ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱

30 مرداد 1401
پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش بانک اول شاخص کل بورس امروز یکشنبه افت ۰٫۶ درصدی معادل ۹ هزار و ۷۰۱ واحدی را تجربه کرد و به سطح یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز افت ۱٫۱ درصدی را ثبت کرد و در محدوده ۴۰۰ هزار واحدی رسید.

این افت شاخص کل هم‌وزن کمی خطرناک است. یعنی اگر فردا هم شاخص روند نزولی داشته باشد شاخص کل هم‌وزن وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی می‌شود. افت این شاخص برای سهامداران مهم‌تر و حیاتی‌تر از نزول شاخص کل بورس است. اغلب کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که با تغییر کانال شاخص هم‌وزن، مسیر بورس نزولی باقی می‌ماند.

 

از سوی دیگر نرخ بهره بین بانکی روند افزایشی را تجربه می‌کند. درست است این قیمت تاثیر مستقیمی روی معاملات بازار سرمایه ندارد اما به صورت روانی بازار را منفی کرده است. نرخ بازار بین بانکی امروز به ۲۱٫۳۱ رسید و نسبت به گذشته خود افزایش ۰٫۱۷ درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس فردا/ چه عواملی روی بورس اثر دارد؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه گفت: روند معاملات بورس فردا نیز همانند امروز متعادل و نوسانی است. زمانی که بازار سرمایه حجم نمی‌خورد نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت. بازار سرمایه در کوتاه مدت در شوک است.

وی اظهار کرد: نرخ بهره حقیقی با توجه به تورم منفی‌تر شده است. بازار در کوتاه مدت به نرخ بهره بین بانکی واکنش نشان داد. بورس واکنش بیش از اندازه به مسائل مختلف نشان می‌دهد. یعنی به اتفاقات حاشیه بازار بیش از اندازه بها می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بلند مدت بازار سرمایه به عقب‌ماندگی از تورم و عدم واکنش به گزارش خوبی صنایع بها خواهد داد. در حال حاضر p/e forward برخی از سهام به کمتر سه رسیده است. اما اکثر رشدهای ایران یک نوعی واکنش به تورم بوده است.

حق‌شناس تشریح کرد: بعد از اینکه اثرات اقدامات زودگذر بازار گذشت، بورس عقب ماندگی خودش را نسبت به بازار جبران می‌کند. البته این جبران وضعیت در بازه یک سال آینده است و می‌توان در یک سال آینده به رشد بورس امیدوار بود.

وی گفت: بازارهای مالی در خوش‌بینی و بد بینی در حال رفت و آمد هستند. اکنون نیز بورس از خوش‌بینی مفرد سال ۱۳۹۹ به بدبینی مفرد سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم.

اخبار مرتبط
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات