پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ترس سهامداران عامل خروج سرمایه

24 خرداد 1401
ترس سهامداران عامل خروج سرمایه

به گزارش بانک اول آنچه از شواهد بازار سرمایه مشاهده می‌شود، این است که ترس‌های سهامداران حقیقی موجب شده که با هر صعود نسبتا خوب، در روزهایی که بازار سرمایه با منفی‌های کوچکی نیز همراه می‌شود، شدت خروج سرمایه از بازار افزایش یابد.

حامد فقرایی، کارشناس بازار سرمایه  گفت: بازار سرمایه ایران، با رسیدن به حدود شاخص 1.3 میلیون واحد با حمایت همراه شد و حال آن که در آستانه 1.4 میلیون واحدی است، با مقاومت مواجه شده است.

او  افزود: علت اساسی رشد در شاخص کل بر عهده شرکت‌های بزرگ بوده و در نتیجه هم‌زمان با رسیدن قیمت سهام بسیاری از این شرکت‌ها به سقف، شاخص کل نیز از حرکت خود باز ماند و با روند اصلاحی که در شرکت‌های بزرگ شاهد هستیم، توجه بازار به سمت شرکت‌های کوچک رفته و از جمله نشانه‌های این حرکت، رشد بیشتر یا نزول کمتر در شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل وزنی- ارزشی است.

فقرایی بیان کرد: به نظر می‌رسد در نبود اخباری که بتواند از ریسک‌های سیستماتیک بازار بکاهد یا بر آن بیافزاید، باید انتظار داشته باشیم که روند بازار سرمایه در هفته آینده با صعود در سهام شرکت‌های کوچک آغاز شود. همچنین در صورتی که در سهام شرکت‌های بزرگ همچنان اصلاح را داشته باشیم و اثر این اصلاح بیش از اثر صعود در سهام شرکت‌های کوچک باشد (یعنی شاخص کل با کاهش همراه شود) باید انتظار کاهش تا حدود شاخص 1380 هزار واحدی در گام اول را داشته باشیم، اما در صورتی که اثر صعود نسبی در بازارهای جهانی و قیمت‌های فلزات اساسی مانند مس و روی و مواد اولیه‌ای مانند نفت را در بازار سرمایه شاهد باشیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شاخص کل به سمت مقاومت 1430 هزار واحدی حرکت کند.

به گفته وی، عمده‌ترین فاکتوری که این روزها می‌تواند در تحلیل اینکه شاخص به کدام سمت حرکت خواهد کرد و آیا توان عبور از مقاومت‌ها یا از دست دادن حمایت‌ها را دارد یا خیر، روند حجم معاملات است. در واقع این روزها، حجم معاملات به نحو و مقداری نیست که بتواند شکست مقاومت‌ها و یا از دست دادن حمایت‌ها را مورد تایید قرار دهد.

این کارشناس  تصریح کرد: آنچه از شواهد بازار سرمایه مشاهده می‌شود، این است که ترس‌های سهامداران حقیقی موجب شده که با هر صعود نسبتا خوب، در روزهایی که بازار سرمایه با منفی‌های کوچکی نیز همراه می‌شود، شدت خروج سرمایه از بازار افزایش یابد؛ این بدان معنا است که بازار سرمایه ما نیز فارغ از آنچه که در بازارهای جهانی رخ می‌دهد یا اخباری که در داخل منتشر می‌شود، صرفا درگیر یک فاز بی روند یا روند منفی با شیب بسیار آهسته شده است و نوسانات در کوتاه‌مدت بیشتر وابسته به آن است که در کدام قسمت از این فاز قرار گرفته باشد دارد. همچنین در صورتی که در حدود پایین باشد باید انتظار رشد و در صورتی که در محدوده‌های بالا باشد، باید انتظار کاهش داشته باشیم.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها