پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

نحوه دریافت سوابق بیمه‌ ای

24 خرداد 1401
نحوه دریافت سوابق بیمه‌ ای

به گزارش بانک اول در صورتیکه کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگران کوتاهی کند، بیمه شدگان می‌توانند با ثبت نام و مراجعه به سامانه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس در بخش اعتراض به سوابق نسبت به بازیابی سوابق طول مدتی که حق بیمه پرداخت نشده، به‌شکل قانونی اقدام کنند. در غیر این صورت می‌توانند با همراه داشتن مدارک و همچنین مستندات اشتغال و دریافت مزد یا حقوق در آن مقطع به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و با تکمیل فرم ادعای سابقه، این فرآیند را پیگیری کنند. در نهایت اگر طبق بررسی‌ها فنی و کارشناسی کمیته طی ۲ ماه ادعای بیمه شده را تایید شود، میزان حق بیمه به کارفرما ابلاغ  و در نهایت مدت مورد تایید کمیته در کارنامه سابقه بیمه شده ثبت می‌گردد. 

ES.TAMIN.IR

قابل توجه است که امکان تکمیل سوابق برای ماه‌های بدون کارکرد وجود ندارد و صرفا کسانی که مدتی شاغل بودند اما کارفرما حق بیمه آنها را پرداخت نکرده و برای آنها سابقه ثبت نشده می‌توانند با ارائه مدارکی مبنی بر اشتغال مثل فیش حقوقی، حکم کارگزینی و هر مدرکی که طول اشتغال را ثابت کند، به همراه مشخصات کارفرما و کارگاه و همچنین فرم ادعای سابقه، به شعب تامین اجتماعی اقدام نمایند. تنها استثناء در این رابطه مربوط به افرادی می‌شود که بالای ۶۰ سال سن و با سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال تمایل به بازنشستگی دارند. این افراد می‌توانند با ارائه سوابق خود تا سقف ۱۰ سال، حق بیمه خود را به‌طور کامل پرداخت کنند و در نهایت مطابق با قوانین، مستمری بازنشستگی دریافت کنند.  

بر مبنای بخشنامه سازمان تأمین‌اجتماعی در شهریورماه سال ۱۳۹۹، بیمه‌شدگانی که به واسطه شرایط شغلی خود در کسری از ماه در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی شاغل هستند، مانند منشی مطب‌ پزشکان، معلمان و... امکان تکمیل سوابق بیمه‌پردازی در ایام جاری اشتغال پس از عقد قرارداد، به صورت اختیاری را دارند. 

افرادی که به‌صورت مقطعی اشتغال ندارند، می‌توانند با انعقاد بیمه اختیاری یا بیمه مشاغل آزاد، بیمه‌پردازی خود را ادامه دهند تا میان سوابق بیمه‌ای آنها فاصله‌ای ایجاد نشود. بیمه‌شدگان می‌توانند با شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴* و ارسال عدد ۲ و در آخر شماره ملی خود، آخرین سابقه ماه گذشته، مقدار کارکرد روزانه و دستمزد ماهیانه خود را دریافت نمایند.

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها