریح نسبت به درخواست متقاضی انجام پذیرد.

تبصره2- مجموع مطالبات نظام قدیم و تسهیلات اعطائی اعتباری جدید به هر شخص حقیقی یا حقوقی نباید از حد مجاز فردی تعیین شده برای آن شخص تجاوز نماید.

تبصره 3- اعطای تسهیلات اعتباری به مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکتهای دولتی موضوع ماده 22 قانون عملیات بانکی بدون ربا و صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبارات اسنادی به درخواست اینگونه متقاضیان در هر مورد با کسب مجوز از اداره مرکزی مجاز خواهد بود.

تبصره4- بررسی و اعطای تسهیلات اعتباری بمنظور اجرای طرحهای ارائه شده متقاضیان در حدود اختیارات تفویضی، منوط به داشتن کادر کارشناسی (فنی، مالی، اقتصادی) در اداره امور شعب یا شعبه مستقل می­باشد.

تبصره 5- واحدها مکلفند در اجرای صحیح سیاستهای پولی و بانکی صرفاً در چارچوب حد مجازهای تعیین شده در هر بخش اقتصادی و حدود اختیارات تفویضی و اعمال نظارتهای لازم، نسبت به انجام معاملات و اعطای تسهیلات اعتباری اقدام نمایند.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سعید تهران
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام - انشالله امید داریم که این موضوع هر چه زودتر حل بشه و این نفرات که اقدام به وام کردن نیاز مبرم و حیاتی دارن - از مسئولین مرتبط بانک ملت خواهشمندیم که در این مورد اقدام عاجل کنن - یه جاهایی بحث حیثیتی میشه و این وام کارگشاست. خدا خیر بده انشالله و خدایا خودت حلش کن.

ارژنگ لجم اورک
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام الان ما که مشکل داریم و تو شرایطیم هستیم که نیاز مبرم به وام کارمندی بانک ملت داریم ولی متاسفانه امروز بانک گفته که حسابا بسته هستن لطفا یه همکاری با مردم داشته باشین ..ومشکل حل کنید

محسن امیری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام بانک های مازندران مانند کلاردشت هم متوقف شده.الان یه ماهه بسته شده لطفا پیگیری کنید

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها