چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

درج عبارت "بابت تضمین وام" در متن چک حیاتی است

24 خرداد 1401
درج عبارت "بابت تضمین وام" در متن چک حیاتی است

به گزارش بانک اول احتمالاً شما نیز تاکنون با این موضوع مواجه شده اید که در هنگام ضمانت تسهیلات در شبکه بانکی کارمند شعبه بانک از شما می خواهد که وجه چک با متن مورد نظر آنها درج شده و به هیچ وجه عبارت بابت تضمین وام در آن درج نشود. 

خوب است بدانید که درج عبارت بابت تضمین وام در متن چک به لحاظ حقوقی و کیفری در دادگاه ها دارای اهمیت فوق العاده خواهد بود و به همین جهت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به هنگام دریافت چک ضمانت تسهیلات از ضامن و وام گیرنده می خواهند که در متن شرکت فقط نام بانک درج شود و کلمه اضافه دیگری در آن آورده نشود. 

بر طبق قانون, چک در موارد زیر قابل تعقیب کیفری نبوده و در دادگاه ها باید به لحاظ حقوقی پیگیری شود: اگر ثابت شود که چک مورد مناقشه و برگشتی سفید امضا بوده است و نیز اگر وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد. 

اگر ثابت شود چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است که این همان درج عبارت بابت تضمین وام در متن چک خواهد بود. به عنوان مثال صادر کننده چک می نویسد" در وجه بانک الف بابت ضمانت تسهیلات ..." در این هنگام در صورتی که چک مربوطه توسط بانک برگشت زده شود پیگیری قضایی از طریق حقوقی باید صورت پذیرد و قابل تعقیب کیفری نیست. 

همچنین اگر ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد که در این مورد نیز این چک قابل تعقیب کیفری نبوده و باید به لحاظ حقوقی پیگیری شود.

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
وحید شهبازی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

من تو بانک خواستم بنویسم بابت ضمانت اما متاسفانه نگذاشتند

محمد پوری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام رعایت این موضوع خوبه . ولی وقتی بانکها قبول نکنند که در متن چک عبارت (( بابت تضمین )) نوشته شود ، چاره ای جز عمل به خواسته بانکها وجود ندارد. لطفا این موضوع را به بانک مرکزی بگوئید ، نه به متقاضیان و مردم.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها