شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

بانک مرکزی کدام سپرده‌ها را تضمین می‌کند؟

24 خرداد 1401
بانک مرکزی کدام سپرده‌ها را تضمین می‌کند؟

به گزارش بانک ابتدای سال ۹۶ برخی از موسسه‌های اعتباری سودی بیش از ۲۰ درصدی به سپرده‌گذاران خود دادند که ورشکستگی آن‌ها را درپی داشت. جبران ضرر این بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ۳۶ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر زد.

بانک مرکزی برای جلوگیری از پرداخت سود بالا از سوی بانک‌ها به مردم هشدار داده که سپرده‌گذاری در بانک‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان تضمین شده است.مثلا اگر فردی قصد داشته باشد ۲۰۰ میلیون تومان در بانک‌ سپرده‌گذاری کند، در صورت ورشکسته شدن بانک، بانک مرکزی فقط ۱۰۰ میلیون تومان آن را برمی‌گرداند.

به گفته بسیاری از کارشناسان امور بانکی، در صورت بروز مشکل بانک مرکزی می‌تواند به هر سپرده بانکی ۱۰۰ میلیون تومان زیان پرداخت کند. برای باقی مانده مبلغ نیز نمی‌توان کاری انجام داد، بخشی از سرمایه فرد از بین می‌رود.

تضمین سپرده‌های بانکی افزایش پایه پولی را برای کشور در پی دارد و در بلندمدت مشکلاتی همچون افزایش تورم و نرخ بهره را برای بانک‌ها پدید می‌آورد.

علاوه بر این که بانک‌ها مصوبات شورای پول و اعتبار را در پرداخت سود اجرا نمی‌کنند،برخی بانک‌ها به مشتریان ویژه خود تا ۲۵ درصد هم سود می‌دهند. این موضوع می‌تواند بانک‌ها را در بلندمدت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه سازد. با این وضعیت احتمال رخ دادن بحران برای بانک‌ها وجود دارد.

در حالی که بانک مرکزی تا ۱۰۰ میلیون تومان را تضمین می‌کند، ولی بانک‌ها به مشتریان خود از این سقف سپرده تضمین شده نمی‌گویند. اپراتور بانک آینده در این خصوص می‌گوید: حتی اگر شما یک میلیارد تومان هم سپرده‌گذاری کنید مشکلی برای دارایی شما به وجود نمی‌آید، حتی اگر مشکلی ایجاد شود بانک اصل سپرده با سود را به مشتری برمی‌گرداند.

چرا بانک‌ها در قرارداد سپرده‌گذاری خود این موضوع را به گونه‌ای دیگر بیان می‌کنند و تضمین کل مبلغ سپرده‌گذاری را می‌دهند؟

به نظر می‌رسد تجربه بحران موسسات مالی و اعتباری موجب شده که بانک‌ها برای اجرا نکردن مصوبات پشتشان به دولت و بانک مرکزی گرم باشد.

اخبار مرتبط
همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی بر چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی، بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای تأکید کرد: برنامه‌ای برای انتشار قطوع ( دنو ) پنج میلیون ریالی ندارد.
در بخش دولتی و کارکنان مشمول قانون خدمات کشوری نیز که کف حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان تعیین شده، سقف حقوق قابل پرداخت به عمده کارکنان دولت معادل ۷ برابر حداقل حقوق یعنی ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است.
با اجرای طرح کهربا دیگر نیاز نیست حتما کارت بانکی خود را همراه داشته باشید و می‌توانید پرداخت‌های خود را با موبایل انجام دهید. این طرح می‌تواند مقدمه‌ای برای حذف کارت‌های بانکی باشد.
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها