پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

نحوه دریافت خدمات بیمه‌ برای پوشش هزینه‌ درمان ناباروری + جزییات

24 خرداد 1401
نحوه دریافت خدمات بیمه‌ برای پوشش هزینه‌ درمان ناباروری + جزییات

به گزارش بانک اول امروز، نشست خبری هفته ملی جمعیت برگزار شد که در این نشست، محمدرضا صادقی، رییس رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن ‌سینا، با اشاره به اهمیت حمایت بیمه‌های پایه از هزینه‌های درمان ناباروری در کشور گفت: ما اعتقاد داریم بیمه‌ها باید به کمک زوجین نابارور بیایند.

به گفته وی، بیمه‌ها باید دغدغه و نگرانی مراکز درمان ناباروری را بشنوند. زیرا هزینه‌های این مراکز به گونه‌ای است که می‌بایست حمایت مالی شوند. اگر تعامل بین بیمه‌ها با مراکز درمان ناباروری وجود نداشته باشد، این مراکز بعد از مدتی نخواهند توانست خدمات خود را به صورت بیمه‌ای ارائه بدهند.

پیش از این موضوع و در ششمین جلسه قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز، بر پوشش هزینه‌های ناباروری تاکید کرد و اظهار داشت: بیمه‌ها امسال باید هزینه‌های درمان ناباروری را خوب پوشش دهند و اگر در این راستا مشکلی وجود دارد، اعلام کنند تا قرارگاه درباره آن تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری

۶ دی ماه سال گذشته، مهراندخت عابدینی، مدیر برنامه درمان ناباروری وزارت بهداشت، از افزایش حمایت دولت در حوزه درمان ناباروری خبر داد. به گفته وی، پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری جایگزین بسته حمایت از زوج‌های نابارور می‌شود؛ به‌ جای اینکه وزارت بهداشت اعتبار لازم را تخصیص دهد، بیمه‌ها این اقدام را انجام می‌دهند. تعداد اقلام و میزان پوشش هم همان پوشش ۹۰درصدی است. از مزایای این کار برای مردم این است که مراکز موظف به ارائه خدمت با پوشش بیمه‌ای هستند، نحوه پرداخت قطعا منظم‌تر خواهد بود و از معوقات طولانی پیشگیری خواهد شد.

عابدینی تصریح کرد: در حال حاضر تمام مواردی که در آخرین ورژن بسته خدمتی حمایت از زوج‌های نابارور وجود داشت، از سوی بیمه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که خدمات مشمول برای هر زوج در سال، بسته به نیاز و نوع ناباروری آنها، شامل روش‌های کمک باروری (ICSI یا IVF)، انتقال جنین،  تلقیح داخل رحمی (IUI)، سونوگرافی‌های واژینال یا ابدومینال (طبق بسته خدمات)، داروهای درمان ناباروری با پوشش ۹۰درصدی، جراحی‌های درمان ناباروری مردان، داروهای درمان ناباروری مردان،  آزمایش PESA,TESE،  آزمایشات ژنتیکی آزواسپرمی طبق استاندارد خدمت است.

نحوه دریافت خدمات بیمه‌ای برای پوشش هزینه‌های ناباروری

زوج نابارور باید به مراکز ناباروری یا مطب و درمانگاه اعم از دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و به متخصص زنان، متخصص اورولوژی، پزشک عمومی، فلوشیپ نازایی، آندرولوژیست، مراجعه کرده و به عنوان زوج نابارور ثبت شوند.

یکی از شروط اصلی دریافت این خدمات، دارا بودن سن زیر ۴۵ سال برای زنان است. همچنین تمامی زوج‌های نابارور به شرط دارا بودن بیمه پایه مشمول این خدمات قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تأکید قرار گرفته و در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شده است. در قانون بودجه «۱۴۰۰» مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای برنامه بیمه درمان ناباروری، ۱۰,۳۸۵ میلیارد ریال (۱,۰۳۸ میلیارد تومان) بود که این عدد در قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۷,۷۰۰ میلیارد ریال (۷۷۰ میلیارد تومان) کاهش یافته است./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها