پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آخرین جزییات بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

30 مرداد 1401
آخرین جزییات بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

به گزارش بانک اول نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد (۱۲درصد سهم بیمه‌شده + ۲درصد کمک دولت)، تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد نیز که در حقیقت شامل ۱۴ درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را دربرخواهد گرفت. کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه (۲۰ درصد) نیز که شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شرایط سنی استفاده از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ (سال تمام) است. دانشجویان بیش از ۵۰ سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند؛ در صورتی که دانشجو (متقاضی) دارای ۱۰ سال سابقه قبلی باشد از شرط سنی معاف خواهد شد.

برای ثبت‌نام بیمه دانشجویان تامین اجتماعی ارائه کارت معتبر دانشجویی ضروری است و دانشجویان تحت پوشش درمان (به تبع بیمه پردازی والدین) می‌توانند بدون پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی هم برخوردار شود. بیمه‌شدگان دانشجو و جمعیت تحت تکفل این گروه نیز می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان به تعداد اشخاص تحت تکفل از امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد استفاده کنند.

پرداخت حق بیمه دانشجویی مانع دریافت مستمری بازماندگان نمی‌شود

یک دانشجو در صورت استفاده از مستمری بازماندگان، می‌تواند راساً بیمه‌پردازی نیز داشته باشد. پرداخت حق بیمه دانشجویی مانع از دریافت مستمری بازماندگان نخواهد بود. با پرداخت حق بیمه از طرف دانشجویان، سوابق بیمه‌ای برای این قشر ایجاد و محاسبه می‌شود و پس از اتمام دوران دانشجویی، دانش‌آموختگان می‌توانند سوابق بیمه‌ای خود را با اشتغال در کارگاه‌ها، اظهار شغل در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا بیمه پردازی به طور اختیاری تکمیل کنند.

طرحی که دانشجویان خارج از کشور را نیز تحت حمایت قرار داده و با راه‌اندازی کارگزاری‌های رسمی در کشورهای مختلف، به عنوان عوامل رسمی تامین اجتماعی درخواست محصلان ایرانی خارج از کشور را نیز پیگیری و دنبال می‌کند. اما آیا اتباع خارجی هم می‌توانند از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی استفاده کنند؟

دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می‌توانند به عنوان بیمه اختیاری کماکان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند. در صورت راه‌اندازی کسب و کار شخصی نیز  می‌توانند از بیمه حرف و مشاغل آزاد تأمین اجتماعی استفاده کنند

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: اتباع خارجی مشمول بیمه دانشجویان تامین اجتماعی نمی‌شوند و دانشجویان ایرانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد: دانشجویان برای استفاده از طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، باید مشمول نظام حمایتی نباشند؛ در واقع امکان بیمه‌پردازی همزمان در بیمه اجباری و بیمه دانشجویی وجود ندارد.

شکوری یادآور شد: دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می‌توانند به عنوان بیمه اختیاری کماکان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند همچنین در صورت راه‌اندازی کسب و کار شخصی، می‌توانند از بیمه حرف و مشاغل آزاد تأمین اجتماعی استفاده کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات ۳۹ هزار نفر از دانشجویان کشور تحت پوشش بیمه دانشجویی تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند. به منظور برقراری این بیمه نیازی به مراجعه حضوری شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی نیست و تمامی خدمات مورد نیاز به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.


ایرنا

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات