جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March
24 خرداد 1401
طرح مسکن ملی

به گزارش بانک اول  ثبت نام طرح ملی مسکن از v,c ۱۸ آبان در چهار استان قم، سیستان و بلوچستان، خراسان های شمالی و جنوبی آغاز شد و به مرور در سایر استان ها نیز نام‌نویسی انجام می شود.

طرح مسکن ملی چیست؟

طرح مسکن ملی ایده دولت جدید (یازدهم و دوازدهم) برای تکمیل طرح نیمه‌تمام مسکن مهر بود که برای خانه‌سازی در درون شهرها و بر اساس نیاز متقاضیان طراحی شده است. با اجرای این طرح زمین‌هایی که در تملک دولت است اختصاص داده می‌شود و ایرادات اقتصادی مسکن مهر تکرار نشود. مجموع کل مسکن‌های این طرح ۴۰۰ هزار واحد است که در مرحله اول قرار است ۱۸۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شود.

در طرح ملی مسکن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد به متقاضیان این طرح یا سازنده‌های آن پرداخت می‌شود. دوره مشارکت مدنی (ساخت مسکن) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداكثر 12 سال پرداخت می‌شود.

متقاضیان باید در سامانه طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند، کد رهگیری بگیرند و منتظر اعلام نتیجه توسط سامانه پیامکی باشند. در این مرحله ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نام‌نویسی می‌کنند و سپس اهالی کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان ثبت‌نام می‌کنند و در مرحله سوم نیز چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد در نوبت قرار می‌گیرند. زمان نام‌نویسی شهروندان استان‌های تهران و البرز هم بعدا اعلام می‌شوند.

چطور در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنیم؟

به سامانه طرح اقدام ملی تامین مسکن رجوع کنید و شرایط نام‌نویسی را دقیق مطالعه کنید. برای ثبت‌نام نیاز به مدارکی هست که باید در فرصت سه‌روزه تهیه و بارگذاری شود.

 

شرایط ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

  • متقاضی و افراد تحت تکفلش، نباید از سال ۱۳۸۴ تا امروز، زمين مسكونی يا واحد مسكونی داشته باشند.
  • متقاضی و افراد تحت تکفلش نباید از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا امروز از هيچ يك از امكانات نهادهای عمومی غيردولتی مربوط به تأمين مسكن (شامل زمين، واحد مسكونی و يا تسهيلات يارانه‌ای خريد و يا ساخت واحد مسكونی) استفاده كرده باشد.
  • متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد. زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن هستند.
  • متقاضی باید حداقل 5 سال در شهری که درخواست می‌دهد ساکن باشد. در شهرهای جديد هم سابقه سكونت حداقل 5 ساله در شهر جديد مورد تقاضا يا در شهر مادر، ملاک است.
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه، بدحسابی و…)
  • متقاضی باید توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانكی که در اجرای این طرح داده می‌شود) داشته باشد.
  • متقاضی باید امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزينه ساخت (مازاد بر تسهيلات بانكی) یعنی در حدود ۷۰ میلیون تومان را دارا باشد.
  • متقاضی باید بتواند اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را پرداخت کند.

 

مدارک موردنیاز ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

  • وارد کردن مشخصات کامل تمامی افراد تحت تکفل مثل همسر و فرزندان الزامی است؛ کد ملی، شماره شناسنامه، شماره سریال شناسنامه را همراه داشته باشید.
  • ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر (اجاره‌نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و….)
  • ارائه و اسکن اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
  • ارائه و اسکن اصل شناسنامه متقاضی و همسر
  • ارائه و اسکن گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
  • ارائه و اسکن اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
  • تمامی این مدارك توسط ثبت‌احوال و وزارت مسکن راستی‌آزمایی می‌شود و در زمان نهایی شدن ثبت‌نام اصل آنها دریافت و مطابقت داده می‌شود.

کد رهگیری دریافت شده از سامانه را یادداشت یا چاپ کنید و در حفظ آن دقت کنید چون تنها راه پیگیری پرونده شما همین شماره است. توجه داشته باشید ثبت‌نام شما زمانی انجام گرفته که پرداخت موفق در سامانه انجام گرفته باشد.

شماره پیامک سامانه 9830007100 فعلا تنها راه ارتباطی وزارت مسکن و شهرسازی با متقاضیان است و تنها پیامک‌های این سامانه مورد تایید است. مراقب کلاهبرداران باشید.

 

کدام استان‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

ثبت‌نام طرح مسکن ملی -همانطور که بالاتر خواندید- فعلا در استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز می‌شود. از نیمه دوم هفته هم متقاضیان در کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان نام‌نویسی می‌کنند و هفته بعدی هم اهالی چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد می‌توانند ثبت‌نام کنند.

 

قیمت و متراژ خانه‌ها در طرح مسکن چگونه و چقدر است؟

قیمت واحدهای طرح ملی مسکن چقدر است؟

در طرح اقدام ملی، سبد متنوعی طراحی شده است که پروژه‌های مشارکتی، بخش کوچکی از آن خواهد بود و اغلب پروژه‌ها یا براساس واگذاری زمین ۹۹ ساله یا براساس قیمت تمام شده فروش اقساطی است. معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح این اقدام دولت با ذکر مثالی گفته است: «کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ملک شخصی دارند و می‌خواهند بازسازی کنند، بسته تشویقی شهرداری در پروانه به آنها اختصاص می‌یابد. یک نوع دیگر در شهرهایی است که دولت امکان تامین زمین دارد که واگذاری ۹۹ ساله انجام می‌شود و در حقیقت زمین رایگان به متقاضیان اختصاص می‌دهیم.»

محمودزاده تصریح کرده است: «عمده بحث روی فروش اقساطی زمین است؛ یعنی ساختمان با قیمت تمام شده با سازنده توافق می‌شود. با توجه به طول دوره ساخت که حدود دو سال ممکن است زمان ببرد، بخشی از هزینه اجرا از طریق تسهیلات تامین می‌شود و بخشی هم خود شخص باید آورده واریز کند. درخصوص قیمت زمین، حداقل دو سال تنفس می‌دهیم و بعد به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌کنیم که با یک رقم خیلی جزئی، مالک زمین می‌شوند.»

او، «قیمت واحدها را متناسب با شرایط هر پروژه دانسته و گفته است: «ما برای متقاضیان قدرت انتخاب گذاشته‌ایم. اولا احداث خانه‌ها بر اساس الگوی مصرف است، اما به هر حال واحدهای متنوعی را بنا به سلیقه متقاضیان ارایه می‌کنیم. واحدها بر اساس قیمت تمام شده بازار خواهد بود و دولت در این فرآیند نه تنها سودی نمی‌برد، بلکه یارانه و زمین هم در اختیار می‌گذارد. فقط یک سود جزئی به سازندگان می‌رسد. هدف نهایی دولت این است که مردم صاحب خانه شوند.»

نذر نکرده‌ایم زمین در اختیار عده‌ای کاسب بگذاریم

وزیر راه و شهرسازی نیز در تازه‌ترین اظهارنظر درباره جزییات طرح اقدام ملی مسکن گفته است: «ساخت و سازها در استان‌های مختلف آغاز شده و مساله مهم این است که جامعه هدف به صورت دقیق شناسایی و ثبت‌نام شوند تا اقدامات غربالگری صورت گیرد.»

محمد اسلامی با بیان این‌که در طرح ملی مسکن هدف ما جامعه فاقد مسکن هستند که زمینه تامین آن فراهم آید، متذکر شده است: «در برخی شهرها کار به خود مردم واگذار می‌شود.‌ پروژه‌هایی را به شرکت‌های سازنده واگذار کرده‌ایم و طبق زمانبندی تعیین شده، مردم قادرند مسکن خود را در زمان مورد نظر ابتیاع کنند.»

وی با بیان این‌که ما قصد نداریم کار جدیدی انجام دهیم و هر آنچه مدنظر است، در قانون ساماندهی زمین و مسکن به وضوح روشن شده، گفته است: «وزارت راه و شهرسازی نیز در این روند دخالت دارد؛ به عنوان طرف مشارکت قرارداد را امضا و ضوابط را تعیین می‌کنیم؛ اما نذر نکرده‌ایم زمین را در اختیار عده‌ای کاسب بگذاریم. ما تکلیف قانونی داریم که مردم را خانه‌دار کنیم و لذا وزارت راه طبق شیوه‌نامه در این حوزه مشارکت می‌کند. همچنین در مدلی دیگر زمین را ۹۹ ساله واگذار می‌کنیم و بر اساس غربالگری قشر متقاضی، اقدامات نرم افزاری را صورت داده تا ارائه مسکن را متناسب با جامعه هدف پیش بریم.»

اسلامی متذکر شده است: «برخی توقع دارند وزارت راه زمین را واگذار کرده و خودشان اقدام کند، در حالی که وزارت راه باید اعمال نظارت کند تا مطمئن شود مردم خانه‌دار می‌شوند.»

هنوز در سامانه اطلاعات دقیقی در این زمینه مطرح نشده ولی آنطور که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی به رسانه‌ها گفته این اطلاعات را می‌تواند نوشت:

  • در طرح اقدام ملی تامین مسکن، تمامی واحد‌ها بر اساس الگوی مصرف بین ۷۵ تا ۸۰ متر طراحی شده است.
  • قیمت هر متر مربع خانه، بسته به شرایط واحد مسکونی و ساختمان متفاوت است. قیمت‌ها بر اساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت خواهد بود. به خصوص که متقاضیان خود نوع مصالح را انتخاب می‌کنند.
  • پیش‌بینی این است که قیمت متوسط ساخت هر متر مربع خانه در طرح ملی مسکن بین یک و نیم میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در  آپارتمان در نظر گرفته شود.
  • قیمت تمام شده خانه‌ها در طرح اقدام ملی مسکن اگر یک واحد آپارتمان ٧٥ متری در نظر بگیریم حدود ٢٠٠ میلیون تومان می‌شود.
  • در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام شده باید توسط متقاضی پرداخت شود که به عددی حدود ۶۶ میلیون تومان می‌رسیم.
  • برای برخی واحدهایی که در قالب بهره‌گیری از منابع بانک مسکن باشد، وام ۷۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته خواهد شد. اقساط این وام برای وام ۷۵ میلیون تومان یک میلیون و ۲۰۰ هزار و برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها در طرح اقدام ملی مسکن سود ۱۸ درصد خواهد بود و فروش اقساطی آن ۱۲ سال است.

 

تفاوت مسکن مهر با مسکن ملی

  1. اولین تفاوت در شیوه مشارکتی ساخت این بناهاست. دولت از منابع دولتی که باعث ایجاد تورم می‌شود استفاده نمی‌کند و متقاضی و سازنده بیشترین سهم را در اجرای این پروژه دارند. در طول اجرای این طرح، سهم دولت کمتر از 25 درصد خواهد بود است.
  2. دومین تفاوت در جانمایی، تعداد واحدها، امکانات و سایر مشخصاتی است که مسکن ملی دارد. در این طرح، زمین‌های بلااستفاده و خارج از شهرها که هیچ زیرساخت و امکاناتی نداشتد، در نظر گرفته نشده. مسکن ملی در درون شهرها، در بافت‌های فرسوده، شهرهای جدید و همین‌طور شهرهایی با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته خواهد شد.
  3. سومین تفاوت هم در شکل و شمایل این طرح است؛ برخلاف مسکن مهر که اساس بر ساختمان‌های بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه بود، تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد شد.

زمان آغاز ثبت نام طرح مسکن ملی در تهران

محمود زاده: زیرساخت‌ها و شرایط ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید فراهم شده و این روند را که قبلا تصور می‌کردیم اواخر آبان ماه باشد، جلو انداخته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فرآیند ثبت‌نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن در تمامی شهرهای جدید از جمله شهرهای اطراف تهران، هفت تا هشت روز دیگر آغاز می‌شود.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زیرساخت‌ها و شرایط ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید فراهم شده و این روند را که قبلا تصور می‌کردیم اواخر آبان ماه باشد، جلو انداخته‌ایم. بر این اساس هفت تا هشت روز دیگر ثبت نام در شهرهای جدید از جمله شهرهای جدید اطراف تهران آغاز خواهد شد.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها