جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

روند صعودی بازار سهام باز خواهد گشت؟

24 خرداد 1401
روند صعودی بازار سهام باز خواهد گشت؟

به گزارش بانک اول بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روند نزولی داشت و برخلاف پیش‌بینی‌ها روند صعودی و البته به صورت لاک‌پشتس چند هفته اخیر را ادامه نداد.

شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱، به رقم یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۹۸۰ واحد سقوط کرد در حالی که ابتدای هفته را با رقم یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۸۹ واحد آغاز کرده بود که حاکی از ریزش ۱.۴۷ درصدی شاخص کل است.

 

همچنین ارزش بازار سرمایه در پایان روز چهارم خرداد ماه حدود ۶ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان بود که در پایان روز یازدهم خرداد ماه و در پایان معاملات هفته گذشته، ارزش بازار به ۶ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان کاهش یافت و افتی ۴۳ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد.

 

کارشناسان معتقدند که دو روز تعطیلی ابتدای هفته سوم خرداد ماه به سود بازار خواهد شد و احتمالا روند صعودی بازار سهام بازخواهد گشت.

افت ۰.۶۷ درصدی شاخص هم‌وزن

همچنین شاخص کل هم‌وزن با افتی ۰.۶۷ درصدی به رقم ۴۲۹ هزار و ۹۸۱ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز با افتی ۱.۲۵ درصدی در رقم ۲۶ هزار و ۲۱۹ واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات در هفته‌ گذشته ۲۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان بود که به‌صورت میانگین ارزش روزانه معاملات ۴ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان بود. شنبه ۵ هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۵ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۴ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بود که در مجموع بیش از ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

اما در هفته گذشته اوراق بدهی و صندوق‌ها باز هم مورد توجه فعالان بازار و سهامداران قرار گرفتند،کارشناسان معتقدند که زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد یعنی سهامداران قادر به پیش‌بینی آینده بازار نیستند بنابراین فعالان نقدینگی خود را به سمت صندوق‌ها و اوراق بدهی می‌برند که درآمد و سود ثابت و مشخصی دارد و به نحوی می‌خواهند ریسک حضور در بازار را به حداقل برسانند.

به هر حال شرایط بازار و تعطیلی دو روز نخست بازار در هفته سوم خرداد ماه، می‌تواند روند صعودی را دوباره به بازار بازگرداند که همه اینها البته به اخبار و سیگنال‌های مثبت و منفی در مورد برجام، نرخ دلار، قیمت جهانی نفت و همچنین ادامه جنگ و اخبار پیرامون آن و ... مرتبط است.

کاهش ۵ درصدی ارزش معاملات

در هفته گذشته همه دوازده شاخص بازار سرمایه منفی شدند و ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیش از آن ۵ درصد افت کرد و ارزش کل معاملات بازار سرمایه با افت یک‌هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی از ۲۸ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان به ۲۷ هزار و ۸۸ میلیارد تومان رسید که حاکی از افت پنج درصدی است.

در بازار بدهی هم با کاهش ارزش حدود ۱.۳ درصدی مواجه بودیم و ارزش معاملات از یک‌هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان به یک‌هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و در بازار مشتقه هم کاهشی ۳۹.۶ درصدی در ارزش روبه‌رو بودیم.

احتمال زیاد روند مثبت بازار بازخواهد گشت

روند فعالیت سهامداران در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که فعالان و سهامداران بازار مسیر منطق و احتیاط را پیش گرفته‌اند و به دلیل اینکه در هفته پیش رو فقط سه روز کاری داریم، به احتمال زیاد روند مثبت بازار بازخواهد گشت.

به هر حال شاخص کل بازار سرمایه مطابق نظر اکثر کارشناسان با افزایش روبه‌رو شده و این افزایش ادامه خواهد داشت و احتمال رسیدن به سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی در امسال بسیار زیاد است.

 

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها