پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ایران بازنده بازی و بازار رمز ارزها

24 خرداد 1401
ایران بازنده بازی و بازار رمز ارزها

به گزارش بانک اول ارزهای دیجیتال در همه دنیا تحول زیادی ایجاد کرده است . این تحول به کشورهای آسیایی و خاور میانه   نیز رسید. مردم ایران رمز ارزها را با ماینیگ بیت کوین و خاموشی برق شناختند. هر زمان صحبت از قطعی برق شد، مسئولان به گردن ماینرها انداختند و رفته رفته مردم ایران فعالین این حوزه را به چشم قاچاقچیان برق نگاه کردند. حتی کمپینی نیز ایجاد شد که "من قاچاقچی نیستم یک ماینرم" این روند بهانه دست مسئولان داد و قانون گذاری برای رمز ارزها را پشت گوش انداختند.

روند کند قانون‌گذاری و استفاده از فرصت فناوری بلاک چین در ایران از دست رفته است و کشورهای همسایه ایران، به خوبی از این فرصت استفاده کردند. شاید در ظاهر این کشورها قانون‌گذاری نکرده باشند اما در عمل بهترین عملکرد را دارند. بحرین کشور همسایه ایران میزبان صرافی معروف بایننس شده است و عربستان بزرگ‌ترین شرکت نفتی خود را با بلاک چین هدایت می‌کند.

متخصصین ایرانی هم نا امید از شرایط داخلی ایران یا مهاجرت کرده‌اند یا در فکر خداحافظی با وطن هستند. در این گزارش همراه ما باشید تا از فعالیت هم‌مرزهای ایران در زمینه ارزهای دیجیتال برای شما بگوییم.


ترکیه

ترکیه هم مانند ایران  هنوز قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال نکرده است. آخرین واکنش رسمی به رمز ارزها در ترکیه به ۸ ماه پیش ‌بر می‌گردد که رجب طیب اردوغان گفت ما در جنگ با ارزهای دیجیتال هستیم. اردوغان هم همانند مسئولان ایرانی به دنبال رمز ارز ملی است. البته تورم بالا در ترکیه مردم را به سمت این بازار کشانده است و بدون قانون هم بازار کریپتوکارنسی مخاطب خوبی در ترکیه دارد.

پاکستان

در پاکستان هم تا به این لحظه قانون‌گذاری نشده است و شاهد هشدارهای پی در پی مقامات این کشور پیرامون خطرات ارزهای دیجیتال نیز هستیم. به تازگی جانشین رئیس بانک پاکستان اندکی مواضع دوستانه‌تر در خصوص رمز ارزها داشت. او مدعی است که بانک مرکزی پاکستان برنامه‌هایی را برای داشتن پول دیجیتالی تا سال ۲۰۲۵ اعلام خواهد کرد. ظاهراً این پول دیجیتال نیز همان رمز ارز ملی پاکستان خواهد بود. البته مردم پاکستان بی‌تفاوت نبوده‌اند و بیش از ۲۰ میلیارد دلار رمز ارز دارند.

عراق

در کشور جنگ‌زده عراق نه تنها قانونی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، بلکه حسابی مردم را ترسانده‌اند. حتی دولت و بانک مرکزی این کشور اجازه استفاده از فناوری بلاک چین را نیز ندارد. مقامات عراقی مدعی هستند که بیت کوین پولی مجازی است که وجود مادی ندارد.


افغانستان

در افغانستان نیز ارزهای دیجیتال بلاتکلیف هستند. شاید مهم‌ترین دلیلش نبود ثبات سیاسی در افغانستان است. ظهور طالبان در این کشور شرایط را سخت‌تر کرد اما مردم فعال‌تر شدند. خصوصاً بانوان این کشور که محرومیت‌های بیشتری داشتند، در بازار کریپتوکارنسی فعال شدند.


عربستان

عربستان هم در ظاهر قانون ندارد اما ورود جدی به این حوزه دارد. قرار زیارت از خانه خدا در متاورس انجام شود و رمز ارز ملی را در دستور کارشان قرار داده‌اند. صحبت‌هایی از ورود فناوری بلاک چین به آرامکو نیز شده است. ظاهراً آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا استخراج بیت کوین هم خواهد داشت.


قزاقستان

در کشور قزاقستان قانون‌گذاری نشده است و رئیس بانک ملی قزاقستان از محدودیت بیشتر در این بازار حمایت کرده است. قزاقستان هم همانند ایران نگران تأمین برق است و در بیشتر مواقع برق ماینرها قطع است. همچنین ناآرامی‌ها در این کشور اینترنت را نیز قطع کرد و دیگر قزاقستان بهشت ماینرها نیست.  


روسیه

مقامات روسیه به ظاهر فقط ماینیگ را قانونی کرده‌اند اما در صحبت‌های خود روی خوش به ارزهای دیجیتال نشان نمی‌دهند. این رفتار دوگانه به واسطه جنگی است که پوتین در اوکراین شروع کرد. با شروع جنگ تحریم‌هایی علیه روسیه اجرا شد. خیلی از کارشناسان این حوزه معتقدند که روسیه به پشتوانه رمز ارزها جنگ را شروع کرده است و با این فناوری می‌تواند تحریم‌ها را شکست دهد. به تازگی نیز وزیر صنعت و تجارت روسیه از قانونی شدن ارزهای دیجیتال و استفاده در پرداخت‌ها خبر داد.


جمهوری آذربایجان

همسایه شمالی ایران در حال قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال است و رئیس بانک مرکزی آذربایجان معتقد است که ارزهای دیجیتال ابزاری بسیار ناپایدار هستند. در نهایت مسئولان این کشور کارگروهی برای تنظیم پیش‌نویس مربوط به قانون‌گذاری معامله ارزهای دیجیتال ایجاد کردند. همچنین برای درآمد حاصل از معاملات رمز ارزی مالیات مشخص کرده‌اند.


امارات

امارات حامی بلاک چین و ارزهای دیجیتال است و دلسوزان رمز ارز در ایران نگران جذب متخصصین ایرانی توسط شرکت‌های بزرگ اماراتی هستند. این کشور با جدیت به دنبال جذب شرکت‌های بزرگ رمز ارزی دنیا است. در این مسیر موفق هم بود. بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، برای فعالیت در ابوظبی امارات مجوز گرفت. همچنین این کشور و عربستان قصد دارند، «آبر» (Aber) را به عنوان ارز دیجیتال مشترک معرفی کنند. همچنین امارات مجوز تجارت با ارزهای دیجیتال در منطقه آزاد دبی را صادر کرده است. شرکتی به نام Adab Solutions در امارات قصد دارد، اولین صرافی ارز دیجیتال را با قوانین شریعت اسلامی راه‌اندازی کند.


ترکمنستان

بی‌تفاوت‌ترین کشور نسبت به ارزهای دیجیتال ترکمنستان است. خبری در خصوص فعالیت ترکمنستان در این بازار منتشر نشده است. مقامات این کشور هم بیانیه‌ای نداشتند.


عمان

در عمان ارزهای دیجیتال نه ممنوع و نه مجاز هستند. هیئت‌مدیره بانک مرکزی عمان اعلام کرد که هیچ سیاست و دستورالعمل خاصی برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود ندارد. همچنین بانک مرکزی مسئولیت عواقب مالی ناشی از معاملات مرتبط با ارزهای دیجیتال را بر عهده نخواهد داشت.


کویت

ارزهای دیجیتال به کلی در کویت ممنوع هستند. وزیر اقتصاد کشور کویت، ارزهای دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسد. البته فناوری بلاک چین متفاوت است و بانک‌های این کشور از بلاک چین استفاده می‌کنند.


ارمنستان

اگرچه در ارمنستان برای ارزهای دیجیتال قانون ندارد اما ارمنستان جز کشورهای دوستدار رمز ارز است و معافیت‌های مالیاتی در قانون جدید برای ماینرها است. سهام‌داران ارمنی، معتقدند که بلاک چین و ارزهای دیجیتال تغییرات مثبتی در این کشور به وجود می‌آورند. مسئولان این کشور بلاک چین را به عنوان یک تکنولوژی سودمند و پرآتیه می‌دانند.


قطر

در این کشور هم قانون‌گذاری نشده است و مقامات مالی قطر تمام خدمات مربوط به ارز‌های دیجیتال را در این کشور مسدود کردند. اقدام دیگر قطر رونمایی از اولین پلتفرم اسلامی ارز دیجیتال است. جام جهانی فرصت خوبی برای قطر است تا از ارزها دیجیتال برای گردشگران استفاده کند. همچنین جزیره بحرین در تلاش است که این کشور را هم سو با رمز ارزها کند و در این راستا صرافی کوین منا (Coinmena)، مستقر در بحرین، اعلام کرده است که ساکنان قطر می‌توانند ارزهای دیجیتال را در این پلتفرم خریدوفروش کنند.


بحرین

عجیب‌ترین واکنش را مقامات بحرینی درباره ارز دیجیتال دارند. رئیس بانک مرکزی جزیره بحرین هشدار در رابطه با ارزهای دیجیتال، به خصوص بیت کوین داده است و اظهار داشت که استفاده از بیت کوین در بحرین غیرقانونی است. موضوع زمانی جالب می‌شود که این مقام بحرینی عنوان می‌کند، شهروندان بحرینی می‌توانند در خارج از این کشور، به سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال بپردازند. بحرین برنامه جدی برای رمز ارز ملی نیز دارد. صرافی معروف بایننس هم در حال ورود به این جزیره است.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها