پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ممنوعیت فروش بازارگردان‌ها بازار سرمایه را تقویت کرد

07 مهر 1401
ممنوعیت فروش بازارگردان‌ها بازار سرمایه را تقویت کرد

به گزارش بانک اول قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه  گفت: در روز شنبه شاهد سقوط شدید بازار سهام بودیم به طوری که تقریبا می‌توان گفت تمام نماد‌ها قرمز پوش شدند این موضوع موجب شد تا در روز کاری بعد یعنی در روز دوشنبه سازمان بورس ممنوعت فروش بازارگردان‌ها را به اجراء بگزارد.

صادقی گفت: این مصوبه سازمان بورس جو مثب ذهنی را در معامله گران بازار سهام را ایجاد کرد به طوری که شاخص کل بورس در روز دو شنبه و روز چهار شنبه مثبت شد.



این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در سبز پوش شدن بازار سهام تاثیر خودرو ساز‌ها بسیار مشهود بود به طوری که می‌توان عنوان کرد که شاخص کل بورس سوار بر نماد‌های خودرویی سبز پوش شده است.



این تحلیل گر بازار‌های مالی افزود: اما باید دقت کرد سبز پوش شدن خودرو ساز‌ها دلیل بنیادی ندارد بلکه عامل سبز پوش شدن خودرو ساز‌ها خبر‌هایی است که در حاشیه خودرو ساز‌ها به وجود آمده است.



صادقی گفت: دو نماد سایپا و ایران خودرو دو لیدر بازار سهام به شمار می‌رود که با تقویت واگذاری این دو شرکت به بخش خصوصی موجب شده است اقبال آن‌ها برای رشد قیمتی افزایش یابد. از طرف دیگر این دو نماد بورسی حاشیه‌های زیادی دارند و با خبر بالا و پایین می‌شوند بنابراین ریسک آن‌ها زیا داست و احتمالا رشد قیمتی خودرو ساز‌ها موقتی است.



این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که یکی از ریسک‌های بازار سرمایه کاهش شدید قیمت نفت است گفت: کاهش شدید قیمت نفت موجب خواهد شد تا کرک اسپرد برخی از محصولات پالایشگاهی کاهش یابد و این مضوع کاهش سود آوری شرکت‌های پالایشی را در بر خواهد داشت.



وی افزود: بازار سرمایه در حال حاضر منتظر صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی است تا تاثیر کاهش قیمت نفت بر شرکت‌های بورسی را بررسی کند. همچنین در این زمینه فروش ماهیانه نماد‌های پالایشی کمک زیادی برای برآورد سود آوری پالایشگاه‌ها خواهد داد.



این مدرس بازار سرمایه با اشاره به این که یکی از عوامل تقویت شاخص کل بورس در2 روز کاری گذشته جلوگیری از افزایش نرخ سود سپرده بوده است گفت: معاون نظارت بانک مرکزی در روز دوشنبه خبر داده بود که بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، به هیأت انتظامی بانک‌ها معرفی می‌شوند. با این اقدام بانک مرکزی یکی از ریسک‌های بزرگ بازار سرمایه در حال مرتفع شدن است و اگر سیاست جلوگیری از افزایش نرخ سود سپرده تداوم یابد احتمالا شاهد ادامه تقویت شاخص کل بازار سرمایه خواهیم بود.



لازم به ذکر است که در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس با ۱۲ هزار و ۱۱۵ واحد افزایش به یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با رشد ۴۴۶۶ واحدی، رقم ۳۹۲ هزار و ۴۹۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۲۵۶ هزار معامله انجام شد که ۲۷ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال ارزش داشت. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۷۸ واحدی همراه شد و روی رقم ۱۸ هزار و ۳۶۲ واحد ایستاد./ایبنا

 

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات