جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چند نکته مهم درباره آبله میمونی که باید بدانید

24 خرداد 1401
چند نکته مهم درباره آبله میمونی که باید بدانید
به گزارش بانک اول رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ضمن تبیین تعاریف و مفاهیم مورد مشکوک، محتمل و قطعی در نظام مراقبت بیماری‌های واگیر در استان و کشور، گفت: این سه واژه با یکدیگر کاملا متفاوت هستند و تعاریف اختصاصی دارند. 

وی با بیان اینکه در نظام مراقبت آبله میمونی هر فردی که دچار ضایعات پوستی، تب و بزرگی غدد لنفاوی باشد می‌تواند مشکوک به این بیماری باشد، تصریح کرد: اما علائم مذکور در سایر بیماری‌ها نظیر آبله مرغان، مونوکلئوزیس عفونی، سرخک و سرخجه نیز مشاهده می‌شود و شرط کافی برای تشخیص این بیماری نیست و برای تشخیص دقیق بیماری باید از روش‌های تشخیصی آزمایشگاهی استفاده و به شرح حال بیمار توجه کرد.  

 

احمدی با بیان اینکه واژه محتمل نیز به مواردی از بیمار احتمالی گفته می‌شود که فرد علاوه بر علائم بیماری باید از نظر اپیدمیولوژیک نیز دارای سابقه سفر به مناطق آلوده یا تماس با فرد آلوده نیز باشد، خاطرنشان کرد: هنگامی که با روش‌های آزمایشگاهی (تست PCR) وجود بیماری ثابت شود به آن مورد قطعی تشخیص بیماری گفته می‌شود.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به این که تاکنون مورد قطعی از بیماری آبله میمونی در کشور و استان ما مشاهده نشده‌است، اظهار داشت: خوشبختانه با زیرساخت فراهم‌شده برای کنترل کرونا، آمادگی برای مقابله با آبله میمون وجود دارد و اما برای پیشگیری از ورود این بیماری به کشور باید تمهیدات و مراقبت‌های لازم انجام پذیرد.

وی افزود: ضمن کنترل بیماری در مرزهای ورودی، هموطنان نیز رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بسیاری از نکات پیشگیرانه در خصوص بیماری آبله میمونی مشابه روش‌های پیشگیری از کرونا می‌باشد، بیان کرد: استفاده از ماسک و شست‌و‌شوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی بسیار مؤثر است.

راه‌های انتقال آبله میمون

احمدی راه‌های انتقال بیماری را از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی و تاولی فرد آلوده عنوان کرد و افزود: ضایعات بیماری به صورت تاول‌های پوستی ظاهر می‌شود که تماس با ترشحات این ضایعات می‌تواند باعث سرایت بیماری شود. 

وی با تاکید بر اینکه در صورت مواجهه با فردی که دارای زخم‌های تاولی است باید از تماس با ترشحات این ضایعات اجتناب کرد، افزود: همچنین تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار نیز ممکن است باعث سرایت بیماری شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه سرایت‌پذیری آبله میمونی مانند کرونا شدید نیست اما باید از نظر سلامت عمومی مراقبت جدی انجام تا از ورود بیماری به کشور جلوگیری شود و در صورت مشاهده موارد ابتلا به بیماری نیز باید سریعا تشخیص داده شود تا بتوان آن را کنترل کرد.

وی از اعلام پروتکل کشوری هماهنگ در خصوص تشخیص و پیشگیری بیماری آبله میمونی از سوی وزارت بهداشت در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر آموزش کارکنان بهداشتی درمانی شروع شده‌است.

دوره کمون بیماری آبله میمون

احمدی دوره کمون بیماری مذکور را حدود دو تا سه هفته دانست و بیان کرد: شروع بیماری معمولا با تب است و یک تا سه روز پس از بروز تب، بثورات جلدی ظاهر می‌شود که معمولا از صورت آغاز شده و ممکن است به گردن و دیگر اندام‌ها نیز گسترش یابد. 

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این بثورات پوستی به صورت دانه‌های قرمز است که در نهایت به تاول‌های بزرگی نظیر آبله مرغان و حتی بزرگتر از آن تبدیل می‌شود، گفت: سپس تاول‌ها ترکیده و روی آن‌ها دلمه تشکیل می‌شود و پس از مدتی بهبود می‌یابد. 

احمدی از علائم دیگر بیماری به لنفادنوپاتی یا بزرگی غدد لنفاوی گردن اشاره کرد و آن را علامت مشخصه این بیماری دانست و تاکید کرد: فرد در صورت بروز تب و بثورات و بزرگی غدد لنفاوی سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کند.  

وی با اشاره به اینکه این بیماری در همه گروه‌های سنی می‌تواند بروز کند، تاکید کرد:‌ عوارض بیماری آبله میمونی در کودکان بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به افرادی که سابقه سفر به کشورهای آلوده در روزهای اخیر داشتند یا افرادی که با آن‌ها در تماس بودند توصیه کرد: در صورت بروز تب، ضایعات پوستی و تورم غدد لنفاوی حتما به پزشک و مراکز بهداشتی دولتی مراجعه کنند تا پیگیری‌های لازم در خصوص این بیماری برای آنان انجام پذیرد. 

وی در اخر به افرادی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند نیز توصیه کرد که وضعیت این بیماری را در مقصد خود رصد کنند و حتما نکات بهداشتی را رعایت و در صورت بروز علائم مشکوک پس از بازگشت به کشور به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

چند نکته درباره بیماری «آبله میمونی»

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها