چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

در نبرد میان گوگل،آمازون و فیسبوک با بانک ها:بیت کوین برنده است

24 خرداد 1401
در نبرد میان گوگل،آمازون و فیسبوک با بانک ها:بیت کوین برنده است

شرکت‌های اینترنتی با استفاده از تکنولوژی و داده­ های بهتر که توسط بیت‌ کوین به جای پول رایج فراهم شده، می­توانند خدمات با کیفیت‌تری نسبت به بانک­ها ارائه کنند. در غیر این صورت، نه تنها پیچیدگی و عیوب ذاتی در ارزهای رایج باقی می‌ماند، بلکه بدتر هم می‌شود.

صنعت بانکداری بی ثبات و متزلزل است.

جریان­های خبری حاکی از آن است که صنعت بانکداری تحت فشار می­باشد. بانک­های بزرگ در حال کم کردن پست‌های شغلی می‌باشند. به گزارش رویترز، با توجه به منابع معتبر، HSBC در این هفته 100 کارمند ارشد خود در بخش سرمایه‌گذاری در سراسر جهان را اخراج کرده است.

همچنین HSBC و دیگر بانک­ها با تنش­های عصبی در حال توسعه استراتژی­های خود می­باشند تا از ضربات و تاثیرهای Brexit جان سالم به در برند.

بانک­ها کماکان از کمک‌های مالی مالیات‌دهندگان استفاده می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، “بانک­های ایتالیا با بدهکاران بانکی کشمکش دارند و مبلغ این بدهی‌ها 360 میلیارد یورو می­باشد، این موضوع سودآوری را کاهش می‌دهد و باعث سلب اطمینان سرمایه­ گذاران شده است. ملی‌سازی مونت‌پاشی به عنوان یک راه­ حل دولتی می­تواند باعث نجات وام دهندگانی از جمله ونتو بانکا SPA و بانکا پوپولار دی ویچنزا شود. ”

واسطه‌های اجتماعی ارائه‌کننده سرویس‌های مالی

وام‌های بد (بدهکاران بانکی)، سود کم، و Brexit تنها مشکلات پیش روی صنعت بانکداری نیست. اگر بانک‌ها بخواهند مزایای رقابتی فراهم کنند و از رقبای بالقوه خود نظیر واسطه­ های اجتماعی جلو بزنند، باید به نوآوری بپردازند تا اساسا خدمات آن­ها ساده ­تر و با سود کمتر شود.

به عنوان مثال، درخواست یک وام سرمایه درگردش از بانک­های سنتی یک فرایند پیچیده و وقت‌گیر است. علاوه بر این، بانک ها پرخرج هستند و حتی ممکن است مقدار وام آن­ها برای کسب و کار شما کم باشد.

بر طبق گزارشات کارآفرینان رانده شده از آمریکا، جان دی‌‍مرکیو، تحلیلگر بازاریابی و توسعه دهنده وب: “نرخ بهره (سود) وام کسب و کارهای کوچک در بانک­های سنتی بسیار بالا است، و مقدار بودجه برای ارائه وام مورد نیاز کسب و کار اغلب کافی نیست،”. “نرخ بالای سود وام‌های بانکی اغلب مانع گسترش کسب و کار می‌شود، زیرا آن کسب و کار نه تنها به وام بانکی نیاز دارد بلکه باید بودجه خود را از منابع مالی دیگر هم تامین کند. ”

شبکه های اجتماعی بزرگ می توانند به موسسات مالی (بانک) تبدیل شوند.

در حال حاظر خرده‌فروشان و کارآفرینان کوچک پشتیبان­های مالی پیدا کرده ­اند، البته این پشتیبان­ها بانک‌های سنتی نیستند، بلکه منابع غیرمتعارفی هستند که در حوزه اینترنت کار می­کنند. آمازون به کسب و کارهای کوچک وام می­دهد. در واقع، در سال 2016، “فروشندگان آمازون در سراسر جهان از وام­های آمازون برای سرمایه‌گذاری استفاده کرده‌اند و این وام­ها منجر به رشد فروش بالغ بر 4 میلیارد دلاری شده است.

در یک بیانیه مطبوعاتی آمازون در خصوص نحوه وام­دهی اینگونه بیان شده است که: وام کسب و کار به فروشندگان دعوت شده آمازون ارائه می­شود تا به رشد کسب و کار آن­ها کمک کند. آمازون مدت زمان طولانی است که خدمات کارت اعتباری را ارائه کرده است و در حال حاضر تلاش می­کند تا تعداد کاربران کارت اعتباری خود را افزایش دهد.

اخیرا، در ژانویه سال 2017، آمازون ویزا کارت را به عنوان یکی از خدمات خود معرفی کرده است، مزایای این کارت عبارتند از: تخفیف 5 درصدی برای تمام خریدها از سایت amazon.com، 2٪ تخفیف در رستوران­، پمپ بنزین، و داروخانه­ ها، و 1٪ تخفیف در خرید از کلیه فروشگاه­های دیگر. علاوه بر این مزیت­ها باید عنوان کنیم که بابت هزینه شارژ سالانه کارت هم هیچ مبلغی کسر نمی­شود.

گوگل از طریق بازوی سرمایه­ گذاری خود، GV، استارتاپها را به مهندسان، طراحان، پزشکان، دانشمندان، بازاریابان، و سرمایه­ گذاران همکار ارائه می­کند تا از آن­ها برای رسیدن به موفقیت پشتیبانی کند.

در اکتبر سال 2016، از سمت بانک مرکزی ایرلند به فیس‌بوک یک مجوز برای اجرای سرویس­های اعتباری اهدا شد. در ابتدا شبکه های اجتماعی خدمات مالی سنتی بانک­های خارج از رده را ارائه می­کردند، ولی اخیرا موسسات مالی مورد توجه شبکه های اجتماعی قرار گرفته­ اند و با هم ارتباط برقرار کرده ­اند.

در یک گزارش خبری والدن سو، ویراستار ارشد خبری لینکدین از فردی پرسید: آیا گوگل، آمازون و فیس‌بوک تبدیل به بانک خواهند شد؟ لاندا گرمبی یکی از خوانندگان این خبر در پاسخ گفت: اینکه گوگل، آمازون و فیس­بوک مانند بانک­ها اقدام می­کنند خبر جدیدی نیست. همچنین تارون سوخانی تأکید کرد که آنها در حال حاضر بانک هستند، آنها حتی تمام اطلاعات ما را دارند!

 وجه رایج در اینترنت بیت‌کوین است.

استفاده از فرآیندهای کسب و کار سنتی و پول بدون پشتوانه، حتی اگر با آخرین تکنولوژی­ های روز دنیا هم انجام شود، واقعا برای مشتریان کارساز نیست. در واقع، استفاده از سیستم پولی سه هزار ساله بدون پشتوانه با اقتصاد دموکراتیک، بدون مرز و دنیای دیجیتالی که سریعا در حال تغییر است، سازگار نمی­باشد.

از سوی دیگر، بیت‌ کوین مزایای زیادی در سیستم مالی اینترنت اشیاء فراهم می­کند که عبارتند از: شفافیت، تمرکز زدایی، بی طرفی، و امنیت. بیت‌کوین همچنین هزینه ­ای زیادی برای انجام تراکنش­ها و شارژ کسر نمی­کند

. بنابراین، با توجه به اینکه شبکه ­های اجتماعی و شرکت­های اینترنتی همچنان به گسترش خدمات مالی خود می­پردازند، پس تهدیدی برای بانک­های سنتی به حساب می­آیند. با ارائه خدمات زمان حقیقی (به موقع و بدون تاخیر)، بدون محدودیت مکانی و بدون حاشیه توسط بیت‌ کوین و فن­آوری بلاکچین آن، شبکه های اجتماعی و شرکت­های اینترنتی در نهایت می­توانند بر بانک­ها مسلط شوند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها