جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پیش بینی جدید از قیمت طلا در سال ۲۰۲۲

24 خرداد 1401
 پیش بینی جدید از قیمت طلا در سال ۲۰۲۲

به گزارش بانک اول به نقل از دنیای اقتصاد ،  بسیاری از تحلیلگران بازار طلا انتظار دارند که طلا برای سال ۲۰۲۲ همچنان در مسیر صعودی بماند. طلا در روزهای معاملاتی پایان سال چندبار موفق به شکست مقاومت حیاتی ۱۸۰۰ دلار شده هرچند مدت زیادی بالای آن دوام نیاورده است، اما شکست‌های متعدد راه طلا را برای تثبیت قیمت بالای این محدوده باز کرده است. طلا در ساعت ۱۵ روز جمعه به وقت تهران در قیمت ۱۸۱۹ دلار درحال معامله بود. اما بانک JP Morgan چندان به ادامه این مسیر صعودی امیدوار نیست اما درخصوص بازارهای دیگر نظر متفاوتی دارد.

اقدامات فدرال رزرو؛ خطری بزرگ

شرایط اقتصادی سال آینده بیش از پیش مبهم و مه‌آلود شده است. از طرفی دولت‌ها به خصوص دولت آمریکا سیاست‌های ضدتورمی در پیش گرفته و در تلاشند تا از آسیب‌های کمک‌های مالی در طی زمان شیوع ویروس کرونا بکاهند. در طرف دیگر آمارها نشان از تورم افسار‌گسیخته دارند و شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا نیز اقتصاد کشورها و به‌طور کلی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. حال با توجه به شرایط اخیر، بانک جی‌پی‌مورگان در آخرین به‌روز‌رسانی خود از شرایط اقتصادی سال ۲۰۲۲ اظهار کرده که طلا نمی‌تواند در برابر سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها به خصوص دولت‌ آمریکا ایستادگی کند و این موضوع باعث ریزش قیمت طلا خواهد شد. براساس این گزارش قیمت طلا از ۱۷۶۵ دلار به ازای هر اونس در ربع اول سال ۲۰۲۲ به ۱۵۲۰ دلار در پایان همین سال خواهد رسید. در حالی که بسیاری بر این باورند که افزایش نرخ بهره به میزان ۷۵ صدم درصد طی ۹ ماه نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت طلا بگذارد، تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان بر این عقیده‌اند که باتوجه به پایداری انتظارات تورمی بلندمدت در افراد، فدرال رزرو مجبور خواهد بود که نرخ بهره را باز هم افزایش دهد. جی بری، یکی از تحلیلگران ارشد این بانک معتقد است که بازدهی اوراق ۱۰ ساله در میانه‌های سال به ۲ درصد و در انتهای سال ۲۰۲۲ به ۲۵/ ۲ درصد برسد. این موضوع می‌تواند قیمت طلا را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد و روند طلا را به شکل ارائه شده توسط جی‌پی مورگان تغییر دهد.

  روند بازارهای دیگر

درحالی که جی‌پی مورگان درخصوص بازار طلا دیدگاه نزولی دارد، درباره بازارهای دیگر و به‌طور کلی اقتصاد جهانی دیدگاه صعودی دارد. بر اساس گزارش این بانک، اقتصاد‌ جهانی در سال آینده ۳/ ۴ درصد رشد خواهد داشت. در این میان آمریکا ۸/ ۳ درصد، منطقه اروپا ۶/ ۴ درصد، چین ۷/ ۴ درصد و بازارهای نوظهور نیز ۶/ ۴ درصد رشد می‌کنند. تحلیلگران این بانک برای سال ۲۰۲۲ انتظار دارند که بازار سهام نیز روند صعودی داشته باشد. براساس نظر آنها در سال آینده با کاهش فشار عرضه، اصلاح عادات مربوط به مخارج و بهبود مسائل چین و بازارهای نوظهور، بازارهای سهام شرایط بهتری را تجربه کنند. این بانک که برای شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی درستی داشت، اکنون پیش‌بینی کرده که این شاخص در سال آینده به ۵۰۵۰ واحد خواهد رسید. درحالی که در سال ۲۰۲۱ بازار کامودیتی‌ها رشد بسیار خوبی را با سردمداری بخش انرژی تجربه کردند، تحلیلگران این بانک بر این عقیده‌اند که این روند صعودی در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش این بانک در سال ۲۰۲۲ عرضه محصولات معدنی و کشاورزی تلاش می‌کند تا خود را به تقاضای موجود برساند. درحال حاضر تقاضای جهانی به علت بهبود شرایط پاندمی کرونا درحال بهبود است. این درحالی است که هنوز زنجیره عرضه نتوانسته بهبودی کامل را تجربه کند و احتمالا این موضوع در سال ۲۰۲۲ به‌وقوع بپیوندد. در همین حین در بازار پول نیز این بانک انتظار دارد که با توجه به رشد اقتصادی آمریکا، دلار ۶/ ۱ درصد رشد را در سال آینده تجربه کند.

اخبار مرتبط
روز گذشته گمانه‌زنی بازار در مورد کاهش نرخ بهره آمریکا در سال 2024 سبب افزایش نرخ اونس جهانی به 2074 دلار در نخستین روز کاری سال جدید شد. فلز زرد در معاملات روز چهارشنبه با نوسان محدود و همچنان بالای 2060 دلاری داد و ستد می شود. سرمایه‌گذاران منتظر جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا و همچنین اطلاعات اشتغال این کشور هستند تا دورنمای نرخ بهره بانک مرکزی مشخص‌تر شود.
قیمت طلا در روز جمعه تا بالاترین سطح طی سه هفته گذشته افزایش یافته است. بالا رفتن احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال آینده میلادی ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را پایین آورده و از قیمت طلا حمایت کرده است. قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 13 دلار افزایش به 2049 دلار رسید
بانک اول - هر اونس طلا در آخرین روز کاری هفته با 15 دلار و 78 سنت کاهش 1775.50 دلار فروخته شد.
بانک اول - بازارهای طلا پس از فروش گسترده‌ای که در این بازار انجام شده، اندکی آرام می‌شوند و البته احتمال پرش کوتاه‌مدتی برای آن وجود دارد اما نمودارهای بلندمدت نشان می‌دهند که این منطقه تا سطح ۱۶۸۰ دلار به عنوان یک سطح پشتیبانی اصلی گسترش می‌یابد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها