جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پیش بینی بورس فردا ۶ مهر ۱۴۰۱

05 مهر 1401
پیش بینی بورس فردا ۶ مهر ۱۴۰۱

به گزارش بانک اول پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در روز دوشنبه برخلاف انتظارات ظاهر شد و توانست با برگشت از دومین ریزش سنگین خود در سال ۱۴۰۱، به مدار صعودی بازگردد. شاخص کل بورس در روز گذشته با افزایش ۰.۴۸ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مثبت اما ضعیف‌تر از شاخص کل، بازدهی مثبت ۰.۳۹ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات اما همچنان به روند ضعیف خود ادامه داد و به عدد ۲۲۱۹ میلیارد تومان بسنده کرد. بازار سهام در روز دوشنبه علی‌رغم معاملات مثبتی که پشت سر گذاشت، بازهم با خروج پول مواجه شد و کدهای حقیقی ۱۴۹ میلیارد تومان از سرمایه‌های خود را از بازار خارج کردند.

دلایل عمده برگشت بازار در روز گذشته را می‌توان به هردو مباحث تکنیکالی و بنیادی نسبت داد و این دو پارامتر هرکدام به نوعی به کمک بورس تهران آمدند تا پس از ۶ روز افت متوالی، شاهد برتری تقاضا نسبت به عرضه‌ها باشیم. این عوامل به گونه‌ای هستند که می‌توانند حداقل در کوتاه‌مدت به تداوم روند صعودی بازار سهام منجر شوند.

تکنیکالیست‌ها برمی‌گردند؟

پس از ریزش‌هایی که طی چند وقت اخیر در بورس تهران اتفاق افتاد، حمایت‌های تکنیکالی مهمی از جمله مرز ۱.۴ و ۱.۳۶ میلیون واحدی شکسته شد و شرایط را برای برگشت سخت‌تر کرد. در این میان اما تکنیکالیست‌ها از مدت‌ها قبل محدوده ۱.۳۲ میلیون واحد را در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی، به عنوان حمایت مستحکمی عنوان می‌کردند که به نوعی آخرین سنگر بورس تهران نیز در میان‌مدت شناخته می‌شد و شکست آن می‌توانست تا مدت‌ها بازار سرمایه را در روند نزولی نگه دارد.

همانطور که در تصویر زیر نیز پیداست، محدوده‌ای بین ۱.۳۲ تا ۱.۳۳ میلیون واحدی از لحاظ تکنیکال کلاسیک، محدوده مهمی از لحاظ حمایت استاتیک و داینامیک است که کندل‌ها نیز پس از ریزش روز شنبه به آن رسیدند و روز دوشنبه شاهد برگشت از این ناحیه بودیم. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این حمایت حداقل در کوتاه‌مدت بتواند مانع از ریزش بیشتر شود و شاخص کل بورس را با بازدهی مثبت همراه کند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

یک قدم تا صورت‌های مالی تابستان

اکنون پس از گذشت دو فصل از سال ۱۴۰۱ و عملکردی که شرکت‌ها در نیمه اول سال داشته‌اند، بورسی‌ها در انتظار انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها در فصل تابستان هستند. اگرچه انتظارات برای عملکرد برخی از شرکت‌ها در دومین فصل سال به دلیل وجود مشکلاتی همچون قطعی برق، ریزش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و... به خوبی فصل بهار قلمداد نمی‌شود اما همچنان می‌توان انتظار شناسایی سودهای خوبی را برای آن‌ها داشت. در آخرین گزارش اجماع تحلیلگران، پیش بینی شده است که اکثر شرکت‌های خارجی با کاهش سودآوری نسبت به فصل گذشته مواجه شوند اما در شرکت‌های داخلی شرایط بهتری انتظار می‌رود.

از نگاهی دیگر نسبت قیمت به سود (P/E) کلیت بازار نیز به محدوده‌های جذاب و تاریخی خود نزدیک شده است. نسبت P/E ttm که از حاصل تقسیم قیمت به سود چهار فصل گذشته تشکیل می‌شود، با انتشار صورت‌های مالی تابستان (با توجه به اینکه سود شرکت‌ها نسبت به تابستان سال گذشته افزایش خواهد داشت)، با کسر بزرگتری مواجه خواهد شد که این نسبت را به سمت اعداد پایین‌تری هدایت می‌کند. نسبت P/E ttm بورس تهران براساس معاملات روز دوشنبه، ۶.۱ واحد است و P/E forward نیز طبق آخرین گزارش هفتگی کیان در محدوده ۵.۳ واحد قرار دارد که هر دو از لحاظ تاریخی در محدوده‌های جذابی قرار گرفته‌اند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که سهامداران و فعالان بازار سرمایه حتی زودتر از انتشار صورت‌های مالی به پیشواز خرید سهامی بروند که هم از لحاظ این نسبت در محدوده جذابی قرار دارند و هم چشم‌انداز سودآوری خوبی را برای ادامه سال خواهند داشت.
از این رو می‌توان انتظار می‌رود بورس تهران در روز چهارشنبه نیز به روند مثبت خود ادامه دهد هرچند که همچنان شرایط عدم اطمینان در مباحث سیاسی و اقتصادی کلان وجود دارد و اجازه صعودهای پایدار را به بازار سرمایه نمی‌دهد.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات