ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

چگونه از بورس کالا برنج بخریم؟

24 خرداد 1401
چگونه از بورس کالا برنج بخریم؟

به گزارش بانک اول سهامداران می‌توانند با استفاده از معاملات گواهی سپرده کالایی برنج، برنج بخرند. هر فرد حداقل یک کیلوگرم می‌تواند برنج بخرد. اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد، باید حداقل ۱۰۰ کیلوگرم برنج را خرید کرده باشد تا درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.

چه برنجی در بورس کالا معامله می‌شود؟

برنجی که در بورس‌کالا معامله می‌شود برنج بعد از شالی کوبی، در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرمی، با ۱۴ درصد شکستگی و قبل از سورت است. انبار بورس‌ قبول کرده است که اگر مشتری خواست، برنج را مطابق با استاندارد ملی شماره ۱۲۷ سورت و در بسته‌بندی ۱۰ کیلوگرمی به او تحویل دهد. اگر مشتری چنین درخواستی داشته باشد، ۱۶ درصد به قیمت تابلو اضافه می‌شود. یا به جای ۱۰۰ کیلوگرم، ۸۶ کیلوگرم برنج را می‌تواند از انبار تحویل بگیرد.

نکته مهم اینجاست که شالیکاران می‌توانند بدون حضور واسطه‌ها، برنج خود را به قیمت رقابتی، با استفاده از گواهی سپرده، در بورس‌ کالا بفروشند.

چه کسانی می‌توانند برنج عرضه کنند؟

بر اساس اعلام بورس کالا، همه کشاورزان می‌توانند با استفاده از اوراق گواهی سپرده برنج محصولاتشان را در بورس‌کالا عرضه کنند. یعنی کشاورزان می‌توانند بعد از فصل برداشت، محصول خود را به انبارهای مورد تأیید بورس‌ کالا تحویل بدهند و بعد از بررسی‌ کیفی و تامین استاندارها قبض انبار دریافت کنند. در روز کاری بعد، قبض انباری که تحویل کشاورز شده است، مطابق مقررات معاملاتی بورس‌کالا به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود. کشاورز نیز می‌تواند در بازار، برنج خود را بفروشد و یک روز بعد وجه آن را به‌صورت نقد دریافت کند.

اخبار مرتبط
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها