جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بیت‌کوین

24 خرداد 1401
هشدار صندوق بین المللی پول درباره بیت‌کوین

به گزارش بانک اول همبستگی میان ارزهای دیجیتال و بازارهای سهام به اندازه ای افزایش یافته است که طبق هشدار کارشناسان صندوق بین‌المللی پول این امر می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در سایر دارایی‌ها، به ویژه بازارهای سهام شود.

 به نقل از روزنامه ال اکونومیستا اسپانیا، ارتباط متقابل ارزهای دیجیتال با بازارهای مالی به نقطه ای رسیده است که نوسانات آن می‌تواند تاثیری بیش از حد تصور بر سایر دارایی‌ها داشته و یا حتی باعث ایجاد اثر دومینو شود. این مسئله به ویژه در شرایط شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، یک خطر واقعی است.

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که به ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا، بیت‌کوین و اتریوم به شدت با بازارهای سهام مرتبط شده‌اند که این امر منشا ایجاد خطرات جدید برای بازارها و ثبات مالی محسوب می‌شود.

رشد دارایی‌های کریپتو در سال‌های اخیر به اندازه ای بوده است که کمتر کسی وقتی در سال ۲۰۰۹ میلادی، بیت‌کوین متولد شد، تصور می‌کرد که بازار رمزارزها به سرمایه‌ای، دو برابر تولید ناخالص داخلی کشوری مانند اسپانیا برسد.

ارزش سرمایه ارزهای دیجیتال از ۶۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به سه تریلیون دلار در نوامبر ۲۰۲۱ رسید. بخش اعظمی از این رشد به دلیل ورود فزاینده و علاقه رو به رشد سرمایه‌گذاران خرد است که به نظر می‌رسد هراسی از نوسانات بالای این دارایی‌ها ندارند.

بانک‌های مرکزی و سایر موسسات مالی به دلیل ارتباط ضعیف و اندازه کوچک بازار رمزارزها، برای سال‌ها، خطراتی که این بازار می‌تواند برای سهام یا اوراق قرضه ایجاد کند را رد کردند. تا اینکه سرانجام، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ارزهای دیجیتال می‌توانند یک اثر دومینویی در بازارها ایجاد کنند؛ به طوری که سقوط و افزایش آن‌ها می‌تواند بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار داده، باعث نوسانات بیشتر شود و حتی به بی‌ثباتی سیستم‌های مالی منجر شود.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول تاکید می‌کنند که «همبستگی ارزهای دیجیتال با سایر دارایی‌های سنتی مانند سهام به طور قابل توجهی افزایش یافته است و نه تنها تمایل به اسفاده از بازارهای سهام را محدود کرده بلکه خطر سرایت این عقب‌نشینی از سایر بازارهای مالی را افزایش داده است».

به نوشته ال اکونومیستا، از زمان شیوع بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۰ میلادی در کشورهای غربی، سهام و ارزهای دیجیتال به وضوح با هم مرتبط بوده اند. تا جایی که بهبودی بازارهای سهام جهان در ماه‌های اخیر و با بالاترین رکورد تاریخی وال استریت، ارزهای دیجیتال نیز بازدهی خود را به بالاترین سطح تاریخی رساندند.

هشدار صندوق بین المللی پول: بیت‌کوین، توانایی بی ثبات کردن بازارها را دارد

کارشناسان صندوق بین‌المللی پول توضیح می‌دهند: بیت‌کوین و اتریوم، قبل از همه‌گیری کرونا، همبستگی کمی با شاخص‌های اصلی سهام نشان دادند و تصور می‌شد که با محدود کردن خطرها می‌توانند به منزله سپر محافظتی در برابر نوسانات عمل کنند.

تا جایی که مقایسه بیت‌کوین با طلا از دید کارشناسان امری معمول بود. بر پایه تحلیل‌ها، کارشناسان معتقد بودند در آینده‌ای نه چندان دور بیت‌کوین جایگزین طلا خواهد شد چرا که طلا بهترین گزینه برای ذخیره‌ی ارزش پول برای مدت زمانی طولانی است. از این رو بسیاری از سرمایه گذاران، از بیت‌کوین نیز به عنوان یک دارایی محافظ در برابر کاهش ارزش سهام استفاده می‌کردند.

حال آنکه دارایی‌های کریپتو به سمت محرک‌های بانک‌های مرکزی و سیاست‌های مالی پیشروی کرده و بازارها را پر از نقدینگی کرده است. سرمایه‌گذاران کوچک هر چند بر اکوسیستم معاملات ارز دیجیتال تسلط دارند اما معاملات آن‌ها از نظر حجم و اندازه به پای سرمایه‌گذاران نهادی و سازمانی نمی‌رسد. به این ترتیب، قیمت ارزهای دیجیتال همیشه بر پایه الگوهای تعریف شده قابل پیش‌بینی نیستند و می‌تواند با احساسات سرمایه‌گذاران دستخوش تغییر شود.

بنابراین گذشته از سرمایه‌گذاران خرد، بسیاری از سازمان‌ها نقش عمده‌ای را در سرمایه گذاری ارز دیجیتال داشته‌اند. یکی از کشورهایی که از این روند برای سرمایه گذاری سازمان‌های خود بهره برده است آمریکا می‌باشد.

 

این مسئله یک خطر قابل توجه برای سرمایه گذاران و بازارها است که سقوط ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت‌کوین یا اتریوم می‌تواند باعث ایجاد یک اثر دومینو شود.

همبستگی بیشتر بین ارزهای رمزپایه و سهام، احتمال از بین رفتن تمایل سرمایه گذاران بین آن دسته از دارایی ها را افزایش می‌دهد.

تازه ترین نمونه از این همبستگی هفته گذشته مشاهده شد وقتی با علام برنامه‌های بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای مقابله احتمالی با تورم فزاینده باعث فروش قابل توجه دارایی‌ در بازارهای سهام و به دنبال آن کاهش قیمت پر طرفدارترین رمز ارزها یعنی بیت‌کوین و اتریوم شد.

قیمت بیت‌کوین با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سطح فروش ۶۹ هزار دلار در ماه نوامبر به سطح ۴۱ هزار و ۳۰۰ دلار که در سه ماه گذشته بی سابقه بوده است، سقوط کرد.

بیت‌کوین در حالی در هفته گذشته شاهد کاهش ارزش ۱۴ درصدی بود که سایر دارایی‌های رمزنگاری شده نیز از این روند کاهشی در امان نبودند. معامله اتریوم نیز در روندی کاهشی به حدود سه هزار دلار به ازای هر توکن رسید./ایرنا

اخبار مرتبط
قیمت هر دلار آمریکا که ظرف روزهای گذشته شیب صعودی به‌خود گرفته بود، پس از پاسخ نظامی ایران و نمایش قدرت منطقه‌ای ایران عقب‌نشینی کرد و با نزول مواجه شد.افرادی که شنبه شب تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده تتر خریدند با نزول های سنگین مواجه شدند
پس از واکنش شب گذشته ایران به حمله موشکی چندی قبل رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران ایرانی، ارزش بیت‌کوین و سایر رمزارزها امروز سقوط کرد. قیمت بیت‌کوین، به میزان هفت درصد در کمتر از یک ساعت، کاهش یافت و قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز با اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به آنچه در دمشق رخ داد، به شدت سقوط کرد.
ارزهای رمزپایه بزرگ ضرر کردند و اتریوم تا ۱۰ درصد کاهش یافت.
اولین قدم را با ایمن‌سازی دارایی‌های باقیمانده خود بردارید. به سرعت تمام رمزهای عبور مرتبط با حساب‌های ارز دیجیتال خود را تغییر دهید. این به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز بیشتر کمک را می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها