جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

علت عدم عرضه خودرو در بورس کالا

24 خرداد 1401
علت عدم عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش بانک اول کارشناس اقتصادی معتقد است برای هرگونه عرضه خودرو ناشی از ازدیاد تولید در بورس کالا لازم است تا از وزارت صمت مجوز گرفته شود که این اقدام از طرف عرضه‌کنندگان خودرو در بورس انجام نشده است.

درباره عرضه خودرو در بورس کالا نظرات متفاوتی بین کارشناسان وجود دارد. امین محمودی، کارشناس اقتصادی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با توجه به شکاف بین عرضه و تقاضا، عملاً عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش خودرو نسبت به قیمتی که شرکت عرضه می‌کند، خواهد شد و بر اساس آن نیز احتمال شکل‌گیری قیمت ثالثی فراتر از هر دو قیمت تولیدکننده و قیمت بورس، در سطح بازار خودرو وجود دارد.

وی افزود:  تنها تفاوتی که طرفداران عرضه خودرو در بورس مطرح می‌نمایند دستیابی تولیدکننده به قیمت افزایش یافته خودرو به جای دلال است، غافل از آنکه مادامی‌که میزان عرضه به شدت پایین است این مهم محقق نخواهد شد. در ضمن این استدلال زمانی معنا می‌دهد که در خصوص خودروهایی که خودروساز با زیان عرضه می‌نماید به کار رود اما در خصوص خودروهایی با قیمت بالا که قیمت عرضه آن توسط تولیدکننده پوشش‌دهنده سود منصفانه خودروساز است کاربردی ندارد.

وی  ادامه داد: طرح عرضه خودرو در بورس که پیشتر توسط گروهی از نمایندگان محترم مجلس مطرح گردید دارای دو بعد بود. یکی کشف قیمت واقعی خودرو در بازار و دوم اینکه  اضافه قیمت فروش نسبت نرخ مصوب صرف توسعه زیرساخت خودرو گردد. اما در طرح ارائه‌شده کنونی توسط خودروسازان در بورس، همه جوانب به صورت جامع دیده نشده است و صرفاً به اجرای پاره‌ای از آن طرح بسنده شده است.

محمودی با اشاره به  ماده هفتم قانون ساماندهی صنعت خودرو که 16/3/1401 توسط مجلس   شورای اسلامی ابلاغ شده گفت: طبق این ماده، شرکت‌های خودروساز موظفند هنگام فروش قیمت تمام‌شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام نمایند لذا ضروری است در خصوص سازوکار عرضه در بورس با توجه به قانون مذکور تمهیدات لازم اندیشیده شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد:‌ هرگونه عرضه خودرو با توجه به آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو منوط به بررسی ضوابط مرتبط از سوی مراجع ذی‌صلاح می‌باشد (که پیش از این نیز در نامه ارسالی به شرکت بورس کالای ایران در تاریخ 17/2/1401 توسط دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت نیز به آن تاکید شد). از سوی دیگر با توجه به لزوم عرضه در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، برای هرگونه عرضه خودرو ناشی از ازدیاد تولید در بورس لازم است تا از وزارت صمت مجوز گرفته شود که این اقدام نیز از طرف عرضه‌کنندگان خودرو در بورس انجام نشده است.

ایرنا

 

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها