پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

سقوط هفتگی طلا و کاهش ۸ درصدی پالادیوم

24 خرداد 1401
سقوط هفتگی طلا و کاهش ۸ درصدی پالادیوم

به گزارش بانک اول قیمت پالادیوم پس از رسیدن به کمترین میزان خود از ژانویه ۲۰۲۲ با ۲۰۰۲ دلار، در مسیر کاهش ۱۲ درصدی در هفته قرار گرفت و  با ۶.۳ درصد کاهش به ۲۰۴۹ دلار و ۱۳ سنت در هر اونس رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA اظهار کرد: نگرانی‌هایی وجود دارد که چشم‌انداز چین حتی بدتر خواهد شد ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد تقاضای کمتری برای بعضی از این فلزات باشیم و این به نوعی باعث کاهش قیمت پالادیوم می‌شود.

این فلز که در اگزوز خودروها برای محدودکردن انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، از زمانی که در اوایل ماه مارس به بالاترین حد خود در ۳۴۴۰ دلار و ۷۶ سنت رسید، تقریبا ۱۰.۹ درصد در سه ماهه‌دوم عقب‌نشینی کرد زیرا نگرانی این موضوع وجود داشت که جنگ در اوکراین می‌تواند عرضه را از روسیه، تولیدکننده اصلی کاهش دهد.

بهای هر اونس طلا، قبل از تعطیلی بازار با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۸۸۲ دلار و ۷۸ سنت رسید اما در هفته ۰.۷ درصد کاهش داشت و قیمت طلای آمریکا با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۸۲ دلار و ۸۰ سنت رسید.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت و طلا را برای خریداران ارزان‌تر کرد اما بازدهی شاخص و صعود خزانه‌داری ایالات‌متحده تقویت شد زیرا داده‌های شغلی قوی‌تر از حد انتظار در ایالات‌متحده به عنوان زمینه‌ساز افزایش بیشتر نرخ بهره تلقی می‌شود.

مویا افزود: فروش اوراق قرضه همچنان بر طلا تاثیر خواهد گذاشت. در حالی که طلا به عنوان محافظ تورم محسوب می‌شود، نرخ‌های بهره بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش با بازده صفر را افزایش می‌دهد. طلا در زمان عدم قطعیت‌های جهانی، مانند جنگ اوکراین، یک ذخیره امن ارزش محسوب می‌شود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند،   بهای هر اونس نقره با ۰.۸ درصد کاهش به ۲۲.۳۲ دلار رسید و پلاتین با حدود ۲ درصد کاهش به ۹۶۲ دلار رسید./ایسنا

اخبار مرتبط
روز گذشته گمانه‌زنی بازار در مورد کاهش نرخ بهره آمریکا در سال 2024 سبب افزایش نرخ اونس جهانی به 2074 دلار در نخستین روز کاری سال جدید شد. فلز زرد در معاملات روز چهارشنبه با نوسان محدود و همچنان بالای 2060 دلاری داد و ستد می شود. سرمایه‌گذاران منتظر جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا و همچنین اطلاعات اشتغال این کشور هستند تا دورنمای نرخ بهره بانک مرکزی مشخص‌تر شود.
قیمت طلا در روز جمعه تا بالاترین سطح طی سه هفته گذشته افزایش یافته است. بالا رفتن احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال آینده میلادی ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را پایین آورده و از قیمت طلا حمایت کرده است. قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 13 دلار افزایش به 2049 دلار رسید
بانک اول - هر اونس طلا در آخرین روز کاری هفته با 15 دلار و 78 سنت کاهش 1775.50 دلار فروخته شد.
بانک اول - بازارهای طلا پس از فروش گسترده‌ای که در این بازار انجام شده، اندکی آرام می‌شوند و البته احتمال پرش کوتاه‌مدتی برای آن وجود دارد اما نمودارهای بلندمدت نشان می‌دهند که این منطقه تا سطح ۱۶۸۰ دلار به عنوان یک سطح پشتیبانی اصلی گسترش می‌یابد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها