پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

جهش در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

24 خرداد 1401
جهش در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

به گزارش بانک اول به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمار پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی توسط شعب بانک مسکن در سراسر کشور نشان می‌دهد که در هفت ماهه اول امسال تعداد تسهیلات پرداختی به سازنده‌ها ۲۵ درصد نسبت به هفت ماه اول سال گذشته رشد کرده است. همچنین ارزش تسهیلات مشارکت مدنی ارایه شده به بازار ساخت نیز ۲۱ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در نیمه اول امسال تعداد تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده تنها ۳ درصد نسبت به نیمه اول سال ۹۷ افزایش یافته بود و پنج ماه اول نیز حدود ۱۸ درصد افت داشته بود.

کارنامه تامین مالی بخش مسکن در هفت ماهه اول سال ۹۸ تحت تاثیر رکود سراسری معاملات خرید خانه و همچنین رکود ساختمانی قرار گرفته است به گونه ­ای که با کاهش تقاضای دریافت تسهیلات در کل بازار مسکن، تعداد کل تسهیلات پرداختی ۱۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. اما رشد ۲۵ درصدی تعداد تسهیلات پرداختی در حوزه مشارکت مدنی (ساخت مسکن) بیانگر اثر متفاوت سیاست­ های اعتباری بانک مسکن در سال جاری در حوزه تحریک بازار ساخت و ساز و سرمایه­ گذاری ­های ساختمانی است.

بانک مسکن در ابتدای امسال با اجرای سیاست­ های اعتباری مختص سال ۹۸،‌ پرداخت تسهیلات با سقف ریالی مناسب و بدون نیاز به سپرده ­گذاری برای تولید و عرضه مسکن مطابق الگوی مصرف را در دستور کار شعب قرار داد. بر اساس این سیاست، سازنده­ ها و انبوه ­سازان حرفه­ ای و صاحب صلاحیت در شهرهای مختلف کشور در صورت استفاده از فناوری­ های نوین و احداث واحدهای مسکونی با میانگین مساحت سازگار با الگوی مصرف -میانگین ۷۵ تا ۹۰ مترمربع- از بیشترین سقف تسهیلات ساخت بهره ­مند می­ شوند. همچنین سازنده­ هایی که حساب­ های بانکی خود را در بانک تخصصی مسکن متمرکز کنند از اولویت تامین مالی برای پروژه ­های ساختمانی خود برخوردار خواهند شد.

محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن در این باره به پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد: رشد قابل توجه تقاضا از طرف انبوه­ سازان و شرکت ­های ساختمانی برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن در مهر ماه امسال نتیجه و محصول اجرای سیاست ­های اعتباری سال ۹۸ بانک مسکن است. این سیاست­ ها در طول نیمه اول امسال باعث ترغیب، برنامه ­ریزی و اقدام تولیدکنندگان مسکن برای طراحی، تعریف و اجرای پروژه ­های جدید ساختمانی با هدف استفاده از تسهیلات بدون سپرده شد و با توجه به زمان ­بر بودن برنامه­ ریزی­ های ساختمانی و همچنین فراهم کردن شرایط دریافت تسهیلات از سمت سازنده ­ها، اکنون در شروع نیمه دوم امسال شاهد میوه‌دهی سیاست­‌های اعتباری بانک مسکن در حوزه ترغیب تولید و عرضه مسکن هستیم.

علمداری تاکید کرد: رشد ۲۵ درصدی در تعداد تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده، مربوط به بازار ساخت و ساز است و ارتباطی به روند پرداخت تسهیلات مربوط به بازسازی اماکن مسکونی حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زلزله نیست چرا که تسهیلات بازسازی در گروه تسهیلات مشارکت مدنی طبقه ­بندی نمی­ شود.

براساس این گزارش، در هفت ماهه اول امسال بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات مشارکت مدنی توسط بانک مسکن پرداخت شد. ارزش ریالی این تسهیلات بیش از یک هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است. رشد ۲۵ درصدی در تعداد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن طی هفت ماهه اول امسال مدیون جهش اساسی پرداخت تسهیلات در ماه مهر است. براساس کارنامه بانک مسکن در تامین مالی بازار ساخت و ساز مسکونی در اولین ماه از پاییز ۹۸، پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی در مهر ماه امسال ۱۴۰ درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش پیدا کرد.

در مهر ماه پارسال ۲ هزار و ۷۰۰ فقره تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شد اما افزایش تقاضا از سمت تولیدکنندگان مسکن در مهر ماه امسال برای دریافت تسهیلات باعث شد بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات مشارکت مدنی توسط بانک مسکن در این ماه پرداخت شود.

پیش‌بینی می­‌شود ادامه این روند افزایشی در پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت ناشی از رشد تقاضا از سمت تولیدکنندگان مسکن باعث شود عرضه مسکن جدید در شهرها رونق بگیرد. در ماه­ های آینده شتاب­گیری طرح اقدام ملی تولید مسکن نیز در تغییر شرایط رکودی بازار ساخت و ساز اثر خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها