پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

تمامی سوابق زیر 10 سال بیمه شدگان از بین می رود

24 خرداد 1401
تمامی سوابق زیر 10 سال بیمه شدگان از بین می رود

به گزارش بانک اول کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی به نام «نقل وانتقال سوابق بیمه ای» را در دست بررسی دارد که این طرح به دلیل ابهاماتی که دارد می تواند روند بازنشستگی افراد را دچار چالش هایی کند.

موضوع نقل وانتقال سوابق بیمه بین صندوق های بازنشستگی برای اولین بار در سال ۱۳۶۵ مطرح و پس از آن، تغییرات زیادی به خود دیده است. با این حال این قوانین به دلیل ضعف ها نتوانسته اند مشکلات نقل و انتقال سوابق را حل کنند. طرح حاضر با هدف رفع همه مسائل نقل و انتقال سوابق، مطرح و به رغم پوشش بخش زیادی از موانع و ایرادهای قبلی، دارای ابهام هایی است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

مرکز پژوهش های مجلس در بررسی طرح مزبور به ابهاماتی اشاره می کند که مهمترین آن از بین رفتن سوابق زیر ۱۰ سال بیمه شدگان است. 

با این طرح عملا تمامی سوابق زیر ۱۰ سال بیمه شدگان از بین می رود؛ به عنوان مثال: فردی ممکن است که با سه سال سابقه بازنشستگی در صندوق کشوری که به صندوق تأمین اجتماعی انتقال نداده است، به سوابق لازم برای بازنشستگی برسد. اما مطابق بند «ب» به سبب نرسیدن به سابقه ۱۰ سال، صندوق کشوری مستمری سه سال را پرداخت نمی کند.

به علاوه تا فرد به سن ۶۰ سال نرسیده باشد، ولو اینکه در صندوق دیگری بازنشست شده باشد، نمی تواند از صندوق مقصد حقوق دریافت کند.

همچنین ماده ۶ مشخص نکرده است که اگر مزایایی در آخرین صندوق بازنشستگی وجود داشته باشد، اما در سایر صندوق های قبلی وجود نداشته باشد، آنگاه صندوق های دیگر قادر نخواهند بود که آن مزایا را پرداخت کنند؛ چراکه هرگونه پرداخت به بازنشستگان باید مستند به قوانین باشد.

سابقه فروشی در صندوق مقصد و عدم تمهید برای وضع شرایط خاص

طرح فعلی با سابقه فروشی در صندوق مقصد از یکسو بار مالی معتنابهی بر بیمه شدگان جدید وارد می کند و ازسوی دیگر بدون هیچگونه تمهیدی برای وضع شرایط خاص افراد منتقل شده، تأمین هزینه مزایای بازنشستگی را بر صندوق یا بودجه عمومی دولت تحمیل می کند.

کنار گذاشتن فرد بیمه شده از متن قانون و تمرکز بر تراز مالی صندوق ها

در برخی از شرایط فرد با دریافت مبالغ ناچیزی و مسکوت گذاشتن بخش زیادی از سوابق خود به دامن فقر کشیده می شود، این در حالی است که طرح فعلی امکان برگشت بیمه شده به حق خویش را مسدود کرده است.

طولانی بودن فرایند نقل و انتقال و برقراری مستمری

فرایند نقل و انتقال و برقراری مستمری در ماده ۳، هفت ماه پیش بینی شده است که با توجه به وضعیت معیشتی بازنشستگان و افراد در شرف بازنشستگی و همچنین الکترونیکی شدن خدمات صندوق ها قابل قبول نیست.

اشکالات در ملاک های محاسبه و عدم انجام محاسبات اکچوئری

در طرح کسر یک درصد و کسورات سایر مزایا کسر وجوه بابت خدمات انجام نشده، اگرچه قابل توجیه است، لکن ریسک های منتقل شده به نفع صندوق مبدأ مورد محاسبه قرار نگرفته است.

 اقتصادآنلاین

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها