جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

قیمت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۰

24 خرداد 1401
قیمت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۰

به گزارش بانک اول قیمت ارز مسافرتی و سهمیه ارز مسافرتی که بانک مرکزی برای هر فرد در نظر می‌گیرد، در چند سال اخیر تبدیل به چالش‌ مسافرانی شده که قصد خارج شدن از کشور را داشته‌اند. هر چند وقت یکبار هم بانک مرکزی، با توجه به اوضاع و احوال دلار در کشور، سهمیه ارز مسافرتی را تغییر می‌دهد و هر کسی قبل از برنامه‌ریزی برای برآورد هزینه‌های مسافرتش نیاز به دانستن قیمت ارز مسافرتی و مقدار ارزی دارد که به او تعلق می‌گیرد.

سهمیه ارز مسافری تغییر کرد | بررسی خبر

تا همین چند وقت پیش سهمیه ارز برای تمام مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را داشتند، ۲۲۰۰ یورو ثابت بود. یعنی فرقی نمی‌کرد مسافر قصد سفر به کدام نقطه از دنیا را دارد و هدفش از سفر چیست و اصلا زمینی مسافرت می‌کند یا هوایی؛ بانک مرکزی به هر نفر که قرار بود از ایران خارج شود، ۲۲۰۰ یورو ارز می‌داد.

تا این‌که مدتی پیش بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستور کاهش ارز مسافرتی را داد و از این به بعد هر مسافر 2 هزار یورو به قیمت ارز مسافرتی را برای سفر به کشورهای دیگر می‌گیرد. البته سهمیه ۲ هزار یورویی تنها به مسافرانی تعلق می‌گیرد که به کشورهای نیازمند ویزا سفر کنند و اگر مقصد سفر یک کشور بدون نیاز به ویزا (مانند ترکیه) باشد، سهمیه ارز مسافرتی ۳۰۰ یورو خواهد بود. مسافرانی هم که قصد سفر زمینی یا ریلی به کشوری دیگر را داشته باشید، باز هم ۳۰۰ یورو ارز مسافری می‌گیرند.

نکته: طبق بخشنامه بانک مرکزی هر مسافر می‌تواند به اندازه تبدیل ۲هزار یورو هر ارز دیگری مانند دلار و لیر هم از صرافی‌ها بگیرد.

مقدار سهمیه ارز مسافرتی

برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی؛ 2 هزار یورو

برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی؛ 300 یورو

سفرهای زمینی، دریایی و ریلی به هر کدام از کشورها؛ 300 یورو

قیمت ارز مسافرتی برای مسافران

عامل فروش سهمیه ارز مسافرتی به مسافران و کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، بانک ملی است. برای همین هم قیمت ارز مسافرتی هر روز حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح از سوی بانک مرکزی به صرافی بانک ملی اعلام می‌شود و باید با رفتن به سایت صرافی ملی به آدرس mex.co.ir از قیمت ارز مسافرتی در آن روز باخبر شوید.

صرافی ملی عامل مستقیم اعلام قیمت ارز مسافرتی و فروش آن به مسافران است، اما بانک‌های تجارت، سامان، پارسیان و ملت هم در شعب منتخب خودشان ارز مسافرتی را به متقاضیان می‌دهند. یادتان باشد به افراد زیر ۱۲سال و ایرانیانی که خارج از کشور اقامت دارند و مسافرانی که گذرنامه سیاسی دارند، ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد. البته این را هم بدانید که در طول سال تنها یکبار امکان گرفتن ارز مسافرتی دارید و اگر تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد برایتان مهم است و روی گرفتنش اصرار دارید، باید با همراه داشتن مدارک لازم آن را از صرافی‌های منتخب بانک مرکزی بگیرید؛ بهترین ساعت برای گرفتن ارز مسافرتی هم مابین ساعت ۱۰صبح تا یک بعدازظهر است.

اختلاف قیمت ارز مسافرتی و آزاد

برای دانستن قیمت ارز مسافرتی باید سایت صرافی ملی را ببینید. با توجه به نوسانات بازار ارز، بانک مرکزی هر روز حول و حوش ساعت ۹:۳۰ قیمت ارزمسافرتی را به صرافی ملی اعلام می‌کند. صرافی بانک ملی هم بعد از گرفتن قیمت روز یورو، شروع به واگذاری آن به مشتریان یا تبدیل همان مقدار یورو مصوب بانک مرکزی به ارز درخواستی مشتری و فروش همان ارز می‌کند.

پس اگر دنبال پیدا کردن اختلاف قیمت ارز مسافرتی و آزاد می‌گردید، باید از ۲ جا استعلام بگیرید؛ اول صرافی‌های آنلاین که قیمت دلار و یورو آزاد را اعلام می‌کنند، دوم قیمت یورو و دلار در صرافی ملی که قیمت ارز مسافری همان روز را اعلام می‌کنند و پایین‌تر از قیمت ارز آزاد است. تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد می‌شود فاصله قیمت ارز در این دو صرافی که با یک جمع و تفریق ساده به دست می‌آید. اختلاف قیمت ارز مسافرتی و آزاد در بازار این روزها حدود ۸۰۰-۷۰۰ تومان برای هر دلار یا یورو است.

نکته: فراموش نکنید قیمت دلار و یورو بعضی روزها نوسان خیلی شدیدی دارد و ممکن است تفاوت قیمت ارز سهمیه‌ای و آزاد بیشتر یا کمتر از مبلغی که بالا گفتیم هم باشد.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها