پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

سو استفاده ازحساب های بانکی

24 خرداد 1401
سو استفاده ازحساب های بانکی

به گزارش بانک اول، بعد از اینکه چندی پیش بانکها با هشدار به مشتریان خود اعلام کردند که ایمیل‌هایی که مبنی بر دریافت اطلاعات و تکمیل فرمهای ارائه شده برای آنها ارسال می‌شود به هیچ عنوان از سوی بانکها نیست و می تواند عامل نفوذ به حسابهای مشتریان باشد، اخیرا نیز بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای به بانکها موضوع را به طور جدی تری مطرح کرده است.
  اخبار متناقض درباره هک شدن حساب‌های بانکی یا برداشت‌هایی که از حساب‌ مشتریان انجام و کلاهبرداری شده موجب شده مشتریان بانکی در نگرانی و اضطراب باشند. در این بین بانک مرکزی هنوز موضع مشخصی نشان نداده تا بتواند فضای موجود را تا حدی آرام کند.چند روز قبل خبری در شبکه های مجازی مطرح شده است با این مضمون که "هک گسترده در حساب‌های بانکی آغاز شده است"؛ این موضوع ابتدا با استناد به توییت یک خبرنگار موسیقی مطرح و در ادامه توییت رضا رشید پور مجری تلویزیون نیز به آن اضافه شد.محتوای توییت‌های مذکور بیانگر خالی شدن حساب بانکی‌شان توسط هکر است؛ همین موضوع باعث شده تا نگرانی ایجاد شود که هک گسترده حساب‌های بانکی در سکوت مسئولان مربوطه درحال انجام است.نکته جالب اینجا بود که هم مسئولان نظام بانکی و هم مسئولان پلیس فتا اعلام کردند آمار شکایت مردم از هک حساب های بانکی‌شان به پلیس فتا طی امروز و دیروز نسبت به هفته های قبل تغییری نداشته است.سرهنگ تورج کاظمی درباره خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر حمله گسترده به حسابهای بانکی شهروندان و برداشت یک تا سه میلیون تومانی از این حسابها، اظهار کرد: بنده این موضوع را تأیید نمی‌کنم و در تهران چنین اتفاقی روی نداده است.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ تصریح کرد: تاکنون مراجعات به پلیس فتا در این زمینه (برداشت غیرمجاز از حساب) تفاوتی نسبت به روزهای گذشته نداشته است. بنابراین، از نظر پلیس فتای تهران بزرگ این موضوع عنوان‌شده صحت ندارد.مدیران نظام بانکی نیز رسماً اعلام کردند که این خبر صحت ندارد و حساب‌های بانکی به صورت گسترده و یکباره هک نشده است.
البته این‌که هر مدت یکبار موضوع هک حساب بانکی یا کلاهبرداری از طریق تراکنش‌های غیرمجاز مطرح می‌شود، ماجرای جدیدی نیست و گاها اخباری در رابطه با برداشت از حساب برخی مشتریان در برخی بانک‌ها به گوش می‌رسد.
برخی شایعات در مورد برداشت‌ از کارت‌های بانکی مشتریان و از سویی پیامک‌هایی که از طریق بانک برای صاحب حساب ارسال می‌شود، در چند وقت گذشته ماجرا را  کمی جدی‌تر کرد؛ به طوری که برخی مشتریان اعلام کردند که از حساب آنها رقمی خارج شده، در حالی که اصلا برای برداشت پول اقدامی نکرده بودند یا این‌که در پیامک‌های ارسالی بانک برای مشتری که در نتیجه استفاده از کارت بانکی فرستاده می‌شود این اعلام وجود داشت که رمز کارت وارد شده و اشتباه بوده است در حالی که وی اصلا برای دریافت مبلغ از کارت بانکی خود استفاده نکرده است. مجموع مسائل پیش آمده باعث ایجاد دلهره‌هایی بین مخاطبان شبکه بانکی شده است.با این حال، توضیحاتی که رئیس کل فتای تهران ارائه کرده از این حکایت داشت که موضوع هک حساب‌های بانکی نیست، بلکه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های مردم مربوط به کلاهبرداری از طریق کارت‌های بانکی است.
کاظمی گفته که برخی افراد مدعی کسر از حساب‌هایشان هستند و دلیل را هک شدن اعلام می‌کنند، اما باید بدانند موضوع هک و نفوذ به سیستم بانکی نبوده و برداشت غیرمجاز از طریق روش فیشینگ و استفاده از درگاه‌های جعلی انجام شده که دلیل کسر از حساب آنها سرقت اطلاعات بانکی با فیشینگ است.در عین حال که جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل - نیز در هشدارهایی نسبت به موضوع پایداری سامانه‌های بانکی پایدار تاکید کرده بود "با توجه به اینکه بخش زیادی از سامانه‌های بانکی در بانک مرکزی وابسته به سامانه‌های خارجی است، آسیب‌پذیری‌هایی در این زمینه وجود دارد. در بانک‌های کوچک‌تر معمولا استفاده از سامانه‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته و ما آنها را کنترل می‌کنیم با این وجود از نظر سازمان پدافند غیرعامل، آسیب‌پذیری در بانک مرکزی و در حوزه سامانه‌های بانکی جدی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. "واکنش بانک مرکزی نیز این بود که از نظر بانک مرکزی امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک وجود داشته و نتایج آن مشخص است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها