پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

کدام دارایی ها با وجود کاهش نرخ دلار هنوز هم ارزنده خواهند بود؟

24 خرداد 1401
کدام دارایی ها با وجود کاهش نرخ دلار هنوز هم ارزنده خواهند بود؟

به گزارش بانک اول محمد حشمتی کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی  در پاسخ به این پرسش می گوید: با وجود ریسک توافق، اگر هم قرار باشد دارایی خریداری شود، باید دارایی هایی را خریداری کرد که حباب منفی دارند.

او  توضیح داد: انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای، انتظارات کاهشی برای قیمت دلار را در پی داشته و این انتظارات موجب چرخش استراتژی سرمایه‌گذاران از دارایی‌محوری به سمت نقد بودن شده هست. ولی کماکان در بین دارایی‌های سرمایه‌ای هنوز هم دارایی‌هایی هستند که حتی با وجود احتمال کاهش دلار، باز هم ارزنده محسوب می‌شوند.

در شکل زیر دارایی‌های سرمایه‌ای رو مشاهده می‌کنید که هرکدام با یک نرخ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. این شکل به ما می‌گوید کدام‌ دارایی ها ارزان و کدام‌ دارایی ها گران معامله می‌شوند.


بعلاوه شکل گویای نکات دیگری نیز می باشد. مثلا با افزایش حدودا ۴٠ درصدی قیمت کارخانه ای خودرویی مثل پژو پارس و کاهش ٢٠ درصدی قیمت بازاریی آن، این خودرو در قیمت مناسب به تعادل می‌رسد و این نکته ضرورت آزادسازی قیمت خودرو را متذکر می‌شود.

در این صورت، هم خودرو با دلار واقعی قیمت‌گذاری می‌شود و خودروساز به سوددهی می‌رسد و هم مصرف‌کننده با کمال میل حاضر است این قیمت تعادلی را بپردازد.

کمبود عرضه باعث ایجاد حباب حدودا ١۵ درصدی در خودروی داخلی شده است.

خودروی خارجی هم علاوه بر کمبود عرضه به دلیل تعرفه‌های گمرکی با دلار ۴٠ تومانی قیمت‌گذاری شده است.

نکته‌ی دیگر: طبق این شکل هرگاه دلار بالای ٣٢ تومان تثبیت شود، آنگاه می‌توان گفت، در بازار مسکن، رشد همراه با رونق، استارت می‌خورد.

در مورد بخش مهجور مانده یعنی سهام هم که همه چیز گویاست.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها