پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

سن بناهای مشمول وام مسکن افزایش یافت

24 خرداد 1401
سن بناهای مشمول وام مسکن افزایش یافت

به گزارش بانک اول براساس تصمیم جدید بانک مسکن که دیروز چهارشنبه اعلام شد، سن بناهایی که  مشمول وام می‌شوند، از ٢٠ به ٢٥‌سال افزایش یافت. البته تسهیلات جدید بانک مسکن مشمول خانه اولی‌ها نمی‌شود. خانه اولی‌ها باید به حداکثر سن ١٥سال، برای آپارتمان‌ها و خانه‌هایی که می‌خرند، پایبند باشند. این درحالی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن اندکی افزایش یافته است. اکنون زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰‌میلیون تومانی مسکن باید حدود هشت‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان اوراق بخرد. زوج‌های غیرتهرانی برای وام ٨٠‌ میلیون تومانی باید حدود ٦‌میلیون و ٥٦٠ هزارتومان اوراق بخرند. مجردهای تهرانی هم برای دریافت وام تا سقف ٦٠‌میلیون تومان، باید حدود چهارمیلیون و ٩٢٠‌هزار تومان اوراق بخرند. مبلغ خرید اوراق برای وام‌های ساکنان مراکز استان و شهرهای مختلف هم به همین ترتیب افزایش یافته است. درحالی ‌که افزایش سن بناهایی که مشمول وام مسکن می‌شوند، می‌توانند به افزایش خرید‌وفروش کمک کنند. معلوم نیست افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن چه کمکی به بازار بی‌رونق مسکن در ماه‌های اخیر خواهد کرد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، مردادماه گفته بود که با توجه به روال قیمت‌ها، افزایش وام خرید مسکن فعلا به صلاح نیست.

در ماه‌های اخیر بازار مسکن شاهد رکود بی‌سابقه‌ای بوده و برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این رکود به مدت چهار تا پنج‌سال ادامه خواهد یافت. پس از دوره رکود تورمی و یک دوره رونق نسبی، بازار مسکن وارد رکود غیرتورمی شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این شرایط تا پایان‌ سال‌جاری ادامه یابد. براساس آمار دفتر اقتصاد مسکن، قیمت مسکن در ماه‌های مرداد و شهریور افت ٣,١ و ٣.٥‌درصدی داشته و در مهرماه یک‌درصد رشد کرده است. در همین حال، فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها، آمار کاهش قیمت مسکن به میزان ٣٠ تا ٤٠‌درصد را رد کرده و اظهارداشته که آنچه در بازار مسکن اتفاق افتاده، فقط به ثبات‌رسیدن نسبی قیمت‌هاست. براساس آخرین گزارش‌ها، قیمت مسکن در مناطق یک، دو و هشت تهران رشد داشته است. کارشناسان احتمال می‌دهند که در سه‌ماهه آخر سال، به دلیل هراس از افزایش قیمت‌ها در ‌سال آینده، مشتریان مسکن بیشتر شود. احتمال دارد که قیمت مسکن هم به استقبال این اتفاق برود اما افزایش قیمت چشمگیر نخواهد بود.

اخبار مرتبط
بانوان متقاضی این وام، می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در سراسر کشور نسبت به افتتاح سپرده مربوطه اقدام و از ۴ مرحله وام قرض الحسنه این بانک(مجموعاً ۲۰۲ میلیون تومان) به صورت متوالی بهره مند شوند.
اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر از سال ۱۳۹۹ به بعد شود نیز می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن، بهره‌مند شود که میزان مبلغ این وام، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد و زمان بازپرداخت آن نیز ۲۰ سال است.
چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند.
بانک پارسیان این طرح تسهیلاتی را برای تمامی کسب و کارها، شرکت‌ها، اصناف، مشاغل حرفه‌ای و واحدهای اقتصادی اعم از تولیدی، خدماتی و بازرگانی تدارک دیده است. همچنین بانک پارسیان این تسهیلات را به اشخاص حقیقی اعم از بانوان خانه‌دار سپرده گذار، موجران، کارمندان، حقوق بگیران، بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها