جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

با ۱۰ اصطلاح پرکاربرد بازار ارز دیجیتال آشنا شوید

24 خرداد 1401
 با ۱۰ اصطلاح پرکاربرد بازار ارز دیجیتال آشنا شوید

به گزارش بانک اول همان طور که می‌دانید فعالیت در هر حوزه، واژگان تخصصی خود را می‌طلبد. حوزه بازار مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر کدام از بازارهای مالی دنیا از بورس گرفته تا رمزارز و فارکس دارای واژگان تخصصی خود هستند که هر معامله‌گر لازم است برای فعالیت بهتر در بازار با آنها آشنایی داشته باشد.

در ادامه گزارش ده واژه پرکاربرد و پرتکرار این حوزه به زبان ساده بیان شده است.

کوین

در بازار رمزارز به تمام ارزهای دیجیتالی که بلاک‌چین مخصوص به خود را دارند کوین می‌گویند. برای مثال بیت‌کوین و اتریوم دو کوین مشهور بازار هستند که بلاک‌چین مختص به خود را دارند. همچنین لازم است بدانید مهم‌ترین ویژگی یک کوین این است که صرفا به دید یک وسیله پرداخت به آن نگاه می‌کنیم.

توکن

دقیقا به تمام رمزارزهایی که بلاک‌چین مختص خود را ندارند و برای فعالیت به بلاک‌چین کوین‌های مورد یک پناه می‌برند توکن می‌گویند. برای مثال متیک یک توکن است که بر بستر اتریوم در حال فعالیت است. مهم‌ترین خصیصه توکن این است که آنها می‌توانند به عنوان سهام شرکت‌ها در نظر گرفته شوند و صرفا وسیله پرداخت نباشند.

شت کوین

در اویل پیدایش بیت‌کوین به دلیل محبوبیت بالای این رمزارز مشهور، طرفدارن این ارز به تمام رمزارزهای که بعد بیت‌کوین به وجود می‌آمدند شت‌کوین می‌گفتند. در واقع عقیده این افراد بر این بود و هست که فقط بیت‌کوین می‌ماند و بقیه به درد نخور و محکوم به نابودی هستند؛ بنابراین لازم است بدانید لزوما هر شت‌کوینی بی‌ارزش نیست و این واژه صرفا یک دید کلی در بازار رمزارز است.

میم کوین

نوعی ارز دیجیتال است که از یک شوخی ایجاد شده و ممکن است حتی ارزش بالایی پیدا کند. کاربرد این واژه با ظهور دوج‌کوین و حمایت‌های پی در پی ایلان ماسک از این ارز، بیشتر پرکاربرد شد. شاید بی‌معنی به نظر برسد ولی در حوزه دیفای در بعضی از پروژه‌ها مرز بین مسائل جدی مالی و یک جوک بی‌معنی بسیار باریک است.

آلت‌کوین

Altcoin  از دو کلمه تشکیل شده، Alt  مخفف شده کلمه alternative به معنای جایگزین و Coin نیز به طور کلی به ارزهای دیجیتال گفته می‌شود؛ بنابراین به تمام رمزارزهایی که برای رقابت با بیت‌کوین و بعد از آن به وجود آمده‌اند آلت‌کوین گفته می‌شود. لازم است بدانید تفاوت خاصی بیت شت کوین و آلت‌کوین از لحاظ دامنه موردنظر رمزارزها نیست. بلکه موج معنای آن است که این دو واژه را از هم جدا می‌کند. در واقع شت کوین بیشتر بار منفی و به معنی بی‌ارزش بودن دیگر رمزارزهاست اما آلت‌کوین یک نوع طبقه‌بندی بیت‌کوین و دیگر رمزارزهاست.

استیبل کوین

احتمالا اسم رمزارز تتر را زیاد شنیده باشید. یک رمزارز متمرکز بوده که دارای شرکت مربوط به خود است. استیبل کوین‌ها در واقع رمزارز باثبات حوزه رمزارز هستند تا افراد با آنها نقل و انتقالات خود را انجام دهند یا اگر بخواهند بدون آن سرمایه خود را از صرافی خارج کنند و آن را نقد کنند، بتوانند پول خود را به یک ارز باثبات تبدیل کنند. استیبل کوین‌ها معمولا ارزش ثابت یک دلار آمریکا دارند و در تبادلات افراد مورداستفاده قرار می‌گیرند.

لیکویید

احتمالا در بازار منفی این جمله را زیاد شنیده‌اید که برای مثال مبلغ 30 میلیون دلار سرمایه افراد لیکویید شد. در واقع زمانی که بازار نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند، به خصوص در بازار منفی زمانی که نوسانات رو به پایین زیاد است. حد ضرر افراد فعال می‌شود و تمام دارایی آنها صفر شده و از بین می‌رود. دلیل این امر استفاده افراد از معاملات اهرم دار است که سبب می‌شود سرمایه آنها با ریسک بیشتری مواجه شود.

ATH

 معمولا زمانی که بازار صعودی است و رکوردهای پی در پی می‌زند این واژه را زیاد می‌شنوید. ATH به معنای تازه‌ترین رکورد قیمتی است که یک ارز تا آن تاریخ به آن دست پیدا کرده است.

نهنگ

اگر در بورس تهران فعالیت کرده باشید احتمالا باید آگاه باشید که حقوقی‌های بازار معمولا کنترل بسیار بیشتری روی بازار دارند و جهت بازار بیشتر به تصمیمات آنها از آینده بازار بستگی دارد. در بازار رمزارز نیز به آدرس‌هایی که مبلغ بسیار بالای از یک ارز دارند نهنگ گفته می‌شود. معمولا نهنگ‌ها تعیین‌کننده اصلی جهت مارکت هستند و هر زمانی که خرید یا فروش سنگین انجام دهند معمولا بازار در همان جهت حرکت خواهد کرد.

کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی شاید اولین واژه‌ی باشد که هنگام ورود به این بازار با آن برخورد می‌کنید. Cryptocurrency مخفف دو کلمه کریپتو به معنای رمزنگاری شده و کارنسی به معنای ارز است؛ بنابراین نام دیگر کریپتوکارنسی همان ارز دیجیتال، رمزارز یا ارز رمزنگاری شده است. ارزهای دیجیتال به هرگونه دارایی گفته می­‌شود که ماهیت فیزیکی ندارد؛ به صورت الکترونیکی وجود دارد و برای استفاده از آن به اینترنت نیاز است./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها