جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

مبلغ قطعی یارانه جدید اعلام شد | پرداخت یارانه حذف ارز 4200 تومانی به این افراد

24 خرداد 1401
مبلغ قطعی یارانه جدید اعلام شد | پرداخت یارانه حذف ارز 4200 تومانی به این افراد

به گزارش بانک اول سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده گفت: ارز ترجیحی از سال 97 وارد اقتصاد شد و برای تمام اقلام وارداتی اختصاص پیدا کرد. البته طی سال‌های گذشته این رویه اصلاح شد و طی دو سال گذشته ارز ترجیحی فقط هفت قلم کالا مانند گندم، جو، سویا، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، دارو و بخشی از تجهیزات پزشکی را در بر می‌گرفت.

وی ادامه داد: حدود 4سال است که با افزایش قیمت ارز در کشورمان، ارز 4200 تومانی به یکی از رانت‌های بزرگ تبدیل شده است و کالاهایی که مشمول ارز 4200 تومانی می‌شوند، متناسب با قیمت ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسند.

 

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: طبیعی است که بعد از حذف ارز ترجیحی بعضی کالاها افزایش قیمت پیدا کنند و دولت هم که در لایحه‌ بودجه چنین پیشنهادی داده، از تبعات تورمی این اقدام آگاه است اما سعی دارد با برنامه حمایتی ریالی که برای 5 دهک اول جامعه در نظر گرفته، بخشی از این تورم را جبران کند.

 

 

حسینی با بیان اینکه دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند، تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد اگر ارز ترجیحی حذف شود تورم در کشور 7.6 درصد افزایش پیدا می‌کند. برخی‌ها هم معتقد هستند که بخشی از این افزایش تورم توسط خرید دهک‌های پردرآمد جامعه برمی‌گردد که حدود 6.9 درصد است. افزایش تورم باعث می‌شود پول بیشتری از بازار جمع شود و پایه پولی و نقدینگی کنترل شود و در واقع پایه پولی اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دولت برای اینکه ارز 4200 تومانی را حذف کند، ادعا می‌کند که برای هر نفر از پنج دهک کم درآمد جامعه بین 90 هزار تومان تا 126 هزار تومان پرداخت می‌کند. از طرفی اگر ارز 4200 تومانی حذف شود دولت حدود 18 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. 100 همت از این پول برای اختصاص به 5 دهک پیش‌بینی شده اما مشخص نیست بقیه پول توسط دولت در کجا هزینه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد، گفت: در مورد حذف ارز ترجیحی برای برخی کالاها از جمله دارو، کالاهای پزشکی و گندم باید تدبیر بیشتری برای کنترل قیمت‌ها اندیشیده شود. در ابتدای توزیع ارز ترجیحی کنترل خاصی صورت نگرفت و سبب ایجاد رانت‌های زیادی شد. لذا با توجه به تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد باید با یک شیب ملایمی حذف ارز ترجیحی اجرایی شود./تسنیم

اخبار مرتبط
این طرح ۵ دهک از افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است. هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بهمن ماه ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای با اشاره به تغییر در زمان واریز یارانه نقدی اعلام کرد که واریز یارانه‌های دهک‌های یک تا سه ۲۵ هرماه و دهک چهارم تا نهم ۳۰ هرماه واریز می‌شود.
خواندن این نوشته را برای دفع انواع و اقسام نگرانی مرتبط با موضوع یارانه نقدی فروردین، تاخیر در پرداخت یارانه نقدی فروردین و دلایل واریز نشدن یارانه نقدی فروردین توصیه می‌کنیم.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به ثبت آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها، گفت: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود. علیرضا محمدی، اظهار کرد: مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سید رضا سرابی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

تکلیف یارانه های که بناحق قطع شد چی میشه ؟ یک معلم بازنشسته که هم در زمان اشتغال و هم در دوران بازنشستگی همواره کمترین حقوق را گرفته و همیشه زیر خط فقر زندگی را با مشقت مضاعف گذرانده ، واقعا باید یارانه خودش و خانواده ش قطع میشد ؟ چرا هیچ کس پاسخگو نیست ؟

وحید کامران
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

جاماندگان یارانه ها چه خاکی بر سر کنند کسی به فکر جامانده های یارانه نیست ؟

وحید کامران
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

جاماندگان یارانه ها چه خاکی بر سر کنند کسی به فکر جامانده های یارانه نیست ؟

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها