جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

آمار افراد مشمول مقرری بیمه بیکاری اعلام شد/شرایط دریافت بیمه بیکاری

24 خرداد 1401
آمار افراد مشمول مقرری بیمه بیکاری اعلام شد/شرایط دریافت بیمه بیکاری

به گزارش بانک اول بیمه بیکاری یکی از خدمات تامین اجتماعی برای حمایت از افرادی است که شغل خود را از دست داده و از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند. به منظور دریافت این بیمه، افراد باید از طریق سامانه بیمه بیکاری وزارت کار فرایند ثبت نام را انجام داده باشند.

وزارت کار بعد از شیوع بیماری کرونا، سامانه جامع روابط کار را برای ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری معرفی کرده بود. علی‌حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزیر کار، معتقد است که الکترونیکی شدن فرآیند درخواست بیمه بیکاری به نفع متقاضیان آن است. چون دیگر افراد متقاضی این بیمه نگرانی درباره پیگیری و طولانی شدن فرآیند وصول مطالبات خود ندارند. طراحی و به کار گیری سامانه هوشمند برای ثبت نام بیمه بیکاری، باعث شده تا مقررات و ضوابط این بخش دقیق‌تر انجام شود. علی‌حسین رعیتی‌ فرد از تمام واحدهای ستادی و اجرایی کشور خواسته تا این زیرسامانه را الگوی خود قرار دهند.

شرایط لازم برای تقاضای بیمه بیکاری

افرادی که متقاضی این بیمه هستند باید 30 روز از مدت زمان بیکاری آن‌ها گذشته باشند و این موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کنند. در صورتی هم که بیشتر از 1 ماه از مدت بیکاری فرد گذشته باشد، وی باید با دلایل قانع کننده و نامه کارفرما به شعبه تامین اجتماعی که کد کارگاه کارفرما در آنجا قرار دارد، مراجعه کند.

مبلغ بیمه بیکاری در صورت واجد شرایط بودن فرد، از روز اول شروع بیکاری وی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها