پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

10 اصلی که مانع از ضرر در بازار سهام می شود

24 خرداد 1401
10 اصلی که مانع از ضرر در بازار سهام می شود

به گزارش بانک اول صرف نظر از نوع شرکت یا قیمت سهامی که سرمایه‌گذار ممکن است بخرد یا بفروشد، برای جلوگیری از ضرر و افزایش سود، باید چیزهای زیادی بداند. به خصوص که در بازار راکد معمولا حقوقی ها و تریدرها نقش بیشتری بازی می کنند و چنانچه آشنایی با این بازار نداشته باشید این بازار شما را دلزده می کند. در این مقاله سعی داریم ۱۰ نکته مهم درباره بازار سهام را به شما یاد آوری کنیم که برگرفته از منابع خارجی است اما سعی کردیم که با مسائل روز بازار سهام آنها را تلفیق و کاربردی کنیم.

۱-کاهش زودهنگام ضرر

طبیعی است که قیمت سهام در نوسان باشد، اما زمانی که قیمت سهام به طور قابل توجهی از حد ضرر تعیین شده توسط سرمایه‌گذار از قبل کاهش می‌یابد، باید سهام زیان‌ده را زودتر بفروشد قبل از اینکه زیان افزایش یابد.

۲- سهام سودآور را نگه دارید

زمانی که قیمت سهام شروع به افزایش می‌کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران آن‌ها را برای به دست آوردن سود سریع می‌فروشند و بعد از ادامه افزایش قیمت سهام پشیمان می‌شوند. با توجه به رکورد طولانی مدت در بازار سهام و رسیدن خیلی از سهام به کف، لذا به نظر می رسد که این موضوع می تواند با شروع بورس در مدت باقیمانده امسال شیوع بیشتری داشته باشد. به ویژه آن که حقوقی ها در بازار داخلی این روزها نقش مهمی را در بازار سهام ایفا می کنند.

برای جلوگیری از فروش زودهنگام سهام سودآور، سرمایه‌گذار باید دائماً شرکت را مجدداً ارزیابی کند و اگر متوجه شد که در حال رشد است و درآمد بیشتری کسب می‌کند، باید سهام آن را برای بلندمدت نگه دارد.

۳- از خرید بیشتر سهام ضررده خودداری کنید

اکثر سرمایه گذاران سعی می کنند با سرمایه گذاری بیشتر در سهام در حال کاهش، زیان خود را جبران کنند و اصطلاحا میانگین کم می کنند. به عنوان مثال، اگر پس از خرید سرمایه گذاران، ارزش سهام ۳۰٪ یا ۵۰٪ کاهش یابد، سهام بیشتری خریداری می کنند، به این فکر می کنند که ممکن است؛ زیان های قبلی را پوشش و جبران کند. در حالی که این کار معمولا اشتباهی بزرگ است و می تواند ضررهای بیشتری را به همراه داشته باشد.

۴- پول بیشتری روی سهام های سوآورسرمایه گذاری کنید

اگر سرمایه گذار سهامی را خریداری کرد و قیمت آنها شروع به افزایش کرد و متوجه شد که شرکت عملکرد خوبی دارد، باید پول بیشتری را در سهام این شرکت سرمایه گذاری کند، زیرا قیمت آن احتمالاً همچنان افزایش می یابد.

این اقدام را با لحاظ این موضوع در بازار پیگیری کنید که سهام های انتخابی از لحاظ تکنیکال وضعیت خوبی داشته باشد. به ویژه آن که مذاکرات می تواند نقش مهمی در این باره ایفا کند.

۵- بی توجهی به توصیه های خرید دوستان مگر اینکه سود کنند

همانطور که پیروی از توصیه های فردی که در زندگی به لحاظ پیچیدگی های موجب نارضایتی می شود و اشتباه است، پیروی از توصیه های دوستانی که در بازار سهام ضرر می کنند، نیز اشتباه است. بدون تحقیق و بررسی ارزش سهام و تنها تکیه به توصیه های دوستانه نتیجه ای جز ضرر نخواهد داشت. زیرا استراتژی خرید ممکن است مناسب باشد اما استراتژی و زمان فروش معمولا همگام با توصیه ها نیست. به خصوص که اعتماد معمولا باعث نادیده گرفتن حد ضرر و حد سود می شود.

۶- پول خود را در زمینه ای که می دانید سرمایه گذاری کنید

بسیاری از سرمایه گذاران سهام شرکت هایی را می خرند که در زمینه هایی کار می کنند که از ان سر رشته ای ندارند و این اشتباه بزرگی است که خیلی ها مرتکب می شوند. حتی در کارگزاری ها و بورس بازان حرفه ای نیز کارشناس هر رشته و یا گروهی از سهام ها مجزا هستند و بر روی یک گروه مثلا پتروشیمی، فولادی ها، خودرویی ها، غذایی ها و... متمرکز هستند لذا بهتر است سرمایه گذار پول خود را در زمینه ای که می فهمد متمرکزکند تا موج ها او را با خود نبرد. درک صنعت و روند آن یک مزیت بزرگ برای هر سرمایه گذار است.

۷- از راهبردهای موثر استفاده کنید

صرف نظر از زمینه‌ای که سرمایه‌گذار پول خود را در آن قرار می‌دهد، باید اتکای خود را به استراتژی‌هایی افزایش دهد که اثربخشی آنها ثابت شده است و وابستگی خود را به استراتژی‌هایی که موفق نبوده‌اند کاهش دهد. استراتژی خرید و فروش مهمترین و شخصی ترین وضوعی است که شما را اسیر امواج دربازار سهام نمی کند و مانع از ضررهای سنگین می شود. مثلاً اگرسرمایه‌گذار از سهام های نفتی ممکن است سود ببرد، اما از طرف دیگر در سهام بیمه یا نوعی صندوق ضرر می‌کند، باید استراتژی‌های خود را دوباره تنظیم کند و پول خود را در سهام سودآور بگذارد.

۸- از خرید سهامی که دیگران در حال خرید آن هستند خودداری کنید

وقتی همه به سمت سهام خاصی هجوم می آورند، سرمایه گذار باید بترسد که پول خود را در این سهام بگذارد، زیرا معمولاً مانند حباب دات کام بیش از حد ارزش گذاری می شوند.

۹- با خود صادق باشید

شاید سرمایه گذاری در بورس برای همه افراد مناسب نباشد، بنابراین مهم است که فرد با خودش صادق باشد.

اگر شخصی واقعاً پول خود را سرمایه گذاری می کند، باید مازاد پول و نیازهای خود را سرمایه گذاری کند تا در صورت کاهش قیمت سهام، اطمینان حاصل شود که می تواند تمام ریسک آن را بپزید. ورود به این بازار با سرمایه مورد نیاز نه تنها موجب تصمیمات و استراتژی های غلط می شود بلکه سرمایه های را هم به باد می دهد.

۱۰- هیچ گزینه جادویی برای سرمایه گذاری وجود ندارد

سرمایه گذاران اغلب به سرعت از یک گزینه به گزینه دیگر می روند و اگر متوجه شوند که یک گزینه سودی به همراه ندارد، به سرعت به گزینه دیگری می روند، اما در نهایت متوجه می شوند که از هیچ گزینه ای سود نمی برند.

در واقع هیچ گزینه سرمایه گذاری جادویی وجود ندارد که سود به همراه داشته باشد و آنچه برای یک فرد مناسب است ممکن است برای دیگری مناسب نباشد و کسب سود در بازار سهام تا حد زیادی به سرمایه گذاری بلندمدت بستگی دارد.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها