شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟ +عکس

24 خرداد 1401
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟ +عکس

به گزارش بانک اول به نقل از فرارو، روی اسکناس دلار علایم عجیب و غریب زیادی وجود دارد که شاید معانی آن‌ها برای همه واضح نباشد. مجله آمریکایی «ریدرز دایجست» در گزارشی، معنای این علایم را توضیح داد.

هرم ناقص

یکی از معروف‌ترین و چشمگیرترین علایم روی دلار، هرمی است که کامل نیست. این هرم به معنای قدرت و استمرار است. برخی معتقدند که ناقص بودن هرم به این معناست که کشور آمریکا هنوز کامل نشده است. علاوه بر این، بخش غربی هرم سایه دارد، در حالی که بخش جلویی هرم روشن است. برخی بر این باور هستند که آمریکا هنوز غرب را کشف نکرده و نمی‌دانست با تمدن غربی چه کند.

 
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟

چشم بالای هرم

وقتی که بنجامین فرانکلین، توماس جفرسون و جان آدامز برای طراحی مُهر جلسه گرفتند، هرم پیشنهاد نکردند. بلکه آن‌ها از ابتدا علامت چشم را در نظر داشتند. آن‌ها مُهری را می‌خواستند که سمبل مشیت الهی باشد. آن چشم بالای هرم که همه جا را می‌بیند، علامت باستانی الوهیت است.

 
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟

حروف قاعده هرم

روی پایین‌ترین ردیف آجر‌های هرم، حروف «MDCCLXXVI» دیده می‌شود. این‌ها حروف بی‌معنا و تصادفی نیستند. بلکه حروف ابجد رومی هستند که رقم ۱۷۷۶ را نشان می‌دهند. یعنی دقیقا سالی که آمریکا اعلام استقلال کرد.

 
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟

سپر عقاب

جلوی عقاب -که یک پرنده منحصر به فرد آمریکایی است- یک سپر دیده می‌شود که به هیچ جایی وصل نیست. معنای این سپر این است که آمریکا باید روی فضایل خودش متکی باشد. بخش افقی و بالایی سپر، نماد دولت فدرال است که توسط ستون‌های عمودی نگه داشته می‌شود. هر کدام از ستون‌ها نماد یکی از ایالت‌های آمریکاست. گفتنی است که در زمان طراحی این نماد، آمریکا فقط ۱۳ ایالت داشت.

 
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟

ستاره‌های بالای عقاب

واضح است که ۱۳ ستاره، نماد ۱۳ ایالت وقت آمریکا هستند. اما اطراف این ستاره‌ها چیست؟ توصیف رسمی می‌گوید این علایم اطراف ستاره‌ها به معنای شکوهی است که «از لابلای ابر‌های (بالای عقاب) می‌آید.»

 
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟

پنجه‌های عقاب

عقاب پشت اسکناس یک دلاری، یک شاخه زیتون (نماد صلح) در پنجه دارد و در پنجه سمت چپ نیزه (نماد جنگ) گرفته است. اما بین سال‌های ۱۸۰۱ تا ۱۸۰۷ روی سکه‌های نقره‌ای دلار، این علایم جابجا شد. به این معنا که شاخه زیتون در پنجه چپ و نیزه در پنجه راست قرار گرفت. دیپلمات‌های اروپایی و روزنامه‌نگاران ادعا کردند که این جابجایی دلیلی برای آغاز جنگ است. از این رو، آمریکا تصمیم گرفت علایم صلح را به سمت راست برگرداند.

 
علایم روی اسکناس دلار به چه معناست؟

عدد ۱۳

این عدد که نشان دهنده ایالت‌های وقت آمریکاست، روی اسکناس یک دلاری دیده می‌شود و این چیز عجیبی نیست. عجیب آنکه، این عدد، یکی از پرتکرارترین علایم دلار است: ۱۳ نیزه، ۱۳ برگ در شاخه زیتون، ۱۳ میوه زیتون، ۱۳ ستاره بالای عقاب، ۱۳ پله هرم و ۱۳ ستون روی سپر. جالبتر اینکه عبارت‌های «annuit coeptis» و «e. pluribus unum» هر کدام ۱۳ حرف دارند.

عبارت‌های لاتین

در چند جای دلار، عبارت‌های لاتین به چشم می‌خورد. مثلا بالای هرم عبارت «annuit coeptis» دیده می‌شود که معنای آن این است: «خداوند کارمان را پسندیده است.» زیر هرم عبارت «novus ordo seclorum» وجود دارد که به معنای «نظم جدید در عصرها» است. روی بنری که عقاب با منقارش گرفته، عبارت «e pluribus unum» قابل رویت است و تقریبا روی همه سکه‌های آمریکایی وجود دارد. معنای این عبارت، «یکی از میان همه» است.
HUgKqJlv9Uzq
اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها