جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چطور حساب‌های اجاره‌ای بلای جان صنعت رمزارز و خرید بیت‌کوین شده‌اند؟

24 خرداد 1401
چطور حساب‌های اجاره‌ای بلای جان صنعت رمزارز و خرید بیت‌کوین شده‌اند؟

به گزارش بانک اول به نقل از روابط عمومی کوین‌نیک، خرید بیت کوین و سایر رمزارزها یک راه خوب سرمایه‌گذاری، انتقال وجه، مبادله بین‌المللی و خرید اینترنتی در بازارهای جهانی است و در عین حال خاصیت عدم تمرکز آن باعث می‌شود گزینه مورد علاقه برخی کلاهبرداران برای بدیل پول‌هایی که از طریق فیشینگ به دست آورده‌اند به سرمایه بی‌دردسر باشد.

حساب بانکی اجاره‌ای ابزاری است که این مجرمان طی سال‌ها برای دستیابی به اهداف خود به‌کار می‌گیرند و از بی‌اطلاعی و سادگی افراد برای مشارکت دادن آنها در اعمال خلافکارانه خود استفاده می‌کنند.

حساب اجاره‌ای چیست؟

شاید برای هر کسی جذاب باشد بدون دغدغه و اینکه قدمی بردارد، کارمزد و سود دریافت کند، کلاهبرداران روی طمع افراد حساب می‌کنند. این افراد با دادن آگهی‌های وسوسه کننده و پیشنهادهای استخدام یا کار در منزل افراد را تشویق می‌کنند به عنوان حسابدار یا کارمند اجرایی آنها در سایت‌های خریدوفروش ارز رمزنگاری شده ثبت‌نام کنند و بعد از اینکه مراحل احراز هویت آنها طی شد از طریق حساب این افراد اقدام به پولشویی می‌کنند.

روش کار به چه ترتیب است؟

همه چیز از یک آگهی جذاب شروع می‌شود به تصویر زیر دقت کنید، ظاهراً یک آگهی معمولی و قانونی به نظر می‌رسد، این افراد به قدری کار خود را خوب بلد هستند که طعمه خود را قانع می‌کنند یک کار قانونی و روال طبیعی در حال اجرا است.

در نهایت بعد از اینکه به مقصد خود رسیدند پول‌های سرقتی را به حساب شخص فریب خورده واریز می‌کنند و در روزهای نزدیک به تعطیلات و زمانیکه گمان می‌برند کمتر کسی بر کار آنها نظارت می‌کند پول‌های سرقتی را به بیت‌کوین تبدیل می‌کنند. بیت‌کوین حکم پول نقد را دارد و آنها به راحتی می‌توانند با روش‌های مختلف از آن استفاده کنند.

وقتی کار خود را انجام دادند ردشان را پاک می‌کنند و صاحب حساب را قربانی جرم خود می‌کنند.

چه بر سر صاحب حساب می‌آید؟

این فرد به عنوان مجرم از سوی پلیس و دستگاه‌های قضایی مورد پیگرد قرار می‌گیرد و از آنجا که مسئولیت تمام مبادلات انجام شده در حساب بانکی با شخص صاحب حساب است باید در مقابل قانون و اقدامات خلافکارانه‌ای که با حساب او انجام شده پاسخگو باشد.

قربانیان تنها زمانی متوجه وخامت اوضاع و گرفتار شدن خود در دام کلاهبرداران می‌شوند که از سوی پلیس فتا مورد تعقیب و بازخواست قرار می‌گیرند که راه بازگشتی هم ندارند.

چرا کسی جلو این اقدام مجرمانه را نمی‌گیرد؟

صرافی‌های ارز رمزنگاری شده ایرانی برای مقابله با این اقدامات مجرمانه سیستم‌های احراز هویت خوبی راه‌اندازی کرده‌اند و حتی در مواردی که مشکوک به حساب اجاره‌ای هستند با صاحبان حساب تماس می‌گیرند و هشدارهای لازم را به آنها می‌دهند اما حقیقت این است که افراد فریب خورده گاهی به قدری تحت تأثیر مجرمان قرار گرفته‌اند و شاید طمع کسب سود، چشم آنها را کور کرده که باز هم اقدام به انکار موضوع اجاره دادن حساب خود می‌شوند و خود را به دردسر می‌اندازند.

در مقابل دستگاه‌های و نهادهای مسئول در این خصوص اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نداده‌اند و این امر باعث می‌شود خلافکاران بتوانند از بی‌اطلاعی افراد سوء استفاده کنند.

برخی بر این باورند که راه‌اندازی رمز دوم پویا می‌تواند از چنین اقدامات پیشگیری کند؛ اما در شرایطی که افراد آگاهانه اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، تحقق این هدف در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

چه کسی مسئول حساب‌های اجاره‌ای است؟

قطعاً هر شخصی مسئول گردش حساب شخصی خودش است اما بانک مرکزی، بانک‌ها، پلیس و دستگاه‌های قضائی در خصوص آگاهی‌رسانی به مشتریان بانک‌ها مسئول هستند.

اگرچه در خصوص حساب‌های اجاره‌ای بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود؛ اما تا این لحظه اقدام جدی‌ای در این خصوص صورت نگرفته است.

درمواردی صرافی‌های رمزارز به عنوان در دسترس‌ترین افراد مورد بازخواست قرار گرفته‌اند، درحالیکه مسئولیت این نوع کلاهبرداری‌ها با آنها نبوده و نهایت همکاری را با دستگاه‌های اجرایی دارند.

آیا باید خریدوفروش ارز رمزنگاری شده را ممنوع کرد؟

عده‌ای که همواره سعی می‌کنند با پاک کردن صورت مساله از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند به دنبال حذف کردن خریدوفروش بیت‌کوین و سایر رمزارزها هستند.

حال آنکه بیت‌کوین به عنوان پول آینده مزایای بی‌شماری دارد که به بهانه سوء استفاده کلاهبرداران نمی‌توان کشور را از آن محروم کرد.

بیت‌کوین وسیله مبادله، انتقال وجه و سرمایه‌گذاری‌ای است که مرزها را در نوردیده از دولت‌ها اعلام استقلال کرده و به هیچ واسطه‌ای مثل بانک برای انجام مبادلات نیاز ندارد.

حقیقت این است که متوقف کردن آن دور از ذهن به نظر می‌رسد و بهترین راهکار این است که با اطلاع‌رسانی دقیق و انجام اقدامات پیشگیرانه معضل حساب‌های اجاره‌ای را به حداقل رسانده و در دراز مدت حل کنیم.

نتیجه گیری

حساب‌های اجاره‌ای معضلی است که طی سال‌های اخیر دشواری‌های زیادی را برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری شده و نظام بانکی کشور به وجود آورده است.

متاسفانه تاکنون اطلاع‌رسانی دقیقی دراین خصوص صورت نگرفته و این امر راه را برای سودجویی کلاهبرداران باز کرده است. اگرچه خرید بیت‌کوین در همه جای دنیا به دلیل مزایای مختلفی که دارد برای کلاهبرداران یک علاقه‌مندی انکارناپذیر به نظر می‌رسد اما با اطلاع‌رسانی دقیق و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان تعداد این پرونده‌ها را کاهش داد.

کوین نیک با همکاری نزدیک با پلیس فتا و دستگاه‌های اجرایی می‌کوشد به حل هر چه سریع‌تر این معضل اجتماعی و پیشگیری از آسیب دیدن افراد کمک کند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها