جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پرداخت وام تا ۵ میلیارد تومان به روستائیان با فرصت یک ساله اشتغالزایی

24 خرداد 1401
پرداخت وام تا ۵ میلیارد تومان به روستائیان با فرصت یک ساله اشتغالزایی

 به گزارش بانک اول به نقل از تسنیم-اصغر نورالله زاده درباره جزئیات طرح 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی گفت: برخی رسانه ها این طرح اشتغالزایی دولت را برداشت از صندوق قلمداد می کنند در صورتی که اینچنین نیست، صندوق توسعه ملی این مبلغ را در اختیار بانک های عامل و صندوق کارآفرینی امید قرار می دهد تا نسبت به پرداخت تسهلات قرض الحسنه اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی اقدام صورت گیرد. وی در پاسخ به اینکه آیا روستاها توان جذب دارند گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در استان‌ها 8 درصد است اما این به معنای وضعیت مناسب روستاها در اشتغال نسبت به شهرها نیست چراکه نرخ بیکاری کمتر در روستاها نسبت به مناطق شهری، به دلیل مهاجرت روستائیان به شهرها برای اشتغال است.

نورالله زاده در پاسخ به اینکه آیا این طرح مانند سایر طرح های پرداخت اشتغالزایی است گفت:این طرح پرداخت تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه وبه صورت ریالی است. آیین نامه پرداخت تسهلات در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است. موارد مصرف آن بیان شده است. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه پیش نویس اجرای طرح 1.5 میلیارد دلاری با همکاری معاونت توسعه روستایی و سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است و در حال حاضر آماده طرح در مجلس است گفت: قرار است این تسهیلات به مناطق روستایی و کمتر برخوردار پرداخت شود،محوریت عمده پرداخت این تسهیلات مشاغل خرد و کوچک است. قرار است این آئین نامه به گونه ای تصویب شود که برای مشاغل خرد و کوچک و متوسط قابلیت اجرایی شدن داشته باشد. وی درباره سقف پرداخت تسهیلات گفت:سقف پرداخت تسهیلات برای یک طرح 5 میلیارد تومان است.

حداقل آورده متقاضیان برای تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان، باید 10 درصد از تسهیلات درخواستی باشد به عنوان مثال اگر فردی تقاضای دریافت 100 میلیون تومان برای طرحی داشته باشد باید حداقل 10 میلیون تومان آورده داشته باشد. نورالله زاده افزود: حداقل آورده متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی بیش از 100 میلیون تومان را 20 درصد از کل تسهیلات درخواستی باشد. افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند متقاضی این تسهیلات باشند، ضمن اینکه حتی چند فرد در یک روستا یا مناطق محروم می‌توانند با مشارکت یکدیگر نسبت به دریافت یک فقره تسهیلات اقدام کنند تا ضمن تقسیم حداقل آورده بین متقاضیان، اشتغال منطقه مورد نظر نیز با اشتغال افراد رونق بیشتری بگیرد. وی با بیان اینکه مهلت متقاضیان برای ایجاد شغل و اجرای طرح یک سال بعد از دریافت تسهیلات است گفت: احداث یک واحد تولیدی یا تأمین و تجهیز ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی می تواند طرح های متقاضیان باشد،تسهیلات به صورت مرحله‌ای به تناسب پیشرفت فیزیکی طرح مورد نظر پرداخت می‌شود. نورالله زاده با بیان اینکه مدت بازپرداخت این تسهیلات حداقل 3 سال و حداکثر 5 سال تعیین شده است ادامه داد: پرداخت این تسهیلات از صندوق توسعه ملی در اشتغال روستاها، مناطق محروم، مناطق مرزی و عشایری تحرک ایجاد می کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: با توجه به جمعیت زیادی که وارد بازار کار می شوند و ضرورت ایجاد بستر مناسب برای اشتغال جوانان، کمبود منابع مالی صندوق، به عنوان یکی از موثرترین حامیان جوانان جویای کار،‌ فعالیت این صندوق را با مشکل مواجه ساخته است. وی درباره مشکلات اشتغال در کشور گفت: از جمعیتی بالغ بر 17 میلیون نفری در کشور به سر می برند، بین 15 تا 29 سال سن دارند و حدود 51 درصد این جمعیت را بانوان تشکیل می دهند؛ اگر فرض کنیم 10 درصد این مخاطبان را در مقیاس تولیدات کوچک خانگی و کارگاهی حمایت مالی کنیم، بازهم صندوق توان مالی برای ارائه خدمت به این تعداد را ندارند.

نورالله زاده ادامه داد: اگر سرانه ایجاد اشتغال برای هر فرد را 20 میلیون تومان در نظر بگیریم نیازمند حدود هفت هزار میلیارد تومان منابع در هر سال در طی برنامه ششم توسعه می باشیم ولی منابعی که ما داریم سالانه یک هزار میلیارد تومان است که آن هم از محل بازگشت اقساط می باشد و این موضوع ، مهم ترین دلیلی است که نمی توانیم حتی بخش کوچکی از جوانان متقاضی را حمایت کنیم. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: اگر این اتفاق در طول برنامه ششم رخ بدهد و منابعی در اختیار این صندوق قرار گیرد یا ما بتوانیم به عنوان عاملیت صندوق توسعه ملی باشیم تا طرح های خرد به صورت ریالی، همچون طرح های بزرگ و ارزی در این صندوق سهمی داشته باشند، می توانیم برای تعداد زیادی از جوانان فرصت کسب و کار ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه جوانان باید از صندوق توسعه ملی سهم داشته باشد افزود:

جوانی که کارگاه کوچک راه اندازی می کند باید از صندوق توسعه ملی سهمی داشته باشد ولی نظام قانونگذاری ما هیچ وقت به این موضوع توجهی نکرده است و در قانون آورده اند که فقط کسب و کارهای بزرگ و متوسط آن هم به صورت ارزی از صندوق توسعه ملی می توانند تسهیلات دریافت کنند. نورالله زاده با بیان اینکه نظام قانونگذاری کشور باید طوری طراحی شود که امکان بهره‏ مندی طرح‏ های خرد هم از منابع صندوق توسعه ملی فراهم شود اظهار داشت: تجربه نشان می دهد مشاغل خرد و کوچک ظرفیت تبدیل شدن به مشاغل بزرگ و کمک به اشتغالزایی را دارند. زمان اجرای این طرح مشخص نیست، چرا که مجلس باید طرح را تصویب کند، پس از آن و تأمین اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی، ظرفیت پرداخت تسهیلات را داریم.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مجتبی موحدی راد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

شمافقط شعارحمایت ازتولیدمیدیدمن تومناطقدمحروم یه شرکت زدم با217سهامدار10درصدوامم به حساب ریختم پس چرایک ساله باوجوداینکه طرحم به تصویب رسیده تسهیلاتی پرداخت نمیکنید.فقط مردمومسخره کردین وقول علکی میدین

متقاضی وام
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام من یک ساله متقاضی وام ازیکی از شعبات شما درشهری هستم بخدا پوستمو کندن .بخاطر 100میلیون وام هم سند گذاشتم هم دو تا ضامن اوردم هم به من گفتن برای هرسررسید وام باید چک پرداخت کنی .کاشکی کمی هم به شعبات ووثایق دریافتی شون هم رسیدگی کنین .هرچندکه میدونم بی فایده است .ولی شاید ...

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها