پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

کدام بانک ها وام قرض الحسنه با کارمزد 2 تا 4 درصد با اقساط 60 ماهه پرداخت می کنند؟

24 خرداد 1401
کدام بانک ها وام قرض الحسنه با کارمزد 2 تا 4 درصد با اقساط 60 ماهه پرداخت می کنند؟

به گزارش بانک اول در حالی بانک مرکزی زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات و وام قرض الحسنه را افزایش داده است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در حال حاضر بانک‌ها این نوع وام را پرداخت نمی‌کنند. در واقع وام های قرض الحسنه عمومی در بانک های کشور به جزء دو بانک تخصصی قرض الحسنه (مهر ایران و رسالت ) وجود ندارد و وام های قرض الحسنه شرایط خاص خود را دارند و در مواقع و موارد خاصی پرداخت می شود :

انواع وام های قرض الحسنه عبارتند از:

1- وام ازدواج : شاید مهمترین و پر کاربرد ترین وام قرض الحسنه , وام ازدواج است که شرط دریافت آن داشتن قباله عقد رسمی است به شرطی که بیش از 2 سال از تاریخ عقد سپری نشده باشد. مبلغ وام ازدواج در حال حاضر 70 میلیون تومان برای زوج های عادی و 100 میلیون تومان برای زوج های زیر 25 سال (داماد) و زیر 23 سال ( عروس ) پرداخت می شود و مبلغ پرداختی به روج های خانواده ایثارگران دو برابر است.

2- وام اشتغالزایی کمیته امداد و بهزیستی : برای دریافت این نوع وام قرض الحسنه باید از یکی از ارگان های دولتی (کمیته امداد و یا بهزیسیتی ) معرفی نامه جهت ارایه به بانک داشته باشید. مبلغ این وام در حال حاضر بین 10 تا 100 میلیون تومان است.

3-وام ضروری : این نوع وام در موارد خاصی مانند بیماری های خاص و ...  و با موافقت مدیریت های مرکزی بانک ها و با ارایه فاکتور بیمارستان و ... به مشمولان پرداخت می شود.

پس می توان گفت  وامی با این شرایط  برای عموم وجود ندارد که مردم دریافت کنند. حتی اگر بانکی این نوع وامی پرداخت می‌کند، از قبل نیز مهلت پرداخت آن تا 60 ماه و حتی بیشتر تا 120 ماه (برای وام ازدواج )  توسط بانک تعیین می شود.

وام قرض الحسنه وجود ندارد

اپراتور بانک ملی می‌گوید: در حال حاضر وام قرض الحسنه پرداخت نمی‌شود. اما بسته به گردش حساب، وام با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳۶ تا ۶۰ ماهه به افراد پرداخت می‌شود.

اپراتور بانک رفاه نیز توضیح می‌دهد: وام قرض الحسنه فقط به بازنشستگان تامین اجتماعی که توسط سازمان معرفی شدند تعلق میگیرد. همچنین بازپرداخت به صورت ۲۴ ماهه است. اما بانک مرکزی مصوبه‌ای مبنی بر افزایش بازپرداخت وام از ۳۶ ماهه به ۶۰ ماهه به بانک ما ابلاغ نکرده است.

این در حالی است که برخی بانک‌ها از جمله بانک مسکن، کشاورزی، سینا، اقتصاد نوین و … اعلام کرده‌اند که تا پایان سال هیچ وامی پرداخت نمی‌کنند.

معاون یکی از شعبه‌های بانک دی اظهار می‌کند: در حال حاضر ثبت نام برای هیچ وامی امکان پذیر نیست. فقط به افرادی که زیر نظر بنیاد شهید وام پرداخت می‌شود.

اپراتور بانک مسکن می‌گوید: اکنون تنها وام ازدواج پرداخت می‌کنیم. تا اردیبهشت ماه یعنی زمان واریز بودجه توسط بانک مرکزی هیچ پرداختی وامی نخواهیم داشت.

معاون یکی از شعب بانک قرض الحسنه مهر نیز توضیح می‌دهد: ما در پرداخت وام مشکلی نداریم. اما زمان بازپرداخت به گردش حساب و زمان سپرده بستگی دارد.

در حال حاضر فقط دو بانک تخصصی در حوزه قرض الحسنه یعنی بانک مهر ایران و بانک رسالت وام قرض الحسنه پرداخت می کنند که البته دریافت وام در این دو بانک هم مستلزم سپرده گذاری و مسدودی مبلغ در حساب است

به نظر می رسد طرح ها و تسهیلات انبوه تکلیفی دولت و مجلس در حال شکست کمر بانک ها است . و معلوم نیست آستانه تاب آوری بانک ها در مقابل تصمیمات غیر اقتصادی مسوولان تا کجا ادامه داشته باشد.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حسین
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

درود تنها خبر درست و واقعی درباره وام قرض الحسنه بانکها. درود بر گزارشگر حقیت گو...عالی

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها