پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

چرا نباید طلای بدون کد شناسایی خرید؟

24 خرداد 1401
چرا نباید طلای بدون کد شناسایی خرید؟

به گزارش بانک اول به گفته «عباس نوری»، افراد حتی برای سرمایه‌گذاری، از خرید هرگونه مصنوع طلای بدون کد شناسایی یا کدهای ابطال‌شده که مشخصات آن‌ها به اتحادیه‌های مربوطه اعلام می‌شود، خودداری کنند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص گفت: درج کد شناسایی بر روی مصنوعات طلا از ۱۵ سال پیش در کشور اجرایی شد و اداره استاندارد کدهایی را به واحدهای تولیدی طلا و جواهر اعطا می‌کند که یکتا (یونیک) هستند و تولیدکنندگان موظفند این کدها را بر روی مصنوعات درج کنند.

«محمد کشتی‌آرای» افزود: هر شهرستان کد لاتین مختص به خود را دارد و در کنار آن عددی درج می‌شود که مربوط به واحد تولیدی است و چنان‌چه واحدها تخلفی داشته باشند کد آنها حذف می‌شود.

او  تاکید کرد: افراد هنگام خرید مصنوعات طلا باید از درج کد مطمئن شوند، زیرا چنان‌چه این کد را نداشته باشد یا قاچاق است یا خارج از استاندارد تولید شده است و افراد با خرید آن ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کد واحدهای تولیدی ممکن است به دلیل تخلف واحد، تغییر آدرس یا تعطیلی ابطال شود بنابراین ضروری است که افراد از درج کد مطمئن شوند.

او  تصریح کرد: کافی است تنها افراد از درج عیار و کد شناسایی مطمئن شوند و صحت و اصالت این کدها توسط اتحادیه‌ها و سازمان استاندارد بررسی می‌شود.

کشتی‌آرای گفت: طبق قانون استاندارد حداقل عیار مجاز طلا در کشور ۱۸ است که به صورت رقمی ۱۸ یا ۷۵۰ درج می‌شود، البته عیارهای ۲۱، ۲۲ و ۲۴ نیز عیار مجاز در کشور هستند.

وی توضیح داد: چگونگی نظارت بر واحدهای عرضه کننده این گونه است که خود اتحادیه از بین فعالان بازرسان را انتخاب می‌کنند و چون آشنایی کاملی با منطقه دارند با مراجعه به واحدها و نمونه‌برداری عیار را کنترل می‌کنند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: فاکتور فروش نیز موضوع مهمی در خرید و فروش طلا است و باید در فاکتور آدرس، شماره تماس،‌ مشخصات طلا و عیار کدهای استاندارد در فاکتور درج شود.

ایرنا

 

اخبار مرتبط
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
با برگزاری بیستمین حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران، حجم معاملات این تالار طی 3 ماه از مرز 2,7 تن گذشت.، حراج حضوری شمش طلا از 27 دی ماه 1402 در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت 3 ماه و برگزاری 20 حراج، 2716 کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل 995 در هزار معامله شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها