شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

ثبت پیامکی چک صیادی تا پایان سال عملیاتی می‌شود

24 خرداد 1401
ثبت پیامکی چک صیادی تا پایان سال عملیاتی می‌شود

به گزارش بانک اول به نقل از  بانک مرکزی، قانون اصلاح قانون صدور چک، دستگاه‌ها و نهاد‌های متعدد و مختلفی را مسئول فراهم آوردن زیرساخت‌های فنی، قانونی، مقرراتی و ... کرده است که پیاده‌سازی کامل این قانون تنها در صورت انجام این اقدامات از سوی تمام نهاد‌های مسئول و مرتبط، تحقق پیدا خواهد کرد.  

از میان نهاد‌های مسئول و مرتبط با اجرای این قانون، بانک مرکزی و شبکه بانکی بیشترین مسئولیت‌ها را بر عهده داشته و دارد و بر این اساس نیز تاکنون اقدامات فراوان و پردامنه‌ای از سوی بانک مرکزی انجام گرفته است.

جدول شماره (۱) نشانگر اقدامات اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی در راستای انجام تکالیف مندرج در اصلاح قانون صدور چک مصوب از سال ۱۳۹۷ تاکنون است:

اقدامات آتی بانک مرکزی در راستای انجام تکالیف مندرج در قانون جدید چک

اجرای برخی مفاد قانون اصلاح صدور چک چند مرحله‌ای است که برخی مراحل آن تاکنون انجام شده و باقی مراحل نیز در حال پیگیری است. اقدامات آتی و در دست اجرای بانک مرکزی در راستای انجام تکالیف مندرج در قانون اصلاح قانون صدور چک در جدول شماره (۲) آمده است:

تمهیدات بانک مرکزی برای تسهیل اجرای قانون جدید چک

بانک مرکزی با اتخاذ تمهیداتی در راستای تسهیل اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک، اقداماتی را در دستور کار دارد. جدول شماره (۳) به این تمهیدات اشاره دارد:


در پایان تاکید می‌شود، با توجه به گستردگی تغییرات در قانون جدید چک و دایره وظایف و تکالیف بانک مرکزی در این خصوص، بانک مرکزی با استفاده از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی به طور مستمر در تلاش است تا اندک تکالیف باقی‌مانده در اجرای این قانون را نیز به طور کامل و دقیق به انجام رساند.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها