جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چگونه می توان با سهام بورسی وام گرفت؟

30 مرداد 1401
چگونه می توان با سهام بورسی وام گرفت؟

به گزارش بانک اول سامانه ستاره این امکان را فراهم کرده است که همه دارایی خرد و کلان افراد اعم از سهام بازار سرمایه و اوراق بهادار، اندوخته بیمه عمر و سنوات، اسناد املاک و خودرو، سکه، طلای امانی، سیم کارت و مواردی از این دست می‌تواند به عنوان وثیقه مورد استفاده عموم قرار گیرد.

کدام اموال در ستاره ضامن می‌شوند؟

در حال حاضر سهام بورسی به عنوان وثیقه سهام بورسی کاربرد دارند و آینده نزدیک قرار است سکه و گواهی سپرده، اندوخته بیمه عمر و سنوات، گواهی کسر از حقوق سازمان‌های دولتی و سندو خودرو و ملک به عنوان وثیقه قرار بگیرد.

مزیت ستاره

از مزایایی که برای توثیق الکترونیکی سهام این است که علاوه بر تسهیل شرایط دریافت وام، باعث ثبات بازار سرمایه می‌شود. چرا که باعث می‌شود مردم برای تامین مالی دارایی خود به جای آنکه دارایی خود را بفروشند و نقدینگی خود را از این بازار خارج  کنند می‌توانند آن را نزد بانک‌های خود وثیقه کنند و تسهیلات مورد نظرشان را بدون خروج پول از این بازار بگیرند. در حقیقت توثیق الکترونیکی سهام به عنوان یک پل ارتباطی بین بازار سرمایه و بازار پول است. در نتیجه این بانک‌ها هستند که به عنوان یکی از عوامل اصلی این فرآیند ایفای نقش می‌کنند.

 

اکنون سه بانک ملی، مهر و رسالت که در حوزه تسهیلات خرد پیشرو هستند به این سامانه ملحق شدند. به نوعی  آن را در درگاه‌های خود پیاده‌سازی کردند.  شرکت سپرده‌گذاری محدودیتی در خصوص ارائه این خدمات به بانک‌ها و عموم جامعه ندارد. اما در حال حاضر در حال تنظیم تفاهنامه‌هایی هستیم که علاوه بر افراد حقیقی، ظرفیت حقوقی این فرایند نیز تکمیل شود. پس از اعلان عمومی سایر بانک‌ها می‌توانند به این فرآیند ملحق شوند که تنوع این تسهیلات نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

 

نحوه استفاده از سامانه ستاره

 

وقتی سهامداران اقدامات اولیه را در بانک مربوطه خود تکمیل می‌کنند به صفحه خدمات بازار سرمایه مراجعه کرده و خدمت توثیق را انتخاب می‌کنند لازم به تذکر مجدد است که سهامدارانی می‌توانند از این مزایا استفاده کنند که سجامی باشند. پس از وارد شدن افراد به صفحه ثبت توثیق، رمز یک بار مصرفی را دریافت می‌کنند و این رمز به شماره موبایل سجامی آن‌ها ارسال می‌شود و به نوعی یک احراز اراده صورت می‌گیرد. با این حال همزمان با وارد کردن رمز یک بار مصرف، دارایی قابل توثیق خود را مشاهده خواهند کرد. میزان دارایی کل یا بخشی از آن دارایی قابل توثیق را انتخاب می‌کنند و سپس به صفحه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هدایت می‌شوند.

پس از ورود به صفحه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برخی شرایط و تعهدات است که سهامداران بورس با دقت و آگاهی کامل باید آن را مطالعه کنند و پذیرش شرایط و تعهدات را انجام دهند. پس از آن لازم است که فرد متقاضی پرداخت کارمزد را نیز انجام دهد و سپس در پایان فرآیند مجددا به صفحه بانک هدایت می‌شود.

سهامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که ارائه کلیه خدمات مرتبط با توثیق هوشمند در روزها و ساعات کاری قابل انجام است در واقع در پایان روز کاری تمامی درخواست‌هایی که از بانک‌های عاملی که این سرویس‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود و بعد از پردازش در سامانه‌های اطلاعاتی مربوطه نتیجه درخواست روز کاری بعد به بانک‌های مربوطه اطلاع‌رسانی می‌شود.

شرایط توثیق سهام بورس چیست؟

شرایط توثیق در بازار سرمایه به این صورت است که سهامداران محدودیت ناظر یا به اصطلاح دارایی فریز نداشته باشند. لازم است دارایی افراد قابل معامله و سپرده باشد و دارایی توقیف یا توثیق شده از قبل نداشته باشند. در صورتی که به تعهدات خود عمل نکنند و در حقیقت نکول اتفاق افتد. توسط بانک‌های مربوطه و بر اساس قراردادها دارایی سهامدار به فروش خواهد رسید.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات